۱۹ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۱۲
کد خبر: 80363583
T T
۰ نفر
بي‌توجهي به اقتباس از آثار ادبي آسيب نمايشنامه‌نويسي كودك ونوجوان است

تهران – يك مدرس تئاتر اقتباس از آثار ادبي براي خلق نمايشنامه‌هاي صحنه اي را يكي از مهمترين مواد اوليه براي توليد يك اثر فاخر نام برد و از بي توجهي نمايشنامه نويسي كودك و نوجوان به امر اقتباس انتقاد كرد.

'منوچهر اكبرلو' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی گفت: مدت ها است كه شنیده می شود یكی از مهمترین آسیب‌های تئاتر كشور به نمایشنامه نویسی باز می گردد و تاكنون تلاش های متعددی در این زمینه صورت گرفته است كه به دلیل عدم استمرار در امر برنامه ریزی و اجرا نتایج حاصل از آن نتوانسته راهگشای آسیب های موجود تئاتر كشور باشد.

نویسنده نمایشنامه 'تولدت مبارك عمو هانس' ادامه داد: یكی از اصلی ترین بسترهای خلق داستان و تهیه مواد و ابزار لازم برای نگارش ساختار روایی یك اثر دراماتیك جذاب و مورد پسند مخاطبان و بهره بردن از تكنیك اقتباس در خلق آثار نمایشی است كه گنجینه ادبی كهن و غنی ایرانی می تواند از مهمترین منابع برای امر اقتباس در دو حوزه نمایشنامه بزرگسال و كودك و نوجوان باشد.

نویسنده نمایشنامه 'مهمان های ناخوانده' فقر آثار اقتباسی در زمنیه ادبیات نمایشی كودك و نوجوان را از مهمترین آسیب های این گونه نمایشی برشمرد و گفت: داستان های متنوع بسیاری در ادبیات كهن و معاصر ایرانی وجود دارد كه با اندكی ذوق و بهره گیری از تكنیك های ویژه این گونه تئاتری، می تواند به خلق آثار متنوع و جذاب برای دو گروه سنی مجزای كودك و نوجوان منجر شود.

نویسنده نمایشنامه 'پیك نیك در میدان جنگ' فقر مطالعه و پژوهش میان نمایشنامه نویسان و كارگردانان را از مهمترین دلایل بی رغبتی هنرمندان به امر اقتباس در تولید آثار تئاتری دانست و تصریح كرد فرهنگ غالب جامعه ما فرهنگی شفاهی است و متاسفانه با وجود تذكر منتقدان و پژوهشگران درباره عواقب ادامه این فرهنگ، هنرمندان عرصه نمایش با بی توجهی به آن توصیه ها، كماكان مطالعه، پژوهش و تحقیق را در اولویت های چندم خود برای خلق یك اثر نمایشی در نظر می گیرند.

این مدرس تئاتر ادامه داد: تئاتر كودك ونوجوان در كنار تمامی وجوه سرگرم كننده خود دارای رسالت آموزشی و تربیتی است و انتقال گنجینه‌های ادبی این سرزمین فرهنگی، یكی از رسالت های بزرگ هنرمندان این گونه نمایشی است كه متاسفانه كمترین بها به آنها داده می‌شود.

نویسنده مقاله پژهشی 'كودكان و شاهنامه' معرفی داشته های فرهنگ ایرانی به مخاطبان كودك ونوجوان را از مهمترین راه های حفظ میراث معنوی و فرهنگی كشور دانست و ابراز امیدواری كرد با تلاش مسوولان و ترغیب حس تعهد در هنرمندان كشور، طی دوره های آتی جشنواره تئاتر كودك و در جریان تولید و اجرای عمومی آثار اینگونه نمایشی، بیش از پیش شاهد تولید آثاری مبتنی بر امر اقتباس در جریان اجراهای نمایشی باشیم.

نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر كودك و نوجوان تا 22 مهرماه در همدان برپا است.

فراهنگ**9266**1588