۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۰۸
کد خبر: 80406050
T T
۰ نفر
دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي: شبكه راديو كتاب فعال مي شود

بجنورد - دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور از راه اندازي 'شبكه راديو كتاب' به مناسبت روز كتاب و كتابخواني خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره كل كتابخانه های عمومی خراسان شمالی در روز پنجشنبه، 'منصور واعظی' در بازدید از كتابخانه عمومی بجنورد گفت:‌ این شبكه 24 آبان جاری با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی فعالیت خود را آغاز خواهد كرد.

وی با رد برخی اتهامات مبنی بر كتابخوان نبودن مردم ایران و كمی شمارگان كتب منتشره افزود: اكنون ایران از نظر سرانه مطالعه رتبه نخست را در بین كشورهای منطقه دارد.

واعظی آلمان را از نظر انتشار كتاب جزو كشورهای تراز نخست جهان دانست كه به ازای هر هزار و 100 نفر، یك كتاب منتشر می كند و افزود:‌ ایران، سه سال قبل به ازای هر هزار و 300 نفر یك كتاب منتشر می كرد كه سال قبل ما به شاخص آلمانی ها رسیدیم.

وی گفت: تركیه در سال 88، تنها كشور منطقه بود كه در سرانه مطالعه از ایران جلو بود اما امروز از لحاظ امكانات كتابخانه ای، منابع، انتشار كتاب و سرانه مطالعه ایران كشور اول منطقه است.

وی افزود:‌ سرانه خواندن در كشور ما بر اساس معیار بین المللی آن شامل خواندن روزنامه ، نشریات، كتاب، قرآن، ادعیه و فضای مجازی می شود 79 دقیقه است كه خواندن كتاب به تنهایی 18 دقیقه و 47 ثانیه است.

دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی حركت در مسیر تحقق خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر ترویج و نهادینه كردن فرهنگ مطالعه كتاب را وظیفه ای همگانی خواند و گفت:‌ در این مسیر تمام دستگاه ها بخصوص رسانه ملی باید متولیان این حوزه را یاری كنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور یكی از اتفاقات مهم را 'سند نهضت مطالعه مفید' برای ارتقای فرهنگ مطالعه عنوان و بیان كرد: كمیته مزبور در بعضی از استان ها فعالیت خود را آغاز و سیاست های منطقه ای برای ترویج فرهنگ مطالعه را عملیاتی كرده است.

واعظی، كتاب و كتابخوانی در استان خراسان شمالی را دارای رشدی طلایی دانست و گفت: این استان با وجود جوانی و امكانات اندك كه آنرا جزو سه استان ضعیف كشور در بین 29 استان قرار داده بود، در این حوزه جهشی مطلوب داشته است.

وی افزود:‌ خراسان شمالی اكنون در زمره استان های متوسط كشور به شمار می رود كه این بیانگر همت مدیران، فرهیختگان و علاقه مندان به كتاب و كتابخوانی است كه در مدت كوتاهی از قعر جدول به میانه های آن رسیده اند.

دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور از هدیه ویژه رییس جمهوری برای كتابداران كشور خبر داد و گفت: به مناسبت 24 آبان، روز كتاب و كتابخوانی،‌ از طرف ریاست جمهوری به تمامی كتابداران كشور هدیه ویژه ای اهدا خواهد شد. ك/1

626