۱۳ آذر ۱۳۹۱، ۱۳:۳۷
کد خبر: 80439786
T T
۰ نفر
89 درصد مبتلايان به ايدز در منطقه كاشان معتادان تزريقي هستند

كاشان - معاون بهداشتي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني كاشان گفت: 89 درصد مبتلايان به ايدز در منطقه كاشان را معتادان تزريقي تشكيل مي دهند.

به گزارش ایرنا، دكتر 'علیرضا مروجی' روز دوشنبه در نشست كمیته راهبردی ایدز كاشان اظهار داشت: تاكنون 95 بیمار مبتلا به ویروس ایدز (HIV)در این شهرستان شناسایی شده اند كه از آغاز پیدایش این بیماری در شهرستان 12 نفر از آنها جان باخته اند.

وی افزود: پنج درصد از مبتلایان به این بیماری در شهرستان كاشان را زنان و 95 درصد آنان را مردان تشكیل می دهند.

وی تاكید كرد: با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی، افراد آلوده و مبتلا به این بیماری چهار برابر آمار رسمی است و براین اساس احتمال می رود 351 نفر در این شهرستان مبتلا به ویروس ایدز (HIV) باشند.

دكتر مروجی به موج سوم انتقال این بیماری از راه آمیزش جنسی اشاره و تصریح كرد: اهداف كمیته راهبردی ایدز آموزش و اطلاع رسانی برای شناسایی، آموزش و توانمندسازی گروههای هدف به ویژه جوانان و دانش آموزان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كاشان به همكاری تمامی انجمن های دولتی و غیر دولتی و عموم مردم در برنامه های پیشگیری و كنترل این بیماری در بین مردم و نهادینه كردن آن تاكیدكرد.

به گفته وی، انگ و تبعیض، محروم ماندن از كار و تحصیل و معاشرت با دیگران و رواج باورهای نادرست در مورد این بیماری در جامعه از عوامل پنهان ماندن ایدز می شود.

مروجی، خاطر نشان كرد: در حال حاضر به دلیل كنترل كامل و شدید در مورد فرآورده های خونی هیچگونه مشكلی وجود ندارد اما در روش انتقال تزریقی و آمیزش انتقال از مادر آلوده به جنین همچنان مشكلاتی وجود دارد.

وی گفت: با توجه به هزینه زیاد داروها و درمان بیماران متبلا به ویروسHIV مركز مشاوره بیماریهای رفتاری و مراكز بهداشتی درمان شهرستان كاشان اقدامات درمانی را بصورت محرمانه و رایگان انجام می دهند.

دانشگاه علوم پزشكی كاشان افزون بر این شهرستان فعالیت های بهداشتی درمانی شهرستان آران و بیدگل را نیز پوشش می دهد.

اول دسامبر به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری و در كشور ما برای اهمیت دادن بیشتر به این بیماری مهلك و اطلاع رسانی عموم مردم، از دهم تا شانزدهم آذر ماه هر سال 'هفته اطلاع رسانی ایدز ' نامگذاری شده است.

1724/7429