۲۲ مهر ۱۳۹۱، ۹:۲۲
کد خبر: 80367427
T T
۰ نفر
تخصيص يك ميليارد دلار اعتبار براي پروژه هاي نفت و گاز مناطق مركزي

تهران - مدير عامل شركت نفت مناطق مركزي ايران از تخصيص يك ميليارد دلار اعتبار از صندوق انرژي براي پروژه هاي نفت و گاز اين شركت، در كمتر از يك سال اخير خبر داد.

"مهدی فکور" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بر اساس برنامه ها باید تا پایان سال گذشته 400 میلیون دلار در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران جذب می شد که با 300 میلیون دلار بیشتر از برنامه، حدود 700 میلیون دلار تخصیص یافت.

وی با اشاره به اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران هم اکنون خواستار افزایش بودجه شده است، گفت: در حالی که بر اساس برنامه ها مقرر شده بود 968 میلیون دلار طی سه سال جذب شود، در کمتر از یک سال یک میلیارد دلار جذب شد.

وی تصریح کرد: برای سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز تحت پوشش این شرکت ، رقم جذب اعتبار از منابع صندوق انرژی تا پایان امسال به یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

گفتنی است صندوق انرژی به صورت مشترک میان بانک ملت و بانک مرکزی با سقف اعتبار ۸ میلیارد دلار برای تامین مالی پروژه های صنعت نفت شکل گرفته است.

شرکت های تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی شامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی ، شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب و شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با مرکزیت شهر شیراز در محدوده استان های فارس، هرمزگان، بوشهر فعالیت می کند و وظایف آن تولید از میادین مستقل گازی در 4 منطقه نار و کنگان، آغار و دالان، قشم و سرخون و پارسیان است و در آینده نزدیک تولید نفت ازمیادین جدید توسعه ای آن نیز میسر خواهد شد.

شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در محدوده استان خراسان رضوی با مرکزیت ستاد در شهر مشهد فعالیت می کند و تولید گاز از میدان خانگیران (مخازن مزدوران، شوریجهB و شوریجه D ) و میدان گنبدلی ( مشترک با کشور ترکمنستان ) در شهر سرخس که گاز مورد نیاز شمال و شرق کشور را تامین می کند،از وظایف این شرکت است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب در محدوده استان های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، قم و لرستان با مرکزیت ستاد در شهر کرمانشاه فعالیت می کند و بهره برداری از میادین نفتی در مناطق عملیاتی چشمه خوش، دهلران، نفت شهر، سرکان، ماله کوه و تولید از میادین گازی سراجه قم و در آینده نزدیک تنگ بیجار در استان ایلام از جمله مسوولیت های این مجموعه است.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران یکی از 5 شرکت عمده تولیدی شرکت ملی نفت ایران است که 65 درصد گاز مورد نیاز کشور جهت مصارف شهری، صنعتی و صادرات گاز ایران را تولید می کند.

برون مرزي **1575 **