۱۷ مهر ۱۳۹۱، ۷:۴۹
کد خبر: 80359818
T T
۰ نفر
ارتقاي كيفي جشنواره هنرهاي تجسمي فجر در اولويت قرار دارد

تهران- دبيركل پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر ارتقاي كيفي اين رقابت هنري را از اولويت برگزاركنندگان آن دانست و گفت:آثار عرضه شده دراين جشنواره بايد به لحاظ تكنيك و جلوه هاي هنري از سطح بالايي برخوردار باشند.

'عباس میرهاشمی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود:هرسال كه به قدمت برگزاری یك رویداد هنری افزوده می شود،آن رقابت پخته تر و ضعف هایش كمتر خواهد شد.از این رو انتظار داریم جشنواره هنرهای تجسمی فجر در آستانه برگزاری پنجمین دوره، تخصصی تر برگزار شود.

وی به حضور هر ساله داوران و دبیران تكراری و محدود در این رویداد بین المللی اشاره كرد و ادامه داد:هر سال در شورای سیاستگذاری این جشنواره بودم و هدف ما استفاده هر چه بیشتر از تجربه و تخصص اساتید و بزرگان هنرهای تجسمی است،اما از آنجا كه تعداد این استادان در عرصه هنر محدود و مشخص بوده گاهی شاهد اسامی تكراری در هیات داوران یا دبیران هستیم.

میرهاشمی توضیح داد:تمام تلاش ما این است كه در این دوره از چهره های متنوع و پرسابقه استفاده شود تا سطح كیفی كار افزایش داشته باشد.

دبیركل دومین جشنواره هنرهای تجسمی یادآورشد:نیازمند بانك اطلاعات جامعی از هنرمندان و اساتید رشته های مختلف تجسمی در داخل و خارج از كشور بودیم كه برگزاری چندین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر این امكان را فراهم كرد.

وی درباره حذف آثار هنری با گرایش آزاد در این دوره از جشنواره تجسمی فجر توضیح داد:به منظور متفاوت بودن این رویداد هنری با سایر دوسالانه ها و جشنواره های هنری، شورای سیاست گذاری تصمیم به حذف این بخش گرفت.

میرهاشمی حذف بخش آثار آزاد را دلیلی برای ریزش مخاطب و شركت كننده ندانست و ادامه داد:شاید در دوسالانه ها هنرمندان از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشند،اما جشنواره تجسمی فجر به خاطر زمان برگزاری كه در ایام دهه فجر است ،نیازمند موضوع و جهت دهی خاص آثاراست.

به گفته وی،شورای سیاست گذاری بعد از حذف بخش آثار با موضوع آزاد،برای رشته هایی چون نقاشی موضوع 'ایثار و فداكاری'، رشته مجسمه‌سازی 'وحدت'،رشته سفال و سرامیك 'ارزش‌های انسانی و الهی'،رشته خوشنویسی 'آیات قرآنی، احادیث و اشعار' و رشته تصویرسازی با موضوع 'داستان‌های انقلاب اسلامی' را در نظرگرفته است.

دبیركل پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، تخصصی برگزار شدن این رویداد را از دلایل حذف بخش آزاد عنوان كرد و ادامه داد:در دوره های گذشته هم در بخش هایی چون عكاسی ، موضوع برای شركت كنندگان در نظر گرفته می شد.در واقع شركت كنندگان اگرچه در استفاده از تكنیك ها آزاد بودند،اما در چارچوب موضوع باید اثر تولید می كردند.

این هنرمند رشته عكاسی تاكیدكرد:برنامه ریزی هایی برای بخش های جنبی و كارگاه های آموزشی پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر انجام شده كه جزییات آن و اسامی هیات داوران و دبیران بخش های مختلف تا اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد.

میرهاشمی اظهارامیدواری كرد كه همه مسوولان،فعالان عرصه هنری و هنرمندان دست در دست یكدیگر داده و با برگزاری هرچه بهتر جشنواره تجسمی فجر فضایی مناسب برای رشد عرصه تجسمی كشور فراهم كنند.

پنجمین جشنواره تجسمی فجر در 9 رشته كارگاهی شامل نقاشی، مجسمه سازی، سفال و سرامیك، نگارگری، خوشنویسی، تصویرسازی، گرافیك (پوستر)، عكاسی، كاریكاتور و یك رشته نظری شامل؛ مقالات علمی، از چهاردهم بهمن تا دوازدهم اسفند امسال برگزار می‌شود.

فراهنگ**9173**