۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۹:۳۸
کد خبر: 80389325
T T
۰ نفر

'ياقوت بهشت' ميهمان پايتخت‌نشينان

۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۹:۳۸
کد خبر: 80389325
'ياقوت بهشت' ميهمان پايتخت‌نشينان

تهران بزرگ- ششمين جشنواره انار 'ياقوت بهشت' از سوم آبان ماه با محله انار و ارايه انواع گونه‌هاي مختلف انار از اقصي نقاط كشور و بخش‌هاي مختلف فرهنگي در فرهنگسراي اشراق برپا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهنگسرای اشراق زمانی به دلیل درختان اناری كه داشت به باغ اناری و انارستان معروف بوده، این فرهنگسرا در واپسین روزهای ماه مهر جشنواره‌ای با عنوان این میوه بهشتی برگزار می‌كند و میزبان خانواده‌های تهران از محله‌های دور و نزدیك است.

زمانی كه وارد فرهنگسرای اشراق شدم، جمعیت بسیاری به سمت محله انار و نمایشگاه‌های صنایع دستی می‌رفتند. شبكه رادیویی انار با اعلام بخش‌های مختلف این جشنواره توجه مرا به خود جلب كرد.

در این فرهنگسرا، موزه انار و نمایشگاه عكس انار از آثار 'ژاكلین میرصادقی'، 'افشین بختیار'، 'علی خوشجام'، 'حسین كریم‌زاده' و 'شاپور حاتمی' از سوم تا 12 آبان به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه سوغات و صنایع دستی نیز در این جشنواره برپا شده كه درغرفه‌ای از این نمایشگاه، علاوه بر نمایش فرش‌های سنتی، چگونگی ریسندگی نخ و برخی از مواد از جمله ریشه روناس، روناس، پوست انار، ریشه گیاهی اسپرگ، برگ مو برای رنگرزی نخ به نمایش گذاشته شده است.

فرشی نیمه بافته نیز در غرفه‌ای با عنوان 'هر شهروند یك گره' میزبان هنرنمایی شهروندان است.

لوازم خانگی، وسایل تزیینی از صدف و سبدهای بافته شده نخل خرما از استان هرمزگان، ظروف سفالی و سرامیك از میبد، ظروف چوبی، صنایع دستی چرم، فرش ایلات و عشایر، صنایع دستی انار و آبگینه، ظروفی با نقش و نگار انار، تراش نگین‌های قیمتی، حكاكی روی شیشه از دیگر بخش‌های محله صنایع دستی است.

در این جشنواره انواع و اقسام انار از اقصی نقاط كشور از جمله انار ملس تاج بلند، انار شاور ترش ملس، انار تبریزی، شاور شیرین، ملس شاور، انار سیاه، انار ساوه و انار كوه دشت لرستان برای فروش عرضه شده است.

همچنین انواع فرآورده‌های انار، ترشی انار، شربت انار و رب انار نیز در این بخش عرضه می‌شود كه جمعیت قابل توجهی را به سوی خود جذب كرده است.

در این جشنواره نمایش آیینی مرحله كاشت، داشت، برداشت و جشن خرمن به همراه موسیقی محلی اجرا می‌‌شود.

'اعظم محمدی' دبیر ششمین جشنواره انار، یاقوت بهشت درباره این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: ششمین دوره این جشنواره بر مبنای طراحی شهر انار همراه با پنج محله شامل محله های انار، سوغات و صنایع دستی، كودك، غذا و ازدواج برپا شده است.

محمدی هدف از برگزاری این جشنواره را حضور خانواده‌ها در فضایی شاد به دور از دغدغه‌های شهری دانست و افزود: حضور اقوام مختلف كشور در یك مكانی مانند این جشنواره باعث وحدت گرایی می‌شود كه امیدواریم این كار در آینده تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اهمیت میوه انار در دین مبین اسلام اظهار داشت: انار جزو میوه‌هایی است كه در قرآن در دو سوره و سه آیه به آن اشاره شده و هدف از برپایی این جشنواره آگاهی بخشی درباره خواص این میوه بهشتی است.

محمدی ادامه داد: امسال در ششمین جشنواره انار، كتابچه 'آیات و روایات اناری' كه خواص میوه انار توسط پژوهشگران در آیات و روایات قرآنی و در مقا‌یسه با علوم نوین پزشكی مورد بررسی قرار گرفته، به همت فرهنگسرای اشراق به چاپ خواهد رسید.

كتابچه مذكور همچنین مجلدی از دستاوردهای جشنواره، عكس‌، كاریكاتور، شعر و داستان‌های برگزیده است.

وی با بیان اینكه بیش از 540 نوع گونه انار در كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: مجموعه‌ای از گونه‌های انار كشور در ساوه موجود است و هدف از برگزاری این جشنواره معرفی انواع گونه‌های انار و خواص گوناگون آنها است.

محمدی درباره ویژگی های ششمین جشنواره انار گفت: امسال از دو ماه گذشته جشنواره با برگزاری بخش‌های كاریكاتور، داستانك و شعر طنز به صورت رسمی كار خود را آغاز كرد و تبلیغات گسترده‌ای به یاری وب‌سایت درباره جشنواره صورت گرفت.

وی گفت: امسال برای نخستین بار سفرای بیش از 16 كشور در جشنواره انار حضور داشتند و این نشان‌دهنده قابلیت بین المللی این جشنواره است كه امیدواریم با تلاش همكاران و مسئولان این امر بزودی محقق شود.

محمدی با بیان برنامه‌های محله‌ ازدواج اظهار كرد: این بخش شامل بخش محتوایی است كه در كارگاه‌های آموزشی طراحی شده و مربوط به كارگاه‌های آموزشی آشنایی، قبل از ازدواج و بعد از ازدواج و مشاوره فردی و گروهی است.

همچنین در بخشی از این محله كارت‌های عروسی از دهه 30 تاكنون به نمایش گذاشته شده است.

دبیر ششمین جشنواره انار یاقوت بهشت یادآور شد: امسال در این جشنواره محله‌ای برای كودكان اختصاص یافته كه در این بخش برنامه‌هایی از جمله رادیو كودك، نمایش دكتراناری ، نمایش دختر انار، مسابقه، كارگاه‌های هنری، خلاقیت، تن‌پوش‌های اناری برای عكاسی، بازی و سرگرمی میزبان كودكان است.

وی گفت: نمایشگاه انسان و فضا و برنامه فوتبال خانوادگی از جمله بخش‌های جنبی ششمین جشنواره انار است كه شهروندان می‌توانند از برنامه این بخش‌ها بهره‌مند شوند.

ششمین جشنوار انار 'یاقوت بهشت' تا 12 آبان ماه در محل فرهنگسرای اشراق واقع در فلكه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره میزبان شهروندان است.

تهرام/7245/1556/
۰ نفر