۳۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۶:۲۲
کد خبر: 80424256
T T
۰ نفر
داور ملي واليبال:قضاوت در مسابقات رده هاي سني پايه سخت تر است

اروميه - داور ملي واليبال كشور گفت: قضاوت مسابقات رده هاي سني پايه به دليل عدم آشنايي بازيكنان با قوانين و مقررات داوري بسيار سخت تر از ساير مسابقات رسمي است.

مهدی نویدی روز سه شنبه در حاشیه مسابقات لیگ برتر نوجوانان كشور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: اغلب بازیكنان جوان و نوجوان برای نخستین بار است كه در این رقابت ها حضور یافته اند و شناخت كمی نسبت به قوانین و مقررات داوری دارند.

وی اظهار كرد: در این رده سنی بیشترین امتیازات از دست رفته توسط تیم ها، بر اثر انجام خطای ارنج تیمی و تعویض های غیرقانونی صورت می گیرد.

نویدی افزود: بازیكنان كم تجربه و میدان ندیده فكر می كنند والیبال فقط ارائه یك بازی خوب و بی نقص است در حالیكه این تنها 70 درصد كسب امتیاز را شامل می شود و 30 درصد بقیه ارتباط مستقیم با قوانین داوری و هماهنگی منسجم بازیكنان با تیم داوری دارد.

وی افزود: در رقابتهای لیگ برتر نوجوانان كشور كه هم اكنون شاهد برگزاری آن در شهر ارومیه هستیم چهار داور ملی و یك داور بین المللی امر قضاوت این مسابقات را برعهده دارند كه دو تن از آنان اعزامی از فدراسیون و سه تن دیگر از داوران بومی استان آذربایجان غربی هستند.

نویدی در خصوص كیفیت فنی مسابقات و میزان آمادگی بازیكنان گفت: وضعیت جسمانی و آمادگی تیم ها در حد یكسانی است و این امر مانع از پیش بینی های اولیه در نتایج می شود.

وی جوانگرایی در كادر داوری كشور و اعتماد به داوران جوان و با انگیزه را یكی از بهترین تصمیم های چند سال اخیر مسوولان فدراسیون و كمیته داوران دانست و افزود: داوران جوان با كسب تجربه از پیشكسوتان و بزرگان داوری كشور می توانند گامی موثر در راستای اعتلای نام ایران در میادین مهم بین المللی و جهانی بردارند.

نویدی در پاسخ به اعتراضات و انتقادات كادر فنی برخی تیم ها حاضر در رقابتهای لیگ كشور گفت: اشتباهات داوری جزیی از بازی است ولی به جرات می توان گفت یك داور وقتی لباس مقدس داوری را بر تن می كند بدون جانبداری از هیچ قومیت و ملیتی سوت می زند.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم كه ورزشكاران و كادر فنی تراز اول كشور به عنوان الگوی برتر در جامعه مطرح هستند و موظفند در هر مكان و زمانی از بروز رفتارهای ضد ورزشی، همچون حتك حرمت به داوران و اعتراضات بی جا جلوگیری كنند.

مهدی نویدی مدت 12 سال است در امر قضاوت فعالیت دارد و هم اكنون به عنوان داور ملی والیبال سالنی و داور بین المللی فدارسیون ساحلی جانبازان و معلولان فعالیت می كند.

7126/583