۲۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۳۸
کد خبر: 80417417
T T
۰ نفر

كتاب ميراث ماندگار

۲۶ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۳۸
کد خبر: 80417417
كتاب ميراث ماندگار

خمين- كتاب و كتابخواني از گذشته تاكنون همواره از ابزارهاي آموزشي و مورد توجه بوده، چه بسا توصيه هاي بزرگان ديني، مفاخر علمي و ادبي بيانگر اهميت كتاب است.

به گزارش ایرنا، كتاب یك رسانه گروهی است كه در آن مطالبی ثبت و ضبط شده كه قابل انتقال و بازیابی و روشنگری نسل هاست.

نقش برجسته، حساس و سازنده كتاب در تكامل فردی و اجتماعی، ناشی از گستردگی روح دانش و بینش و اهمیت فرهنگ مكتوب در تاریخ بشری است.

در اهمیت عنصر كتاب برای تكامل جامعه انسانی، همین بس كه تمامی ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری، از طریق كتاب جاودانه مانده‌اند و روابط فرهنگی جوامع بشری نیز از پوشش كتاب و مبادلات فرهنگی تقویت شده است.

همچنین باید اذعان كرد كه توجه به كتاب و كتابخوانی و بهره‌گیری از مطالب و تازه‌های علمی، موجب پیشرفت و تعالی بشر از گذشته تاكنون شده است.

چه بسا به تجربه ثابت شده كه رشد ملت ها و تمدن بشری، ریشه در تفكر و اندیشه و فرهنگ آن جامعه دارد.

بدون فرهنگ كتابخوانی، نمی توان به رشد و تعالی جوامع و شكل گیری تمدن ها امیدوار بود.

موضوع كتاب همواره یكی از بارزترین جلوه‌های ذوق و اندیشه مردم ایران زمین بوده و از مهمترین ابزارهای فكری و هنری بشر در تاریخ اسلام محسوب می‌شود، زیرا كتاب تاثیر بسزایی در رشد حیات فرهنگی، اجتماعی و تمدن هر ملت داشته است.

مطالعه یكی از راههای رسیدن به كمال و كسب مراتب بالای علمی و فرهنگی است، انسانی كه همواره مطالعه را جزء امور خود قرار می دهد، در هر زمینه اطلاعات لازم را جهت كسب نادانسته‌ها و بسیاری از مجهولات پیرامون خود كسب می‌كند و آنها را جهت تحقق اهداف خود بكار می‌برد،

جامعه‌ای كه در آن مطالعه نباشد، بدون شك جامعه‌ای مرده است، تحرك و پویایی در اجتماع زمانی معنا می‌گیرد كه كنجكاوی و پرسش و تحقیق در آن طنین‌انداز باشد.

ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی در برهه كنونی نیازمند كار ریشه‌ای است و این كار نیز از زمان كودكی، زمانی كه فكر و ذهن كودك آماده شكل‌گیری است، باید آغاز شود.

ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی، باعث رشد فكری و فرهنگی كشورهاست، كتاب را باید میراثی ماندگار، پدیده ای با ارزش و عنصری كه موجب رشد و تعالی بشر و روشنگر راه زندگی است، باید دانست.

ما مفتخریم كه دین اسلام به عنوان برترین ادیان، با خواندن و نوشتن بر حضرت محمد (ص) نازل شد و تا به امروز نیز ائمه اطهار (ع) و دیگر مفاخر علمی، ادبی و مذهبی و دینی ما بر ارزش بینش و دانش و برتری كتاب و نگارش صحه گذاشته اند، چه بسا معجزه دین ما اسلام نیز كتاب الهی 'قرآن' كه سرآمد تمام معجزات و برترین كتاب هاست، می باشد.

همچنین پیشینه فرهنگی ما و شمار كتاب ها و كتابخانه ها در عصر شكوفایی تمدن اسلامی و اهتمام دانشمندان اسلامی و ایرانی در پدید آوردن آثار ارزشمند جهانی، همه و همه ناظر بر اهمیت كتاب و كتابخوانی است.

كشور ایران از دیرباز جزو اولین كشورهایی است كه بخاطر چاپ اولین كتاب ها در دنیا با كتاب آشنا شد.

در زمان سامانیان و پیش از آن مقالات مختلف به صورت كتاب درآمده و حتی پیش از آن نسخه های خطی و ماندگار كنونی اززمانی كه ابوریحان بیرونی دیده ها و رصد های خود را از ستارگان و ماه و خورشید روی كاغذ می آورد، به یادگار مانده است.

هم اكنون در این كره خاكی، كتابخانه های زیادی وجود دارد كه ده ها هزار جلد در آن كتاب جای گرفته است و افرادی در این دنیای پهناور هستند كه كتابخانه های شخصی دارند.

بر این اساس است كه سفارش شده وقتی احساس می كنید دیگر هیچ دوستی برایتان باقی نمانده، به قفسه كتابهایتان مراجعه كنید.

اما باید اذعان نمود كه ما طی سالها و دهه های اخیر از كتاب و كتابخوانی دور شده ایم و همین مساله سبب شده تا مردم با كتاب بیگانه شوند، از این رو نیازمند توجه آحاد مردم و مسوولان برای فرهنگ سازی و بازتعریف دوباره در این خصوص است.

حضرت علی (ع) می فرمایند: كتاب، باغ و بوستان دانشمندان است و همچنین می فرمایند: كتاب غذای روح بشر است.

در فرهنگ كهن و گهربار ایران اسلامی، كتاب همواره عزیزترین مونس و همراه آدمی بوده و اهل كتاب همواره از منزلتی بالا در یاد و خاطره و منظر عمومی جامعه برخوردار بوده اند.

در این راستا اگر در ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی جهشی صورت نگیرد، سایه غفلت بر این رسانه نوشتاری مستولی خواهد شد.

رسانه ها در این میان، با نقش اثرگذار خود در ترویج فرهنگ كتابخوانی گام بردارند.

رسانه های ارتباط جمعی می توانند در ترویج فرهنگ های سازنده موثر واقع شوند و كتاب را به عنوان ماندگارترین عنصر فرهنگی به جامعه بشناسانند.

یكی از ویژگیهای مهم رسانه ها آگاه سازی انسانها از ضرورت های زندگی است كه با مقوله آموزش مرتبط است.

اگرچه رسانه ها دارای توان آموزشی هستند و از آنها می توان در تبادل اندیشه و اطلاعات، ایجاد انگیزه، راهنمایی و سرگرمی استفاده نمود، اما باید گفت توانایی همه آنها به یك اندازه نیست.

‌هر اندازه رسانه ای بتواند حس بیشتری از مخاطب را در اختیار بگیرد در انتقال پیام موفق تر است.

رادیو اگرچه تنها حس شنوایی مخاطب را در اختیار می گیرد،‌ اما تلویزیون نیز علاوه بر حس شنوایی، حس بینایی او را در اختیار می گیرد و رسانه های نوشتاری و دیجیتالی نیز مخاطبان خاصی دارند كه این امر نباید مورد غفلت قرار گیرد.

نكته قابل توجه در امر استفاده از رسانه و آموزش این است كه برخی از رسانه ها برای انتشار اطلاعات مناسب تر و برخی برای آموزش و تشویق مردم موثرترند،

در این راستا توجه مردم و مسوولان باید بیش از پیش در اهمیت مساله كتاب و كتابخوانی نمایان شود و مسوولان وظیفه ای خطیر برای بالا بردن سرانه مطالعه در كشور از طریق بالا بردن فضای مطالعه و نیز كتاب های غنی و مرجع در كتابخانه ها دارند.

7276/545