'بهرنگ دزفولی زاده' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود:همان طور كه عده ای از جوانان تصور می كنند بازیگری و حضور بر پرده سینما امری راحت است و سختی های آن را نمی بینند ،برخی از افراد هم به عكاسی سینما چنین نگاهی دارند.
وی ادامه داد:برخی از كارگردانان و تهیه كنندگان كار عكاسی فیلم را براساس روابط فامیلی به افراد كم تجربه و ناآشنا با هنر عكاسی می سپارند و آنها نیز با تهیه یك دوربین ساده وارد این عرصه می شوند.عكاسی فیلم فضایی حرفه ای و جدی بوده و نیاز به كار حرفه داری دارد.
به گفته دزفولی زاده، تهیه كنندگان هزینه گزافی برای بازیگران فیلم ها پرداخت می كنند،اما برای عوامل پشت صحنه مثل عكاس كه به نوعی معرف اثراست،حاضر به هزینه نیستند.
عكاس فیلم 'میگرن' یادآورشد:مهمترین خلاقت عكاس سینما در تصاویر پشت صحنه جلوه می كند،دلیل آن هم این بوده كه هیچ میزانسی قرارداده نشده است.
عكاس فیلم'هفت دقیقه تا پاییز'، عكس فیلم را هویت و شناسنامه آن دانست و ادامه داد: آنچه كه در ذهن مخاطب سینما می ماند،فریم هایی از لحظات حساس و مهم فیلم است.
عضو انجمن عكاسان مطبوعاتی ایران توضیح داد: مصنوعی بودن عكس ها از دیگر مسایل منفی تصاویر سینمایی بواسطه حضور افراد غیرحرفه ای در این عرصه هنر هفتم است.قرار نیست هنرپیشه نقش اول فیلم در تصاویر فیلم،مثل یك مدل به نظر برسد، در حالیكه تصویر باید نشان دهنده حالت روحی بازیگر، فضای موجود و بار عاطفی فیلم باشد.
عكاس فیلم سینمایی 'اسب حیوان نجیبی است' یادآورشد:بسیاری از فیلم های امروز سینما،تصاویر خوبی ندارند و به همین دلیل مخاطبان چندان جذب تولیدات سینمایی نمی شوند.به خاطر ضعف عكس های سینمایی،پوستر و آنونس كار هم ضعیف خواهد بود.
به عقیده این هنرمند عكاس،حتی فیلم 'درباره الی' كه چندین سال پیش به عنوان نماینده ایران به اسكار ارسال شد از پوستر و تصاویر ضعیفی برخوردار بود كه نتوانست چندان كه باید و شاید به معرفی این اثر بپردازد.
وی به وجود عكاسان پیشكسوت در عرصه عكاسی اشاره كرد و در عین حال گفت كه وقتی به آثار هنری و مطرح این افراد چندان توجهی نمی شود، هنرمندان و عكاسان برجسته هم چندان انگیزه ای برای فعالیت ندارند.
دزفولی زاده درباره ویژگی های یك عكاس سینمایی گفت:عكاسی از فیلم نیازمند آشنایی با مدیوم سینما و همچنین تلویزیون است،چرا كه با استفاده از تصاویر مربوط به یك فیلم پوستر و یا فیلم تبلیغاتی آن ساخته می شود.علاوه بر این باید گونه آثار و درام را بشناسد و به طور قطع فیلمنامه اثر را مطالعه كند.
این مدرس عكاسی، استفاده از دوربین های دیجیتال را ضربه دیگری به هنرعكاسی فیلم عنوان كرد و گفت:بسیاری از افراد تازه كار و ناآشنا با این بخش،با در دست گرفتن یك دوربین دیجیتالی به صورت رگباری و بدون فكر از یك صحنه عكاسی می كنند و در نهایت یكی را انتخاب می كنند.
عكاس فیلم 'ساخت ایران' یادآورشد كه پیشتر یكی از جذابیت های مخاطبان فیلم های در حال اكران مشاهده تصاویر آنها در كنار گیشه فروش فیلم بود،امروزه این بخش از سینماهای جدید حذف شده است.
فراهنگ**(4) 9173
تهران-عكاس سينما و تلويزيون گفت:تهيه كنندگان سينما به عكاسي فيلم بي توجه بوده و اين رويكرد به كاهش كيفيت پوستر و فيلم هاي تبليغاتي آثار و همچنين جذب نكردن مخاطب منجر مي شود.