۲۰ آذر ۱۳۹۱، ۱۷:۰۸
کد خبر: 80450076
T T
۰ نفر
گرجستان و روسيه پس از توقف چهار ساله مذاكرات خود را از سر مي گيرند

تهران – وزير امور خارجه گرجستان روز دوشنبه اعلام كرد كه تفليس و مسكو قصد دارند مذاكرات سياسي خود را پس از توقف چهار ساله و قطع روابط دو كشور در ادامه نبرد سال 2008 بر سر منطقه اوستياي جنوبي، بار ديگر آغاز كننند.

به گزارش فرانس پرس از تفلیس، 'مایا پانجیكیدزه' گفت:'زوراب آبا شیدزه' نماینده ویژه 'بیدزینا ایوانیشویلی' نخست وزیر گرجستان این هفته در اروپا با دیپلمات های روسیه ملاقات خواهد كرد.

وی افزود: ما نباید نتیجه مثبتی را از این ملاقات انتظار داشته باشیم، هرچند این واقعیت كه نخستین ملاقات صورت می گیرد، مثبت است.

گرجستان و روسیه از هنگام وقوع جنگ كوتاه مدت سال 2008 روابط دیپلماتیك نداشتند؛ كرملین برقراری هرگونه ارتباط با 'میخاییل ساكاشویلی' رییس جمهوری گرجستان را رد می كرد.

پس از شكست حزب ساكاشویلی در انتخابات پارلمانی دو ماه پیش و روی كار آمدن ائتلاف 'رویای گرجستان'، نخست وزیر جدید، عادی سازی روابط با روسیه را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داد.

ایوانیشویلی قول داد به رویكرد غربی ساكاشویلی و تلاش این كشور برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا ادامه دهد كه به شدت با مخالفت روسیه روبه رو است.

ایوانیشویلی در اول نوامبر (11 آبان)، آباشیدزده سفیر پیشین گرجستان در روسیه را به عنوان نماینده ویژه برای مذاكره با مسكو منصوب كرد.

'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه روز یكشنبه گفت كه در نزدیكترین زمان ، تماس هایی با آباشیدزه برقرار خواهد شد و در آن ملاقات مسایلی آشكار و روشن خواهد شد.

لاوروف در سخنانی كه از خبرگزاری روسی اینترفاكس نقل شد، گفت: ما آماده دست زدن به اقدامات منطقی هستیم كه ناشی از منافعی در زندگی شهروندان باشد.

پانجیكیدزه نیز گفته است: در مذاكرات با مسكو، تفلیس می خواهد نخست بر موضوعاتی تمركز كند كه پیشرفت سریع در آنها امكان پذیر است و بر روی مسایل حساس مانند سیاست روسیه نسبت به مناطق جداشده از گرجستان دست نخواهد گذاشت.

پانجیكیدزه به خبرگزاری فرانسه گفت: ما تصور می كنیم عادی سازی روابط فرهنگی و تجاری در مرحله نخست امكان پذیر است.

مسكو هزاران نظامی در مناطق 'آبخازیا' و 'اوستیای جنوبی' از هنگام به رسمیت شناختن این مناطق پس از جنگ، مستقر كرده است. این در حالیست كه تفلیس و همپیمانان غربی آن كشور، این اقدام را اشغال تلقی می كنند.

روسیه در سال 2006 واردات برخی از محصولات گرجستان مانند نوشیدنی ها، آب معدنی و میوه را ممنوع و روابط حمل و نقل و ارتباط پستی با گرجستان را قطع كرد.

از هنگام پایان جنگ، دیپلمات های روسیه و گرجستان مرتبا در ژنو برای مذاكره به میزبانی سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همكاری اروپا ملاقات كرده اند، اما این مذاكرات تاكنون به تصمیم عمده یا آشتی، نیانجامیده است.

مترجمام**1486**2047**1501
۰ نفر