۲۶ مهر ۱۳۹۱، ۱۲:۲۶
کد خبر: 80374736
T T
۰ نفر
پيوند اولياء و مربيان؛ ضرورتي براي پيشبرد اهداف آموزش و پرورش

رشت - مشاركت و پيوند اولياء و مربيان و همكاري بين خانه و مدرسه براي پيشبرد اهداف آموزش و پرورش ضروري است تا جايي كه تعامل و همكاري اين دو نهاد، همواره مورد تاكيد دست اندركاران نظام تعليم و تربيت قرار دارد.

خانه و مدرسه به عنوان دو نهاد تربیتی ارزشمند جایگاه مهمی در آموزش و پرورش دارند به طوری كه مشاركت بین عوامل اجرایی مدرسه و اولیاء عامل مهم و تاثیرگذار در تعلیم و تربیت بویژه رشد فكری، عملی و عقلانی دانش آموزان به شمار می رود.

اولیاء به عنوان صاحبان اصلی سرمایه های با ارزش، دارای حق اظهار نظر، حق نظارت و در بعضی موارد حق دخالت در مسایل آموزش و پرورش هستند كه بایستی به خوبی نقش خود را برای رشد و تعالی فرزندانشان ایفا كنند.

اهمیت پیوند اولیاء و مربیان تا جایی است كه مقام معظم رهبری در این زمینه می فرمایند: انجمن اولیاء و مربیان را به مردم بشناسانید تا اولیاء خانه و مربیان مدرسه را بسازند تا با ساخته شدن این دو و ارتباط آنان، بتوان نسل انقلابی آینده را ساخت.

انجمن اولیاء و مربیان مظهر همكاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت آینده سازان میهن اسلامی هستند بنابراین مشاركت اندیشه اولیاء از طریق این انجمن اهمیت بسزایی در تحقق اهداف آموزش و پرورش دارد.

همفكری، تلاش، یاری و همكاری برای بهبود و پیشرفت هرچه بهتر امر آموزش و پرورش از طریق آگاه كردن اولیاء به مسایل دینی، تربیتی، اخلاقی و مشاوره با آنان در هماهنگ كردن روش های تربیتی و آموزشی در محیط خانه و مدرسه، ایجاد و تحكیم پیوندهای عاطفی، اخلاقی و انسانی بین اولیاء و مربیان و بهره مندی هرچه بیشتر از امكانات اولیاء برای تهیه، تدارك و تكمیل امكانات آموزشی، پرورشی و بهداشتی مدرسه از اهداف عمده انجمن اولیاء و مربیان است.

24 تا 30 مهرماه هفته پیوند اولیاء و مربیان نامگذاری شده بنابراین این هفته بهترین و مناسبت ترین فرصت برای فراهم كردن زمینه های تحقق همكاری و همدلی میان خانه و مدرسه است.

مدیركل آموزش و پرورش استان گیلان ضمن گرامیداشت هفته پیوند اولیاء و مربیان و ضرورت همكاری و تعامل بین این دو نهاد گفت: پیوند اولیاء و مربیان عاملی موثر در تعلیم و تربیت دانش آموزان است.

'ایوب نجف زاده' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر چه ارتباط بین اولیاء و مربیان محكم تر و قوی تر باشد، جامعه ای سالم تر و متحول تر خواهیم داشت.

وی بیان كرد: همكاری اولیاء و مربیان موجب پیشرفت، تعالی و پیشبرد اهداف آموزش و پرورش در محیط خانه و مدرسه می شود كه تحقق این مهم نیازمند فرهنگ سازی است.

مدیركل آموزش و پرورش استان گیلان با تاكید بر ضرورت ترویج فرهنگ مشاركت و همكاری اولیاء در امر تعلیم و تربیت اظهار داشت: وظیفه همه ماست كه روشنگری و تبیین این فرهنگ خوب یعنی اهمیت پیوند اولیاء و مربیان را برای جامعه داشته باشیم.

