۲۷ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۱۳
کد خبر: 80376496
T T
۰ نفر
ايران جزو سه كشور برتر دنيا در پيوند مغز استخوان است

تهران - رييس بخش پيوند مغز استخوان بيمارستان شريعتي گفت: ايران سالانه با انجام بيش از 400 مورد پيوند مغز استخوان ، در كنار مركز سياتل و مدي اندرسون آمريكا، جزو سه كشور برتر دنيا قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دكتر 'اردشیر قوام زاده' روز پنج شنبه در حاشیه همایش دو روزه پیوند سلول های بنیادین خون ساز در بیمارستان شریعتی تهران ، در جمع خبرنگاران افزود: با گسترش مراكز جدید این پیوند به جایگاه بهتری در دنیا خواهیم رسید اما هم اكنون به علت كمبود پرستار متخصص 300 بیمار در فهرست انتظار پیوند مغز استخوان قرار دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: در سال 57 رشته مولیكال آنكولوژی در كشور وجود نداشت اما حالا در این رشته تا حد بسیار زیادی پیشرفت كرده‌ایم و بیش از 200 نفر در این زمینه خدمات ارایه می كنند.

قوام زاده با بیان اینكه هم اكنون امكانات بهتری در این باره فراهم است، یادآور شد: بنابراین نیاز است كه این رشته تكامل پیدا كند و تكامل آن نیز نیازمند پیوند سلول‌های بنیادین است.

وی با بیان اینكه پیوند سلول‌های بنیادین، رشته‌های روماتولوژی و مفتاآنكولوژی را تكمیل می‌كند، تصریح كرد: در سال 69 برای اولین ‌بار پیوند مغز استخوان در بیمارستان شریعتی انجام شد و به دنبال آن مركز مغز استخوان دانشگاه علوم پزشكی تهران در این مكان تاسیس شد و با 12 پیوند در سال 69 آغاز به كار كرد كه در سال گذشته شمار پیوند مغز استخوان در این مركز به 400 مورد رسید.

رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: در ایران با جمعیت 75 میلیون نفر، حداقل یك هزار و 500 مورد پیوند مغز استخوان انجام می شود، ضمن اینكه چهار مركز دیگر در تهران، یك مركز در ارومیه و یك مركز در كرمان راه‌اندازی شده است.

قوام زاده ادامه داد: تمام این مراكز ظرفیت 200 پیوند مغز استخوان را دارند كه با مركز اصلی تهران كه ظرفیت انجام 400 پیوند دارد ، در مجموع 600 مورد پیوند انجام می شود.

وی با یادآوری اینكه هم اكنون در مركز بیمارستان شریعتی 300 نفر در فهرست انتظار پیوند مغز استخوان قرار دارند كه 100 نفر از آنان كودك هستند، گفت: این بیماران اگر به موقع درمان نشوند جان خود را از دست خواهند داد، بنابراین باید نیروی انسانی و امكانات مالی را تقویت كنیم تا بتوانیم پیوندهای مورد نیاز را انجام دهیم.

رییس بخش پیوند سلول های بنیادین خون ساز بیمارستان شریعتی اضافه كرد: تنها هفت تا 10 درصد بیماران مبتلا به سرطان خون پنج سال بعد از درمان معمولی به وسیله شیمی‌ درمانی زنده می‌مانند اما اگر پیوند مغز استخوان انجام شود 70 درصد آنها تا 15 سال به زندگی عادی خود ادامه می دهند. ضمن اینكه پیوند مغز استخوان هم ارزان‌تر است و هم هم نتیجه مطلوب ‌تری برای بیمار به همراه دارد.

قوام زاده بیشترین تعداد پیوند مغز استخوان اطفال در دنیا را 80 مورد عنوان كرد و افزود: در مركز تهران حدود 110 مورد پیوند اطفال در سال انجام می شود كه موفقیت آن بسیار بالا و در سطح بین‌المللی قابل قبول است.

وی اظهار داشت: رییس بانك سلول های بنیادین كشور آلمان و رییس پیوند مغز استخوان باز كشور سوییس كه دو چهره سرشناس جهانی هستند در این همایش حضور دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران مهم ترین مشكل كشور در این زمینه را كمبود پرستار برشمرد و یادآور شد: حداقل نیاز به 10 پرستار داریم كه بخشی از فهرست انتظار پیوند مغزاستخوان ما به همین كمبود نیروی انسانی پرستار است.

قوام زاده در خصوص فرهنگ سازی در این زمینه تصریح كرد: هم اكنون حدود 20 میلیون دهنده سلول های مغز استخوان در جهان وجود دارد كه پنج میلیون در كشور آلمان، حدود 13 میلیون در آمریكا و مابقی در سایر كشورها حضور دارند.

وی با بیان اینكه هر چه دهنده مغز استخوان بیشتر باشد بهتر است، گفت: هزینه آزمایش مربوط به پیوند مغز استخوان حدود 100 دلار است و در زمان نیاز افراد دهنده را خبر می‌ كنند و بدون اینكه طرفین همدیگر را بشناسند در صورت تمایل فرد دهنده، مراحل انجام می ‌شود.

همایش دو روزه پیوند سلول‌های بنیادین خون‌ ساز امروز پنج شنبه 27 مهر ماه جاری كار خود را در بیمارستان شریعتی تهران آغاز كرد و تا فردا ادامه دارد.

اجتمام ** 1788 **
۰ نفر