۲۵ آذر ۱۳۹۱، ۱۵:۴۸
کد خبر: 80457050
T T
۰ نفر
آموزش مهارتهاي زندگي گامي در رهايي از گرداب طلاق است

دماوند- آموزش مهارت هاي زندگي و چگونگي برقراري روابط صحيح ميان زوجين مي تواند، آنان را از خطرات پيش رو در زدندگي و گرداب طلاق و جدايي نجات دهد.

خانواده به عنوان نهاد اجتماعی در تاریخ، فرهنگ و تمدن انسانی دارای قدمت بسیاری است كه در رشد و تعالی یكایك اعضاء جامعه نقش اساسی دارد.

این نهاد اجتماعی، با آموزش مهارت های زندگی زمینه سعادت اخلاقی و سعادت عمومی افراد جامعه را فراهم می كند.

آموزش مهارت های زندگی جهت پیشگیری از بیماریهای روانی و ناهنجاری های اجتماعی در سراسر جهان در سطح مدارس آغاز می شود كه این آموزش ها ماحصل پژوهشگران عصر حاضر نیست، بلكه بسیاری از این مهارت ها در میان تعالیم الهی به خصوص در قرآن، احادیث امامان معصوم (ع) و آموزه های دینی بیان شده است.

تأثیرگذاری آموزش مهارت های زندگی و بكارگیری این آموزش ها در زندگی مشترك گامی در جهت تحقق اهداف پیشگیرانه و بهبود روابط همسران است و از سوی دیگر موجب ارمغان آوری و رضایتمندی زوجین از زندگی شان می شود.

احساس رضایتمندی فرد از زندگی زناشویی و آرامش ناشی از آن باعث رسیدگی مناسب به سایر امور زندگی همراه با پیشرفت و تعالی است.

معاون فرهنگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی شهرستان دماوند در این باره گفت: مطالعات پژوهشگران و محققان در داشتن روابط صمیمانه و موفق زوجین نشان می دهد كه آنان از یكسری مهارتهای ویژه در خصوص روابط مستحكم، متقابل و مؤثر برخوردارند.

دكتر 'منیر بیگلربیگی' مهارت های زندگی را ایجاد روابط مؤثر بین فردی و حل تعارض بدون توسل به اعمالی كه به خود و دیگران صدمه وارد كند، برشمرد.

وی گفت: آموزش این مهارتها با هدف ارتقاء و بهبود كیفیت روابط زناشویی، روابط جنسی، نظارت مالی، ایفاء وظایف هر یك در زندگی مشترك و در نهایت احساس رضایتمندی است.

وی عنوان كرد: سال گذشته واحد پیشگیری از آسیب های اجتماعی شهرستان دماوند با برگزاری 130 جلسه آموزشی در مقوله مهارتهای زندگی در دو سطح قبل و بعد از ازدواج در جهت افزایش كیفیت روانی و كاهش مشكلات اجتماعی - روانی زندگی خانوادگی با پوشش بیش از هفت هزارو500 نفر گام مناسبی در تحقق این امر برداشته است.

كارشناس و مشاور بهداشت و روان بهزیستی دماوند نیز خوب گوش فرا دادن، ابراز احساسات و توجه به نیازهای یكدیگر، تقویت دو سویه، ارتباط مؤثر، شناسایی و تقلیل خطاهای ادراكی، مذاكره و ترك جلسه بهنگام بروز عصبانیت و خشم را از مهم ترین مؤلفه های آموزشی خانواده خواند.

'هادی آصفی' گفت: الگوهای ارتباطی غلط از قبیل صداقت بیش از حد، عدم آگاهی از تفاوت های اساسی، تحقیر و برخورد دفاعی در مشاجرات در زندگی مشترك باعث ایجاد انتظارات نابجا و خدشه به روابط زناشویی می شود.

وی با اشاره به اینكه انتقال هفت درصد از اطلاعات از طریق ارتباط كلامی امكان پذیر است، خاطرنشان كرد: ارتباط غیركلامی، لحن، حالت چهره و ژست بدنی همه در انتقال اطلاعات كمك می كند.

'فاطمه حاج آقایی' ارتباط را آسیب پذیرترین بخش زندگی خواند و گفت: الگوهای ارتباطی ناسالم باعث تخریب و لطمات جبران ناپذیری در زندگی مشترك می شود.

این روانشناس در عین حال افزود: برقراری ارتباط سالم نیز از اساسی ترین نیازهای بشری است كه با ازدواج بسیاری از این نیازها تامین می شود و این گونه ارتباط ها همواره موجب شادی بیشتر در زندگی می شود.

وی با اشاره به اینكه احترام به معنای ارج نهادن به شخصیت، خواسته ها، سلیقه ها و نظریات زوجین به یكدیگر است، گفت: احترام متقابل همسران به یكدیگر موجب تبدیل زندگی خانوادگی به كانون سعادت و كامیابی است.

حاج آقایی گفت: گذشت و درك متقابل رمز اصلی موفقیت خانواده های خوشبخت است كه از اهم این موارد تأمین آرامش روحی و سعادت خانواده ها محسوب می شود.

'مژگان شادلویی' از آموزش دیدگان مهارتهای زندگی گفت: بكارگیری آموزش های مهارت ها در زندگی مشترك بویژه مهارت گفت وگوی سالم برای رفع حل تعارض و اختلافات، بسیار كارآمد و اثرگذار است.

'معصومه حسینی' كارشناس حقوق قضایی نبود آموزش مهارت های زندگی و نبود برقراری ارتباط صحیح زوجین را از دلایل اصلی آمار روبه رشد طلاق در دو دهه اخیر عنوان كرد و گفت: البته بكارگیری مشاورین متخصص به منظور ارائه مهارت های مورد نیاز در زندگی در تحقق اهداف مدنظر مهم است.

مطالعات و تحقیقات نمایانگر این مساله است كه میان سطح تحصیلات، سن، سال های ازدواج، تعداد فرزندان، سطح تحصیلات همسران و تفاوت سنی زوجین با رضایتمندی از زندگی مشترك رابطه معناداری وجود دارد./ن



تهرام/8128// 1457
۰ نفر