۱ آبان ۱۳۹۱، ۸:۴۹
کد خبر: 80381257
T T
۰ نفر
ريشه كن كردن بيسوادي نيازمند مشاركت همگاني است

دزفول -رييس نهضت سواد آموزي دزفول ، ريشه كردن بيسوادي در كشور را مستلزم مشاركت همگاني دانست و گفت:همه مردم و دستگاههاي اجرايي بايد در اين راستا وارد صحنه شده و به وظيفه خود عمل كنند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا 'علیرضا شیرین صحرایی ' در هفتمین نشست شورای آموزش و پرورش دزفول با تشریح فعالیت های نهضت سواد آموزی در این شهرستان افزود:بالاترین نرخ بیسوادی در این شهرستان افراد 40 تا 49 سال می باشند كه نسبت به سایر گروه های سنی از كلاس های سواد آموزی كمتر استقبال می كنند.

وی تعداد بیسوادان در دزفول را چهارده هزار نفر عنوان كرد و افزود:در گروه سنی 40 تا 49 سال تعداد پنج هزار و 800 بی سواد ، گروه سنی 10 تا 20 سال یكهزار نفر ، 20 تا 30 سال دو هزار و 800 نفر و نیز در گروه سنی 30 تا 40 سال پنج هزار بی سواد در دزفول وجود دارد.

رییس اداره نهضت سواد آموزی دزفول در ادامه درخصوص راه های عملی تبلیغ جهت جذب و ثبت نام بی سوادان گروه سنی 10 تا 49 سال گفت: نرخ باسوادی در شهرستان دزفول رشد قابل توجهی داشته و از 54 به 92 درصد افزایش یافته است.

وی مشكل اصلی نهضت سواد آموزی دزفول را باقی ماندن دهك آخر بی سوادی دانست و افزود: این مشكل بواسطه پراكندگی و عدم انگیزه كافی در سنین 10 تا 49 سال است كه برای رفع این مشكل شیوه های تشویقی با رویكردی جدید نیاز است.

شیرین صحرایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ریشه كنی بی سوادی در كشور یادآور شد : نهضت سوادآموزی دزفول تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 14 هزار نفر بی سواد را در دزفول تحت پوشش قرار داد كه شامل چهار هزار و 500 نفر در سال می باشد.

وی اظهار داشت: در این راستا زیرساخت های لازم برای ثبت نام افراد ، شناسایی افراد بی سواد از طریق دانش آموزان ،تعیین سطح سواد این افراد ، انعقاد قرارداد با بخش خصوصی فراهم شده است.

رییس اداره نهضت سواد آموزی دزفول نبود تبلیغ ، تشویق و اطلاع رسانی خوب و كافی و نیز كم رنگ بودن خدمات دستگاه ها در شناسایی افراد بی سواد را از دیگر مشكلات نهضت سواد آموزی دزفول دانست و تصریح كرد : برای حل این مشكل همه دستگاه ها و ادارات باید آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی را یاری كنند.

رییس اداره نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس دزفول نیز در این نشست به تعمیر اساسی 62 واحد آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی اشاره كرد و گفت: در راستای اجرای نظام جدید آموزشی 70 كلاس نوسازی و 9 كلاس جدید نیز احداث شد.

' محمدرضا قنبری زاده ' به مشكل احداث معلم سرا در دزفول اشاره كرد و افزود: روند اجرای این پروژه با اعتباری افزون بر ده میلیارد ریال به دلیل همكاری نكردن شهرداری در حال توقف است.

مدیر توزیع برق دزفول نیز در این نشست به مشكل پرداخت نشدن قبض برق مصرفی از سوی برخی واحدهای آموزشی اشاره كرد و گفت: متاسفانه برخی از مدارس طی چند سال گذشته قبض برق مصرفی خود را پرداخت نكرده اند.

دیر آموزش و پرورش دزفول نیز در خصوص گرامیداشت 13 آبان روز دانش آموز و عید غدیر خم گفت: در تمام مدارس دزفول به این مناسبت جشن هایی برگزار و افزون بر 80 سخنرانی در مدارس راهنمایی و متوسطه ایراد خواهد شد.

امام جمعه دزفول نیز در این نشست برنامه ریزی برای گرامیداشت روز مباهله را مهم و ارزشمند توصیف كرد و گفت: نامگذاری این روز به نام روز خانواده بیانگر اهمیتی است كه خانواده در اسلام دارد.

حجت الاسلام 'سیدمحمدعلی قاضی دزفولی' با تاكید بر انتخاب نام مناسب برای آموزشگاه ها و مراكز علمی از مسوولان مربوطه خواست با با ارج نهادن به ارزش های انقلاب اسلامی نامی مناسب برای مدارس تازه تاسیس انتخاب كنند.

'محمدحسین فرحمند' رییس اداره آموزش و پرورش شهرستان دزفول نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص بزرگداشت روز مباهله ، افتتاح طرح های آموزشی جدید الاحداث ،اجرای پروژه مهر ، نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه كرد.7279/648/