۱۷ آبان ۱۳۹۱، ۸:۲۷
کد خبر: 80403734
T T
۰ نفر
شعر پس از جنگ به موضوعات اجتماعي مي پردازد

تهران - شاعر معاصر با بيان اينكه گفتمان حاكم بر جامعه پس از جنگ تغيير يافته است افزود : امروز شعر جنگ نيز به تاسي از اين وضعيت بيشتر به موضوعات اجتماعي مي پردازد.

'حمید رضا شكارسری ' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد فراز و فرودهای شعر جنگ پس از حدود سه دهه گفت‌: شعر دفاع مقدس به لحاظ كمی روند متغیری داشته اما به لحاظ كیفی تغییری در آن ایجاد نشده است ، هر شاعری تلاش دارد با گفتمانی كه در آن تنفس می كند خود را تطبیق دهد.

وی افزود : در سالهای دفاع مقدس شعر جنگ دوران اوج خود را سپری می كرد و وجه تبلیغی و تهییجی آن پررنگ و غالب بود ، با پایان یافتن این دوران گفتمان حاكم تغییر یافت و بیشتر به ژانر (گونه )اجتماعی نزدیك شد.

خالق مجموعه شعر ' تروریست عاشق' نوع سرایش و رسالت شاعران این حوزه پس از جنگ را با آن دوران متفاوت دانست و گفت‌: كسانی كه در معرض گفتمان حاكم بر جامعه خود قرار می گیرند آثار موفق تری تولید می كنند كه بسیاری از آنها در اوج است .



* انتظار سرایش اشعار به شكل حماسی و تبلیغی نوعی آفت است

وی با ابراز تاسف از اینكه برخی شاعران امروز از فضای دیروز جنگ می سرایند گفت : اینكه از شاعران انتظار داشته باشیم شعری تبلیغی ، احساسی و حماسی بسرایند انتظار نابجایی است و از نكات آسیب این حوزه به شمار می رود ، امروز باید نگاه شاعران به جنگ متفاوت باشد .

شكارسری توضیح داد : شعر دفاع مقدس ما ، مقدس نیست این دفاع ما بوده كه آن را مقدس كرده است ،این گونه ادبی باید درك كند پیش از اینكه دفاع مقدس باشد اساسا شعر است نه چیز دیگر ، شاعران این حوزه باید به جریانهای پیش روی خود توجه كنند و از تكرار و كلیشه گویی بپرهیزند.

این منتقد معاصر گفت‌: شعر دفاع مقدس برای اینكه ارزش و جایگاه خود را میان عوام تثبیت كند از فرم و ساختارهای شعری آگاهانه و عامدانه فاصله می گیرد و آنگاه كه تثبیت شد خود را در معرض نقد و بررسی قرار می دهد.



* احساس و عاطفه برای سرایش شعر دفاع مقدس كافی نیست

شاعر معاصر داشتن اطلاعات ، آگاهی و دانش را لازمه سرایش اشعار ناب و ماندگار در این حوزه دانست و تصریح كرد : تنها داشتن احساس و عاطفه كفایت نمی كند ، شاعر به صرف اینكه فیلمی دیده یا كتابی در این حوزه خوانده نمی تواند شعر بسراید.

وی تاكید كرد‌: شاعران به ویژه جوانان نیاز دارند تا با بازماندگان جنگ به طور مستقیم گفت وگو كنند و در حال و هوای آن دوران قرار گیرند و با توجه به معضلات موجود با نگاهی جامعه شناسانه شعر بگویند.

شكارسری آگاهی شعری و ادبی را برای سرودن كافی ندانست و خاطر نشان كرد : علاوه بر دانش ادبی نیازمند دانش و اطلاعات در حوزه دفاع مقدس هستیم ، اگر بخشی از شعر را جوششی بدانیم بخش دیگر آن وابسته به كوشش و تلاش شاعران است .

وی برپایی كنگره های شعر را در كنار برگزاری جلسات نقد و بررسی و كارگاههای آموزشی در ارتقا ادبیات موثر خواند و گفت‌: مطالعه در آثار پیشكسوتان و نقد آثار با حضور آنان كمك بزرگی به شاعران جوان خواهد بود.

فراهنگ (4) **1630**1588