۱۳ آذر ۱۳۹۱، ۸:۲۵
کد خبر: 80439045
T T
۰ نفر
60 درصد از نوزادان تازه متولد شده  دچار زردي مي شوند

تهران - متخصص اطفال گفت : 60 درصد از نوزادان متولد شده در هفته اول زندگي دچار زردي مي شوند كه با گذشت زمان در هفته هاي آينده بهبود مي يابند.

دكتر 'علی اكبر سیاری' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: یكی از مسایل مهمی كه والدین در روزهای نخست تولد فرزندانشان با آن مواجه هستند ، زردی نوزادان است .

به گفته وی یكی از نشانه های این بیماری زرد شدن رنگ صورت نوزاد است . رنگ زرد نوزادان به علت تجمع رنگدانه‌های محلول در چربی (بیلی روبین) در پوست است كه عوارض خطرناك جبران ناپذیری را می تواند ایجاد كند .

سیاری خاطر نشان كرد : این بیماری به وسیله آزمایش خون مشخص می شود و در صورتی كه بیش از 12 میلی گرم بیلی روبین در خون نوزاد وجود داشته باشد براساس نظر پزشكان نوزاد دچار بیماری زردی است و در صورتی كه این میزان در خون بالاتر رود نوزاد نیاز به بستری در بیمارستان دارد .

این متخصص اطفال یادآور شد كه در برخی از نوزادان به دلایلی مختلفی زردی طول می كشد .مشكل ناسازگاری خونی ، عفونت ها ، بیماری متابولیك ، اشكالات در ساختمان كبد و مجاری صفرآوری و اختلالات خونی باعث می شود كه زردی نوزادان طولانی شود .

سیاری ادامه داد: مهمترین خطری كه این كودكان را تهدید می كند بیلی روبین بالای 20 تا 25 است كه در این زمان نیاز به تعویض خون نوزاد است و اگر این اقدام صورت نگیرد كودك دچار عقب ماندگی مغزی و تشنج می شود .

وی افزود :80 حدود درصد نوزادان نارس در هفته اول دچار زردی می شوند و زردی در آنان از سفیدی چشم و صورت شروع و سپس در رنگ سایر اندام ها مشاهده می شود.

سیاری همچنین به بیماری ریفلاكس معده در نوزادان اشاره كرد و گفت : این بیماری نیز در میان نوزادان شایع است و 40 درصد از شیرخواران دچار ریفلاكس معده یا همان برگشت شیر از معده و مری می شوند.

این فوق تخصص گوارش اطفال خاطرنشان كرد : بیماری ریفلاكس همراه با علایمی چون كم اشتهایی ، كاهش وزن ، سرفه ، خس خس سینه ، اختلال در خواب ، درد در ناحیه پشت و بالای ناف و بد بویی دهان نوزاد همراه است .

علمی (4)**1354**1581
۰ نفر