۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۲۰
کد خبر: 80405706
T T
۰ نفر

روز مباهله روز عظمت و برتري اسلام و شيعه است

۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۲۰
کد خبر: 80405706
روز مباهله  روز عظمت و برتري اسلام و شيعه است

شهرري- امام جمعه شهرري گفت :مباهله به عنوان نقطه عطفي در تاريخ اسلام است، چرا كه در اين روز عظمت و برتري اسلام و شيعه، حقانيت نبوت خاتم الانبياء (ص) و منزلت اهل بيت آن حضرت براي چندمين بار ثابت شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی شاهچراغی روز پنجشنبه به مناسبت فرارسیدن روز مباهله در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: روز مباهله، به عنوان یكی از روزهای جشن و پیروزی و روز دعا وشكرگزاری در تاریخ اسلام به ثبت رسیده است.

امام جمعه شهرری تصریح كرد: نزول آیه مباهله، واضح ترین دلیل بر فضیلت و حقانیت باور شیعه در موردجایگاه امامت بعد از رحلت پیامبر اكرم (ص) می باشد .

حجت الاسلام شاهچراغی تاكید كرد: در آیه مباهله، وجود مقدس حضرت علی علیه السلام به منزله جان پیامبر شناخته شده است و این واقعیت انكارناپذیر كه ازدید تمام دانشمندان شیعه و سنی جای تردید و شبهه در آن وجود ندارد، اثبات می كند كه دومین شخص در جهان هستی ، علی (ع) است كه شایستگی جانشینی حضرت محمد (ص) را دارد .

وی با اشاره به فرارسیدن روز مباهله پیامبر اسلام (ص) با ساكنان مسیحی منطقه نجران گفت: روز مباهله، روز ولایت و حقانیت علی(ع) و سند افتخار و عزت تشیع است.

حجت الاسلام شاهچراغی با بیان اینكه داستان مباهله، در طول تاریخ موجب عزت و افتخار شیعه بوده است، خاطر نشان كرد: مباهله روز اثبات نبوت پیامبر، روز ولایت ، روز عزت اسلام و شیعه و روز اهتزاز پرچم ولایت علی(ع) بر مدار هستی است.

شاهچراغی ادامه داد: روز مباهله به عنوان یكی از ماندگارترین روزهای تاریخ اسلام شناخته شده است و از آن به عنوان روز شكرگزاری به درگاه حق و یادآوری عظمت اصحاب كساء در حافظه تاریخ نام برده می شود.

امام جمعه شهرری تاكید كرد: ماجرای مباهله موجب شد تا عظمت اسلام بر تمام مردم اثبات شده و صداقت گفتار پیامبر (ص) بیش از گذشته بر همگان آشكار گردد، این واقعه یكی از دلایل نبوت آن حضرت به شمار می آید بی شك مباهله، در تقویت ایمان مسلمانان و تضعیف روحیه منافقان تاثیری بسزا داشته است .

امام جمعه شهرری تاكید كرد: مباهله نشان داد كه هر كه ، به هر عنوان با دین اسلام مخالفت نماید، دچار شكست و ذلت ابدی خواهد شد، كه وعده الهی حق است و پیروزی حق بر باطل از سنت های تغییرناپذیر اوست .

شاهچراغی تصریح كرد:مباهله به مسلمانان آموخت كه هرگاه مخالفین با دلیل قانع كننده به سوی صراط مستقیم هدایت نشدند و به لجاجت پرداخته واز پذیرش حق امتناع ورزیدند ، باید با مباهله به مقابله با آنان برخاسته و در برابر دشمنان، خود را عاجز و درمانده نشان ندهند.

گفتنی است مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران، در روز بیست و چهارم ذی الحجّه سال دهم هجری اتفاق افتاد. پیامبر (ص) در نامه ای ساكنان مسیحی نجران را به آیین اسلام دعوت كرد. مردم نجران كه حاضر به پذیرفتن اسلام نبودند نمایندگان خود را به مدینه فرستادند و پیامبر (ص) آنان را به امر خدا به مباهله دعوت كرد.

وقتی هیات نمایندگان نجران، حقانیت پیامبر (ص) را مشاهده كردند، از مباهله خودداری كردند. ایشان خواستند تا پیامبر (ص) اجازه دهد تحت حكومت اسلامی در آیین خود باقی بمانند.

كیفیت مباهله به این گونه است كه افرادی كه درباره مساله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یك جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع كنند و از او بخواهند كه دروغ گو را رسوا سازد و مجازات كند.

687/699