۱۲ آذر ۱۳۹۱، ۲۳:۱۱
کد خبر: 80438945
T T
۰ نفر
دريادار سياري : درياهاي آزاد متعلق به همه مردم جهان است

تهران - فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: ما معتقديم كه درياهاي آزاد متعلق به همه مردم جهان است و همه در بهره برداري از آن آزاد و از سهم برابري برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ،امیر دریادار ˈحبیب الله سیاری ˈ شامگاه یكشنبه در مراسم گرامیداشت روز نیروی دریایی ارتش كه با حضور وابستگان نظامی كشورهای خارجی مقیم ایران برگزار شد، تصریح كرد:نیروی دریایی ارتش نمی پذیرد،كشورهایی كه به منطقه اقیانوس هند تعلق نداشته و به بهانه برخورداری از منافع راهبردی با حضور خود به دنبال تامین منافع نامشرع و متعاقب آن برهم زدن نظم و ترتیبات منطقه هستند، بخواهند امنیت را بصورت ظاهری برقرار كنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، اقدامات این نیرو در منطقه را درجهت تامین امنیت دانست و اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش پیام صلح و دوستی برای كشورهای منطقه دارد.

امیر سیاری با اشاره به اینكه برای بسیاری از كشورهای جهان درمحیط بین الملل چیزی جز منافع ملی آن ها مهم نیست، افزود: البته این نگاه مشتركی است كه در بین كشورهای ماتریالیستی، سوسیالیستی و امپریالیستی وجود دارد.

وی با بیان اینكه كشورهای دیگری هم وجود دارند كه اگرچه منافع ملی برای آنها حائز اهمیت است، اما این منافع در اولویت دوم قرار دارد، خاطر نشان كرد: در نظام بین الملل، رفتارهای دولت – ملت ها الزاما یكسان نیست و از قاعده و نظام دستوری تبعیت نمی كنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاكید كرد : اما در نظام پیچیده و پر متغیر بین الملل، یك چیز مورد تفاهم همه ملت ها و دولت ها است و آن موضوع احترام به حقوق و منافع مشروع و قانونی بوده و دولت ها و ملت ها متضمن رعایت این حقوق هستند.

وی نظام بین الملل را شامل بازیگران، فضای اقدام و قواعد ایفای نقش دانست و اظهار داشت: در واقع نظام بین الملل، نظامی نیست كه همگن بوده تا فرآیند مدیریتی خاص در آن قابل تعمیم به همه عرصه ها و بازیگران آن باشد.

دریادار سیاری عرصه های قدرت و معادلات ایفای نقش در نظام بین الملل ، ظهور قدرت های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی جدید، بازیگردانان، عرصه بازی و قواعد آن را متفاوت از گذشته عنوان كرد.

وی ادامه داد: بنابراین فهم و درك تغییرات و روندهای مرتبط با آن را می توان مهم ترین اصل برای شناخت این عرصه و اقدام متناسب با آن تلقی كرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح كرد: كسانی كه در درك و فهم این تغییرات و فرآیند عملكرد آنها عاجزند و یا آن را مغایر با منافع نامشروع خود می دانند، تلاش دارند تا با رواج مفاهیمی غیرمعمول در گفتمان بین المللی، نظام جهانی را كه پویایی آن در محیط همكاری و رقابت، معنی پیدا می كند به محیط منازعه تبدیل كرده تا از این طریق منافع نامشروع خود را بدست آورند.

وی قدرت های نظامی را در ایجاد آشوب و منازعه مستقیم یا غیرمستقیم در جهان مقصر دانست و خاطر نشان كرد: این كار بازرترین رفتاری است كه در تقابل با پدیده های غیرقابل فهم آنان و یا پدیده هایی كه منافع نامشروع شان را نادیده می انگارد، نشان می دهد.

دریادار سیاری با تاكید بر اینكه بازیگران غیرحرفه ای و البته قدرت طلب از درك تغییرات شكل گرفته، ابعاد و حوزه های اثرگذاری آن در نظام بین الملل و فرآیندهای مرتبط با آن عاجزند، افزود: این كشورها به دلیل برداشت و درك غلط از روندهای درحال انجام، قربانی بازیگردانی نظام استكباری و دستوری حاكم بر معادلات بین الملل می شوند.

وی با اشاره به جنگ تحمیلی و دفاع جانانه ملت ایران از سرزمین خود ادامه داد: صدام به دلیل فهم و برداشت نادرست، مرتكب اشتباه تاریخی در روابط بین دو ملت شد كه در نهایت پاسخ محكمی از سربازان ولایت مدار نظام اسلامی دریافت كرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینكه نمونه عینی دفاع از كشور را می توان در 7 آذر ماه سال 59 مشاهده كرد، گفت: انهدام نیروی دریایی رژیم بعث، تاثیرات راهبردی كلانی را در ادامه جنگ تحمیلی به همراه داشت.

وی با برشماری تاثیرات انهدام نیروی دریایی رژیم بعث افزود: شكست گسترده و زودرس دشمن در رویارویی با جمهوری اسلامی، توقف ماشین جنگی دشمن در دریا كه منجر به بسته شدن خطوط مواصلاتی دریایی آنان و بازماندن خطوط دریایی خودی شد، از مواردی است كه می توان به نتیج این پیروزی اشاره كرد.

دریادار سیاری از دیگر تاثیرات انهدام نیروی دریایی رژیم بعث، فراهم كردن زمینه های پیروزی جمهوری اسلامی در سایر ابعاد جنگ نام برد و تصریح كرد: پیروزی نیروی دریایی ارتش بر نیروی دریایی ارتش بعثی راهبردهای استكبار جهانی را برای تغییر ژئوپلتیك منطقه ناكارآمد ساخت و نشان داد كه ائتلاف دشمنان نظام اسلامی در برابر اراده ملت ایران كه برخوردار از پیشینه تاریخی هستند، ناكارآمد و برای جهانیان الهام بخش است.

وی با یادآوری این مطلب كه تاریخ ملت ایران پس از انقلاب پرشكوه اسلامی گواه این موضوع است كه ایرانیان همواره متمدن و در سراسر تاریخ از تعاملات سازنده با كشورهای جهان برخوردار بوده، گفت: این روند ادامه خواهد داشت و ما همواره این موضوع را در روابط خود با كشورهای دوست و همسایه اثبات كرده ایم.

در ادامه این مراسم وابسته نظامی كشور سوریه به عنوان نماینده (دین) وابستگان نظامی كشورهای دوست در ایران در سخنانی كوتاه به پیشرفت های شگفت آور نیروی دریایی ارتش ایران اشاره كرد و گفت كه ایران با استفاده از این پیشرفت ها توانسته بخوبی از منافع كشورمان در دریاهای نزدیك و دور و تنگه های مهم حفاظت كند.