وی یادآور شد: خانه و مدرسه زمانی می توانند رسالت آموزشی و تربیتی خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند كه هریك شناخت تربیتی كافی داشته و نقش تربیتی خاص خود را با آگاهی ایفا كنند.

وی با بیان نقش مهم انجمن اولیاء و مربیان در مدارس در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی گفت: انجمن اولیاء و مربیان مهمترین عامل در هماهنگی و همسویی نظری و عملی میان مربیان و مدرسه هستند.

رییس گروه انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان گیلان نیز در این رابطه گفت: اولیاء و مربیان دو بال یك پرنده هستند و بازوان قوی برای آموزش و پرورش به شمار می روند.

'نقی اسدی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمانی می توانیم به اهداف اصلی خود در نظام تعلیم و تربیت دست یابیم كه اولیاء خانه و مدرسه با هم هماهنگ باشند.

وی مشاركت و پیوند بین دو كانون خانواده و مدرسه را بسیار مهم دانست و یادآور شد: هر یك از این دو كانون به تنهایی موفق نیستند بلكه باید مجموعا به صورت نهادی واحد درآیند و یك سیاست و بینش را دنبال كنند.

وی از برگزاری انتخابات انجمن اولیاء و مربیان در مدارس استان گیلان در هفته پیوند اولیاء و مربیان خبر داد و تصریح كرد: انجمن اولیاء و مربیان كه برای رشد و آگاهی پدران، مادران و دست اندركاران تعلیم و تربیت در مدارس گام بر می دارند؛ باید در تعلیم و تبیین نقش های تربیتی خانه و مدرسه اهتمام ورزد.

رییس گروه انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان گیلان خاطرنشان كرد: تامین مشاركت فكری، فرهنگی، عاطفی، آموزشی اولیاء و تقویت هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه و مدرسه و برنامه ریزی و تشكیل جلسات عمومی اولیاء دانش آموزان از وظایف انجمن اولیاء و مربیان است.

وی برنامه ریزی و تصمیم گیری برای تشكیل جلسات آموزش خانواده، همكاری و مشاركت با شورای معلمان در برگزاری كلاس های فوق برنامه، همكاری با مدیر مدرسه در اجرای فعالیت های پرورشی، برگزاری اردوهای دانش آموزان و بازدید از مراكز علمی، آموزشی و فرهنگی، جلب همكاری اولیاء دانش آموزان برای مشاركت و كمك به ارتقاء كیفیت فعالیت های مربوط و ارایه پیشنهادهای لازم به مدیر مدرسه را از دیگر وظایف انجمن اولیاء و مدرسه نام برد.

اسدی با بیان این مطلب كه خانواده در هر جامعه به عنوان زیربنای مستحكم ساخت اجتماعی، عامل اصلی حفظ و حراست از ارزش های اخلاقی و اجتماعی است، اضافه كرد: از این رو آموزش به خانواده ها به منظور آشناكردن آنان با اصول برخوردهای تربیتی و ایجاد زمینه های لازم برای مشاركت خانواده از اهداف انجمن اولیاء و مربیان است.

'پیوند اولیاء و مربیان، تعامل و همكاری خانه و مدرسه'، 'پیوند اولیاء و مربیان، ترویج فرهنگ تولید ملی حمایت از كار و سرمایه ایرانی'،'پیوند اولیاء و مربیان، نشاط، تندرستی و معنویت (با احیاء سنت های حسنه اسلامی)، 'پیوند اولیاء و مربیان، خانواده و تربیت قرآنی'، 'پیوند اولیاء و مربیان، تجدید میثاق با ولایت و ارزش های اسلامی'، 'پیوند اولیاء و مربیان، آموزش خانواده و بصیرت دینی - انقلابی' و 'پیوند اولیاء و مربیان، نقش خانواده در تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش' روز شمار هفته پیوند امسال است.ك/4

7286/695