۲ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۲۹
کد خبر: 80383338
T T
۰ نفر
تنش ها ميان كره جنوبي و ژاپن ابعاد 
تازه اي به خود گرفت

تهران- خبرگزاري فرانسه اعلام كرد: گروهي از نمايندگان مجلس كره جنوبي از جزاير مورد مناقشه با ژاپن در روز سه شنبه بازديد كردند؛ اقدامي كه ممكن است به تشديد تنش بين سئول و ژاپن منجر شود.

این خبرگزاری به نقل از ' هان كی هو' مشاور كمیته دفاع ملی مجلس كره جنوبی افزود: هفده نفر از نمایندگان عضو این كمیته با استفاده از بالگردهای نظامی در یك سفر یك روزه از جزایر ' دوكدو' كه ژاپنی ها آن را ' تاكشیما' می نامند، بازدید كردند.

این مقام كره ای در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: هدف از این سفر بررسی اقدامات امنیتی انجام شده در اطراف این جزایر بوده كه وظیفه حراست از آن را نیروهای گارد ساحلی كره جنوبی برعهده دارند.

وزیركابینه ژاپن روز دوشنبه از نمایندگان مجلس سئول خواست این دیدار را لغو كنند و هشدار داد كه چنین اقدامی روابط دو كشور را تهدید خواهد كرد.

جزایر مورد مناقشه ژاپن و كره جنوبی كه در منطقه ای جغرافیایی بین دو كشور واقع شده تحت كنترل كره جنوبی است اما هر دو كشور ادعای مالكیت آن را دارند.

جنجال سئول و توكیو بر سر مالكیت این منطقه در آگوست ( مرداد) گذشته همزمان با دیدار ' لی میونگ باك' ریس جمهور كره جنوبی از این جزایر تشدید شد.

دولت توكیو این دیدار را كه برای بار نخست از سوی رییس جمهوری در كره جنوبی انجام شد، اقدامی تعمدی با اهداف تحریك آمیز دانست.

اما رییس جمهور كره جنوبی این دیدار را با هدف فشار بر ژاپن برای رفع مشكلات قدیمی ناشی از عصر استعمار از جمله اجبار زنان كره ای به برده داری جنسی برای سربازان ژاپنی در طول جنگ جهانی دوم توصیف كرد.

در آگوست سال 2011، سه تن از نمایندگان مجلس ژاپن تلاش كردند به منظور ابزار خشم خود از تصرف جزایر مورد مناقشه توسط دولت سئول، از جزیره ' Ulleung'، نزدیك ترین منطقه به جزایر ' دكدو' ( تاكشیما در ژاپن) در خاك كره جنوبی دیدار كنند.

اما اداره امور مهاجرات كره جنوبی از اجازه به آنها برای ورود به این منطقه به دلایل امنیتی خودداری كردند.

ژاپن هم چنین با چین بر سر جزایر مورد مناقشه دیگری در شرق دریای چین اختلاف دارد كه تایوان نیز ادعای مالكیت آنها را دارد.

مترجمام**9158**5981