۱۴ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۴۶
کد خبر: 80399881
T T
۰ نفر
بررسي دستورالعمل خريد اعتباري اوراق بهادار در سازمان بورس

تهران- مدير تحقيق و توسعه سازمان بورس اوراق بهادار تهران گفت: دستورالعمل تأمين مالي اعتباري خريد اوراق بهادار به اين سازمان ارسال و در كميته تدوين مقررات بررسي شده است .

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از شركت بورس تهران،'علی عباس كریمی'،افزود: مقررات و دستورالعمل تأمین مالی اعتباری خرید اوراق بهادار به عنوان راهكار جدید معاملاتی تدوین و به سازمان بورس ارسال شده بود كه در كمیته تدوین مقررات سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفت.

وی در خصوص تأمین مالی اعتباری خرید اوراق بهادار اظهار داشت: تأمین مالی اعتباری خرید ، سازوكار معاملاتی‌ نوینی است كه از طریق ارائه امكان سرمایه‌گذاری اهرمی به مشاركت‌ كنندگان با هدف جذب نقدینگی بیش‌تر، افزایش حجم و گردش معاملات و افزایش نقدشوندگی بازار در بازارهای مالی دنیا معرفی شده است.

كریمی در باره مزایای این طرح گفت: با استفاده از این سازوكار، مشاركت‌كنندگان می‌توانند با اتكا به سابقه اعتباری، سبد سرمایه‌گذاری‌ و نیز توان ریسك‌پذیری خود، میزان سرمایه‌گذاری‌ خود را افزایش دهند. همچنین با افزایش توان خرید، امكان افزایش تعداد مشاركت‌كنندگان بازار نیز وجود دارد و این امر در نهایت می‌تواند به افزایش كارایی بازار منجر شود.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران درخصوص نقش كارگزاران در تأمین مالی اعتباری خرید اوراق بهادار افزود: در این سازوكار معاملات، اوراق ‌بهادار توسط كارگزار برای مشتری خریداری می‌شود و كارگزار بر اساس قراردادی كه با مشتری دارد، بخشی از ارزش معامله را تأمین می‌كند. در واقع، كارگزار به مشتری وام می‌دهد و از او وثیقه كافی به ‌صورت اوراق بهادار یا دارایی‌های دیگری (براساس مقررات) دریافت می‌كند. در شكل متداول این سازوكار، معمولاً به وامی كه كارگزار به مشتری پرداخت می‌كند، بهره تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینكه همان‌طور كه از تعریف خرید اعتباری مشخص است این‌ گونه معاملات به صورت متداول مشمول دریافت بهره توسط كارگزار است، یاد آور شد: بهره‌گیری از آن به‌صورت متداول در بازارهای مالی اسلامی امكان‌پذیر نیست. بنابراین، برخورداری بازار سرمایه ایران از مزایای این سازوكار معاملاتی در حوزه افزایش نقدشوندگی و كارایی بازار و جذب منابع پس‌اندازی و سرمایه‌های جدید مستلزم طراحی راه‌كارهای شرعی با استفاده از عقود اسلامی است.

كریمی ادامه داد: تطابق سازوكار تأمین مالی اعتباری خرید اوراق بهادار با عقود اسلامی بیانگر این است كه می‌توان از عقود اسلامی برای بهره‌گیری از كاركردهای این سازوكار معاملاتی استفاده كرد.

وی افزود: راهكار شرعی سازوكار تامین مالی اعتباری خرید اعتباری اوراق بهادار در شركت بورس طراحی و به سازمان ارسال شده است.

اقتصام(1)** 9141**1601
۰ نفر