۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۲۹
کد خبر: 80406144
T T
۰ نفر
نهاونديان : تحريم كنندگان ايران خود متضرر اصلي اين تحريم ها هستند

آنكارا - ' محمد نهاونديان ' رييس اتاق صنايع و بازرگاني ايران گفت : كشورهاي تحريم كننده ايران خود متضرر اصلي اين تحريم ها هستند.

نهاوندیان كه برای شركت در دوازدهمین مجمع عمومی اتاق صنایع و بازرگانی اكو و هفدهمین جلسه هیات مدیره این اتاق به آنكارا سفر كرده بود روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان این مطلب گفت : با وجود اعمال تحریم ها علیه ایران ، آمار نشان می دهد كه حجم تبادلات بازرگانی كشورمان افزایش داشته است و كشورهای تحریم كننده ، خود متضرر اصلی این تحریم ها هستند.

وی گفت : كشورهایی كه در تحریم ها اعمال شده علیه ایران شركت نكردند ، از جمله تركیه از این موضوع بهره می گیرند.

رییس اتاق صنایع و بازرگانی ایران با اشاره به روند توسعه تجارت بازرگانی ایران و تركیه در چند سال اخیر اظهارداشت : از این رویكرد باید حراست كرد و نباید هیچ عاملی این روند توسعه را خدشه دار كند اگر در روند توسعه مشكلی ایجادشود ایران و تركیه به صورت عادلانه باید این مشكل را بر طرف كنند.

نهاوندیان به هدف گذاری مقامات دو كشور در بخش تجارت در كوتاه مدت اشاره كرد و گفت : دو كشور در پی دست یافتن به رقم 30 میلیارد دلار تجارت بازرگانی در برنامه های كوتاه مدت هستند كه با توجه به توانایی های اقتصادی ، فرهنگی و جغرافیایی ایران و تركیه بزودی این رقم حاصل خواهد شد كه نقش مشاركت بخش خصوصی در این روند چشمگیر است.

وی توسعه روابط ایران و تركیه را تاثیر گذار بر منطقه دانست و گفت : كشورهای منطقه از گسترش روابط دو كشور در بخش های حمل و نقل ، راه اندازی راه آهن تهران- اسلام آباد - استانبول ، توسعه در بخش معادن ، انرژی ، برق و شهرك های صنعتی متاثر خواهند شد.

نهاوندیان تصریح كرد كشورهای آسیای مركزی از همكاری های ایران و تركیه بهره خواهند برد و وظیفه دولت هاست كه موانع توسعه اقتصادی و بخش خصوصی را برطرف كنند.

رییس اتاق صنایع و بازرگانی ایران اقتصاد دو كشور ایران و تركیه را مكمل یكدیگر دانست و اظهارداشت :افزایش مراودات اقتصادی دو كشور ، دایر كردن نمایشگاه های اقتصادی و رسانه های جمعی نقش موثری در روند توسعه روابط تجاری ایران و تركیه دارد.

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ؛ معادن و كشاورزی ایران، موافقتنامه تجارت ترجیحی اكو (اكوتا) را فرصت و ابزار بسیار مهمی برای توسعه تجارت درون سازمانی ارزیابی كرد و خواستار پیوستن دیگر كشورهای عضو به این پیمان شد.

وی با اشاره به اینكه موافقتنامه تجارت ترجیحی اكو در نشست سران كشورهای عضو شورای همكاری اقتصادی در باكو مورد حمایت قرار گرفت، افزود: با اجرای این موافقتنامه حجم مبادلات تجاری كشورهای عضو افزایش خواهد یافت.

نهاوندیان دیركرد در رفع موانع بر سر راه فعالیت كارآفرینان اكو و حل مشكل روادید بین كشورهای عضو اكو را ، مغایر با اهداف این سازمان خواند و گفت : پیشنهاد ایران مبنی بر ' بر چسب ویزای واحد ' در این نشست مطرح و برای تصویب به مقامات سیاسی ارائه شد .

