۱۳ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۳۳
کد خبر: 80439413
T T
۰ نفر

كتاب'گيلان و خيزش جنگل' منتشر شد

۱۳ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۳۳
کد خبر: 80439413
كتاب'گيلان و خيزش جنگل' منتشر شد

رشت- معاون فرهنگي حوزه هنري گيلان از انتشار كتاب ' گيلان و خيزش جنگل ' مربوط به تاريخ دوران احمد شاه قاجار در استان خبر داد.

' محمد پر حلم ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این كتاب بمناسبت نود و یكمین سال شهادت میرزا كوچك جنگلی روحانی مبارز از سوی حوزه هنری گیلان منتشر شده است .

وی ،با اشاره به اینكه میرزا كوچك خان همزمان در سه جبهه با روسها ، انگلیسی ها و استبداد داخلی مبارزه می كرد ، افزود: كتاب یادشده یكی از مهم ترین كتاب های پژوهش محور با اتكا بر اسناد تاریخی و تازه به دست آمده است .

وی افزود: ' افشین پرتو ' نویسنده این كتاب كوشیده است با ارائه اسناد جدید كه در ایران و برخی از كشورهای همسایه به دست آمده،به شكل قابل تاملی به روشنگری درباره این واقعه بپردازد.

پرحلم ادامه داد : منابعی كه تا كنون به بررسی نهضت جنگل پرداخته اند خالی از ضد و نفیض های معمول نبوده و نیست و همین امر رویكرد مجدد به این نهضت حماسی و واكاوی آن را كاملا ضروری می نماید .

وی عنوان كرد: شخصیت میرزا كوچك و زندگی نامه سیاسی ایشان ، مرام نامه نهضت جنگل، نهضت جنگل و موقعیت ایران در آغاز نهضت ، ساختارهای ملی نهضت ، پیامد نهضت مشروطیت ایران در تشكیل نهضت جنگل ، منابع مالی نهضت جنگل ، موافقان و مخالفان این نهضت و ... از مباحثی است كه به آن ها در كتاب یادشده پرداخته شده است .

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گیلان افزود : نویسنده این كتاب كوشیده است نگاهی متفاوت و مبتنی بر اسناد موثق و نو در باره این جنبش آزادی خواهانه داشته باشد و تا حد توان ضد و نقیض ها و شبه های تاریخی این رویداد را روشن سازد .

پرحلم افزود: این كتاب علاوه بر نگاه موشكافانه به نهضت جنگل ، به تاریخ گیلان در دوره احمد شاه قاجار نیز نگاهی متفاوت دارد.

وی یادآور شد: این كتاب با شمارگان یك هزار نسخه در دسترس عموم قرار گرفته است .ك/3

1881/604