۲۲ آذر ۱۳۹۱، ۱۵:۰۳
کد خبر: 80453249
T T
۰ نفر
نقشه باستان‌شناسي كشور بهمن ماه رونمايي مي‌شود

تهران- رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: كليد تدوين نقشه باستان‌شناسي كشور از سال‌ها پيش زده شد و پژوهشگاه عزم خود را براي تدوين نهايي و رونمايي از آن در دهه فجر امسال جزم كرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'پریسا محمدی' روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ضمن تشریح برنامه‌های این پژوهشگاه برای هفته پژوهش، تدوین نقشه باستان شناسی ایران را به منزله تحقق رویای محققان میراث فرهنگی و باستان‌شناسان ایرانی دانست.

وی در پاسخ به سوال ایرنا درباره سرنوشت نقشه باستان‌شناسی ایران، افزود: تاكنون بیش از 23 استان نقشه باستان شناسی خود را ارایه كرده‌اند و بیش از 20 هزار و 120 نقطه باستان‌شناسی روی این نقشه تعیین شده است.

محمدی با بیان اینكه همه استان‌های كشور در تدوین این نقشه باستان‌شناسی مشاركت دارند، اظهار داشت: این نقشه، اطلاعات جامعی برای انجام طرح‌های عمرانی از قبیل راه‌سازی و سدسازی در اختیار نهادهای اجرایی قرار می دهد و رفتارهای بخش‌های دیگر كشور را در قبال حفظ میراث فرهنگی این سرزمین هدفمند و هدایت می‌كند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی تدوین این نقشه باستان شناسی را پیش درآمدی برای تدوین اطلس باستان‌شناسی كشور دانست.



** ارایه نتایج چهار سال كاوش هیات‌های باستان‌شناسی خارجی در هفته پژوهش

محمدی همچنین با تشریح برنامه‌های پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هفته پژوهش، برگزاری یازدهمین گردهمایی باستان‌شناسان در موزه ملی ایران را مهمترین این برنامه‌ها ذكر كرد.

وی توضیح داد: در این همایش نتایج پژوهش‌ هیات‌های باستان‌شناسی خارجی كه در چهار سال گذشته در ایران اقدام به كاوش در محوطه‌های تاریخی و باستانی كرده‌اند، ارایه می‌شود.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی ادامه داد: هر كدام از روزهای هفته پژوهش به یكی از پژوهشكده‌های پژوهشگاه اختصاص دارد تا برنامه‌ها و دستاوردهای خود را معرفی كنند و بر این اساس 25 آذر ماه به یازدهمین كنگره سالانه باستان ‌شناسی ایران اختصاص دارد كه علاوه بر حضور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رییس موزه ملی ایران، سفرا و رایزنان فرهنگی كشورهای همسایه، باستان‌شناسان كشورهایی از جمله ایتالیا، آلمان و ژاپن كه با آنها تفاهمنامه علمی منعقد شده و بررسی‌هایی در حوزه مطالعاتی ایران انجام داده‌اند، شركت می‌كنند.

محمدی، برگزاری نشست‌های تخصصی مربوط به دوره‌های پارینه‌سنگی، پیش از تاریخ و اسلامی را از مهمترین برنامه‌های این اجلاس برشمرد و یادآورشد: از آنجا كه این گردهمایی پس از چهار سال وقفه برگزار می‌شود، بیش از 400 پژوهش از ایران و دیگر كشورها به دبیرخانه آن واصل شد كه از این تعداد 48 مقاله در قالب سخنرانی ارایه می‌شود.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی یادآورشد كه در حاشیه این گردهمایی كتاب‌هایی از پژوهش‌های گذشته، مجموعه مقالات باستان‌شناسی ایران در حوزه غرب، مجموعه مقالات دهمین كنگره باستان‌شناسی در بندرعباس و دیگر همایش‌هایی كه ظرف چهارسال گذشته برگزار شده‌اند، در نمایشگاهی عرضه می‌شود و در تلاش هستیم كه همزمان با برگزاری این گردهمایی، مجموعه مقالات این دوره همایش را نیز به علاقه‌مندان عرضه كنیم.

محمدی ادامه داد: دومین روز هفته پژوهش به پژوهشكده‌‌های ابنیه،بافت و هنرهای سنتی اختصاص دارد تا تولیدات و دستاوردهای پژوهشی خود را عرضه می‌كنند و 27 آذر ماه نیز پژوهشكده‌ زبان، متون و كتیبه‌ها و پژوهشكده‌ مردم‌شناسی و 28 آذرماه پژوهشكده گردشگری و حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی دستاوردهای خود را به علاقه‌مندان ارایه خواهند كرد.

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی همچنین گفت كه پس از برگزاری اختتامیه یازدهمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران در روز 28 آذر ماه، 29 آذر به اختتامیه هفته پژوهش و بزرگداشت ثبت ملی آیین‌های شب یلدا كه چند سال پیش پرونده آن در این پژوهشگاه تهیه و ثبت ملی شد، اختصاص دارد.

به گفته محمدی، همزمان با برگزاری گردهمایی باستان‌شناسی ایران، نمایشگاهی از اشیای موزه‌‌ای كه در این مدت در كاوش‌های باستان‌شناسی یافت شده‌اند، برپا می‌شود.



** هدایت هیات‌های خارجی به عرصه‌هایی كه در ایران نیازمند بررسی است

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی كشور همچنین به تغییر سیاست‌های این مركز در ارتباط با همكاری با هیات‌های باستان‌شناسی خارجی اشاره كرد و گفت: از این پس گروه‌های خارجی بر اساس آنچه مورد علاقه ایران است، به كار گرفته می‌شوند.

محمدی افزود: برخی از گروه‌های باستان‌شناسی خارجی خواهان بررسی و تحقیق در مكان‌های مورد علاقه‌ خود بوده اما برنامه‌ریزی جدید پژوهشگاه بر این مبناست كه این گروه‌ها در جهت سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های ایران فعالیت كنند و در نقاطی كه ایران به تخصص و ظرفیت آنها نیاز دارد، به پژوهش مشغول شوند.



** نتایج مطالعه در ابوموسی به زودی اعلام می‌شود.

رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره نتایج بررسی های‌ اولیه در جزیره ابوموسی گفت: هنوز منتظر نتایج آزمایشگاهی هستیم و خبر دقیق آن را در نشست خبری جداگانه ای كه در صورت امكان در جزیره ابوموسی برگزار می‌شود، اعلام خواهیم كرد.

محمدی تاكید كرد كه اكنون مركز مطالعه‌ حوزه خلیج فارس در پژوهشگاه راه‌اندازی شده است و این مركز همه فعالیت‌های مربوط به خلیج فارس در زمینه‌های زبان و گویش، باستان‌شناسی، گردشگری و هنرهای سنتی را به صورت یكجا پیگیری می‌كند.

فراهنگ (3)** 2025
۰ نفر