وی گفت: با اجرایی شدن این پیشنهاد ، در تردد بازرگانان و تجار كشورهای عضو اكو تصریح خواهدشد.

رییس اتاق بازرگانی ،صنایع ، معادن و كشاورزی ایران با اشاره به طرح پیشنهاد برگزاری كنفرانس بین المللی گردشگری و سلامت در ایران اظهارداشت: این كنفرانس در روزهای 28 و 29 آذرماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و امیدواریم با حمایت وزرای گردشگری و بهداشت كشورهای عضو اكو شاهد همكاری های بیشتری در این بخش باشیم .

وی همچنین بر همكاری كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی در بخش خدمات تجاری به ویژه در بخش خدمات بانكی تاكید كرد .

او با تاكید بر اینكه قرن بیست و یكم، قرن آسیا در اقتصاد جهانی خواهد بود، گفت: اكو در یكی از راهبردی ترین منطقه آسیا قرار دارد، انتظار است كه این سازمان مهم منطقه ای با استفاده از فرصت های محوری شدن آسیا در اقتصاد جهانی، نقش آفرینی بیشتری در تجارت منطقه ای و بین المللی داشته باشد.

رییس اتاق صنایع و بازرگانی اكو همچنین خواهان به حركت درآمدن ظرفیتهای بالقوه این سازمان در بخشهای مختلف به ویژه انرژی و حمل و نقل با فعال سازی بخشهای خصوصی شد و گفت: در دوره اخیر به رغم فرایند روبه كاهش در تجارت جهانی، فرایند روبه رشد آرام ولی با ثباتی در تجارت درون سازمانی اكو به چشم می خورد كه خوشحال كننده و امیدوار كننده است.

نهاوندیان، بانكداری، حمل و نقل و بیمه را عرصه همكاریهای موفق در اكو خواند و گفت: این پیشرفتها كافی نیست وكار و تلاش زیادی را می طلبد و باید در زمینه های دیگر به ویژه توریسم و سازماندهی همایش بیشتر كارآفرینان و فعال سازی هرچه بیشتر بخشهای خصوصی كار شود.

او به انرژی به عنوان یكی از پتانسیل های مهم همكاری در اكو اشاره كرد و گفت: صرفا توسعه تجارت در زمینه انرژی نمی تواند پویایی داشته باشد و باید طرحهای مشتركی در زمینه های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فراهم شود.

جمهوری اسلامی ایران با نقش مدیریتی و اجرایی گسترده در این نهادها، با هیاتهای كارشناسی و مسوول حضور فعالی در این نشست ها دارد.

پیشینه تاسیس سازمان همكاریهای اقتصادی (اكو) به سال 1962 باز می گردد كه سه كشور ایران، تركیه و پاكستان 'سازمان همكاری های منطقه ای برای توسعه' (RCD) را تاسیس نمودند كه تا سال 1979 فعالیت كرد.در سال 1979 با وقوع انقلاب اسلامی ایران فعالیتهای این سازمان متوقف شد تا اینكه در سال 1985 با همكاری ایران، پاكستان و تركیه سازمان همكاریهای اقتصادی (اكو) پایه گذاری و در سال 1992 با پیوستن كشورهای ازبكستان،جمهوری آذزبایجان،قزاقستان، قرقیزستان، تركمنستان ،تاجیكستان و افغانستان تعداد كشورهای عضو به 10 كشور رسید. اتاق بازرگانی و صنعت اكو بعنوان نماینده سازمان همكاریهای اقتصادی (اكو) در بخش خصوصی بر اساس ماده 30 عهد نامه ازمیر وبدنبال تفاهمنامه چهارم آوریل 1990 توسط اتاق های بازرگانی ایران- تركیه و پاكستان تاسیس شد.

بر اساس توافق اتاقهای بازرگانی كشورهای موسس كمیته ملی اتاق اكو در هر یك از كشورها تاسیس و دبیرخانه اتاق اكو هر دوسال یكبار بصورت چرخشی بین اتاقهای كشورهای عضو اداره خواهد شد.

خاورم2012 **230