۱۹ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۵۲
کد خبر: 80447720
T T
۰ نفر

150 هكتار باغ جديد گردو در همدان احداث شد

۱۹ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۵۲
کد خبر: 80447720
150 هكتار باغ جديد گردو در همدان احداث شد

همدان-مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: 150 هكتار باغ جديد و اصلاح شده گردو در اين استان احداث شده است.

'حجت الله شهبازی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح به منظور و توسعه باغ های گردو اصلاح شده در استان با استفاده از نهال های پیوندی اجرا شده است.

وی اضافه كرد: باغ‌های احداث شده با استفاده از نهال های پیوندی سه سال بعد از كشت به محصول‌دهی رسیده و پس از گذشت هفت سال تولید آنها اقتصادی می‌شود.

وی اظهار داشت: این در حالی است كه در روش سنتی كه معروف به كاشت نهال بذری است، درخت پس از 15 سال به تولید اقتصادی می‌رسد.

وی همچنین با بیان اینكه یك میلیارد و 600 میلیون ریال برای اصلاح باغ های گردوی این استان در سال جاری اختصاص یافته افزود: اجرای این طرح یكی از مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری و هیات دولت به استان همدان است.

وی با بیان اینكه اصلاح باغ های گردو با استفاده از سر‌شاخه‌كاری درختان نامرغوب انجام می شود گفت: به منظور ارتقای كیفیت محصول گردوی استان، درختان كم‌بازده گردو با استفاده از این روش اصلاح می‌شوند و تنه اصلی درخت نیز حفظ می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان همدان بیان كرد: در این روش درختان با عمر 15 سال و بالاتر كه میزان و كیفیت محصول آ‌ن‌ها مطلوب نیست، انتخاب می‌شوند كه پس از قطع تاج درختان، به جای شاخه‌های بریده شده پیوندك اسكنه‌ای از بهترین درختان، انتخاب شده و پیوند زده می‌شود.

شهبازی اضافه كرد: درختانی كه به روش پیوند سرشاخه كاری اصلاح شده باشند از سال دوم یا سوم شروع به محصول دهی كرده و در مدت پنج سال تاج قبلی را به دست آورده و تولید آن‌ها اقتصادی می‌شود.

وی بیان كرد: این طرح می‌تواند در تولید گردوی استان تحول شگرفتی ایجاد كند و گردوی استان را به جایگاه واقعی خود در كشور و جهان برساند.

وی در ادامه از برداشت 53 هزار و 525 تن گردو از سطح 17 هزار و 275 هكتار از باغات بارور استان در سال جاری خبر داد و گفت: این در حالی است كه سال گذشته 52 هزار و 198 تن گردو از 16 هزار و 950 هكتار از باغات استان برداشت شد.

وی اضافه كرد: همچنین كل باغات گردوی استان در سال گذشته 18 هزار و 419 هكتار بوده كه این میزان در سال جاری به 18 هزار و 569 هكتار رسیده است.

وی یادآور شد: بیشترین میزان برداشت گردو به ترتیب مربوط به تویسركان، نهاوند، ملایر، همدان، بهار، اسدآباد، رزن، كبودراهنگ و فامنین است.

7521/576