۲۹ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۱۸
کد خبر: 80378164
T T
۰ نفر
يادگاري كه آمريكايي ها در عراق به جا گذاشتند؛ رنج ماندگار كودكان

تهران - اولين بار كه بطور جدي به موضوع كودكان جنگ در عراق پرداخته شد، سال 1387 بود. آن هنگام گزارش هايي از بصره در جنوب عراق دريافت شد مبني بر تولد نوزاداني داراي يك چشم و يا نوزاداني با اختلالات ظاهري عجيب كه سرو صداي زيادي به راه انداخت.

گزارش مفصلی که وزارت بهداشت عراق در آن سال منتشر ساخت، نشان می داد که بیشتر این ضایعات انسانی مربوط به بصره در جنوب و فلوجه در غرب عراق است، جایی که ارتش های انگلیس و آمریکا بارها عملیات انتقام جویانه همراه با نقض کنوانسیون های بین المللی مربوط به جنگ را در این مناطق انجام داده بودند.

کودکان عراقی را به یقین می توان اصلی ترین قربانیان جنگ آمریکا و هم پیمانانش در عراق دانست، بطوری که از میان صدها هزار نفری که در این جنگ کشته شدند، بخش مهمی را کودکان شامل می شوند و در میان سیل آوارگان در داخل و خارج از مرزهای عراق نیز از نظر تعداد، رقم قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص می دهند؛ حدود دو میلیون کودک آواره !، اما در عین حال کودکان نسل جدید که متولد می شوند، قربانیان جنگی محسوب می شوند که آن را ندیده اند.

اکنون، تازه ترین گزارش ها در این خصوص، از موسسات و سازمان های پژوهشی آمریکایی به رسانه ها راه یافته است. گزارش هایی که نتیجه تحقیقات چندین ساله است و یافته های آن نشان می دهد که عامل اصلی وقوع نارسایی ها و ضایعات مادرزادی طی سالهای 2004 تا 2012 کاربرد تسلیحات آلوده به مواد شیمیایی و اورانیوم است. البته در سال های 2008 و 2009 هم درباره استفاده ارتش های آمریکا و انگلیس از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده گزارش های زیادی منتشر شده بود.

روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" هفته گذشته با استناد به همین تحقیقات تازه در دانشگاه میشیگان آمریکا، گزارش کرده است که در این تحقیقات روشن شده که میانگین بالای سقط جنین و نیز نارسایی های قلبی، عروقی و اختلال در عملکرد مغز و نیز نقص عضو ، از وجود سمومی است که در بدن مادران مشاهده شده و به ثبت رسیده است.

براساس آمارها ، بیش از نیمی از زنانی که طی سال های 2004 تا 2012 در فلوجه و بصره باردار شده اند، نوزادانی مشکل دار و ناقص به دنیا آورده اند.

اسناد و مدارک موجود درباره دلایل به کارگیری تسلحیات غیر متعارف یا به بیان دیگر "شبه شیمیایی" در جنگ عراق، حاکی از عملیات انتقام جویانه نظامیان غربی علیه غیرنظامیان عراق است.

انگلیسی ها که از مقاومت مردم جنوب عراق در سال 2003 و مقاومت های پس از آن به شدت عصبانی بودند، تا پیش از ترک عراق در سال 2010 بارها اهالی این منطقه ، بویژه بصره را با سلاح های نامتعارف، به طرز وحشیانه سرکوب کردند. در فلوجه نیز پس از آنکه 4 مامور شرکت امنیتی "بلاک واتر" توسط شورشیان به قتل می رسند، حملات بی امانی از سوی این شرکت امنیتی امریکایی علیه غیرنظامیان این شهر صورت گرفت و چند ماه بعد تفنگداران دریایی امریکا نیز در همین منطقه عملیات خشونت باری را انجام دادند. تمامی این عملیات با بمباران گسترده مناطق مسکونی همراه بود.

اکنون، با پیگیری های به عمل آمده درباره بحران بهداشتی درعراق، ایندیپندنت پیش بینی می کند که بهداشت جهانی ماه آینده گزارشی درباره پیامدهای عملیات نظامی نیروهای غربی در این کشور منتشر کند؛ اگر چه سازمان بهداشت جهانی تاکنون خونسردانه از کنار فجایع در عراق گذشته است.

در همین حال رسانه های داخلی در ایران به نقل از "راشا تودی" شبکه تلویزیونی روسیه، از واکنش تند یکی از موسسات بین المللی در امر خطر تشعشعات خبر دادند.

براساس این خبر، "کمیته خطر تشعشع اروپا"، آمریکا و همپیمانانش در اشغال عراق را مسوول فجایع به بار آمده علیه کودکان عراقی دانسته و از این کشورها خواسته است که مسوولیت استفاده از تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف شده را بپذیرند. این کمیته هم به نتایج تحقیقات تازه موسسات بین المللی بهداشت استناد و اعلام کرده که "براساس شواهد ماه گذشته میلادی در بیمارستانی در شهر فلوجه، مقادیر زیادی از آلودگی به جیوه و سرب در ترکیب موی سر مادرانی که کودکان ناقص به دنیا آورده اند، ثبت شده است."

اعضای این کمیته به این شبکه روسی گفته اند که اطمینان دارند، وجود این آلودگی ها ، نتیجه استفاده از سلاح های دارای ترکیب اورانیوم در این شهر است.

کرسیتوفر بزبی یک عضو این کمیته گفت که او و همکارانش حتی شواهدی از استفاده از سلاح های حاوی اورانیوم در بصره را در اختیار دارند و گزارش های خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل با شواهد و مدارک ارائه کرده اند که متاسفانه این نهاد بین المللی نیز توجهی به این گزارش ها نکرده است.

آخرین بررسی های سازمان های غیر دولتی و خیریه حاکی از آن است که در مدت نزدیک به یک دهه گذشته، بیش از دو میلیون کودک عراقی یکی از والدین و یا هر دو را از دست داده اند.

این سازمان ها و نهادهای خیریه حالا با انبوهی از مشکلات، بویژه در امر سرپرستی این کودکان روبه رو هستند. این موضوعات برای نهادها و سازمان های بین المللی هم آشکار است ، بنابراین نگاه ها به سازمان بهداشت جهانی و نیز یونیسف است؛ جایی که باید محل رسیدگی به این پرونده های مفتوح عراق باشد.

... و همه اینها در حالی است که هنوز آمار دقیقی از کودکانی که از 2003 تا 2012 در جریان اشغال عراق، بمباران مناطق غیر نظامی و نیز جنگ های فرقه ای این سال ها کشته شده اند، در دست نیست.

به هر حال فاجعه ای که دامن کودکان عراقی را از سال 2003 به این سو گرفته، حاصل ماجراجویی آمریکایی ها براساس اطلاعات دروغ و نادرست درباره تسلیحات موجود در عراق زمان صدام حسین بوده است. آیا آمریکایی ها و همپیمانانش مسوولیت این خسارت جبران ناپذیر را می پذیرند؟

برون مرزي **1575 **