۲۹ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۳۰
کد خبر: 80463604
T T
۰ نفر
نكات تغذيه اي شب يلدا براي مردم و بيماران ديابتي

تهران - رعايت اصول بهداشتي تغذيه به ويژه در ايام خاصي مانند شب يلدا مي تواند علاوه بر پيشگيري از بيماري هاي ناشي از تغذيه نادرست، اين ساعات را به زماني براي توجه به 'سلامت' ، تبديل كند.

با توجه به اینكه تنقلات و خوراكی های شب یلدا حاوی مقادیر زیادی كالری است بنابر این لازم است مردم به ویژه بیماران دیابتی نكات تغذیه ای را رعایت كنند.

بطور مثال گروه شیرینی و شكلات با انرژی و چربی بالا، سلامت بدن را به خطر می اندازد و بهتر است كه در تركیب تنقلاب شب یلدا كمتر از آنها استفاده شود.

مدیرگروه تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران درباره خوراكی های شب یلدا به خبرنگار ایرنا می گوید: انار و هندوانه از جمله میوه هایی است كه بیش از میوه های دیگر در این شب مورد استفاده قرار می گیرد؛ مصرف میوه در هر زمان، بخشی از نیازهای بدن به مواد معدنی و ویتامین های مختلف را تامین می كند.

دكتر 'سیدضیاء الدین مظهری' افزود: نكته قابل توجه در تهیه میوه ها این است كه حتما باید تازه باشد؛ حتی میوه های كوچك و ارزان نیز سرشار از ویتامین و تركیبات موثر برای سلامت بدن است.

وی ادامه می دهد: مردم در گذشته به بهانه شب یلدا از میوه های بیشتری استفاده می كردند تا منابع معدنی، ویتامین و آنتی اكسیدان را تامین كنند چراكه در روزهای برفی و بارانی تهیه میوه سخت بود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: امروزه رژیم غذایی بیماران دیابتی گسترده شده و آنان می توانند از مواد غذایی مختلفی استفاده كنند بنابراین آنان می توانند از انار و هندوانه در چهارچوب رژیم غذایی خود استفاده كنند.

مظهری افزود: بیماران دیابتی می توانند در چهارچوب رعایت مصرف واحد میوه، نصف انار یا به اندازه نصف لیوان هندوانه را مصرف كرده و آن را یك واحد میوه حساب كنند.

وی تصریح كرد به هرحال 40 تا 50 درصد كل انرژی بیماران دیابتی باید از منبع كربوهیدرات و موادقندی تامین شود.

مظهری كه ریاست انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران را نیز برعهده دارد اضافه می كند: انار و هندوانه دارای تركیبات و رنگدانه هایی موسوم به 'لیكوپن' هستند كه این رنگدانه های مفید رادیكال های آزاد (نوعی مولكول های مضر برای سلامتی) را خنثی می كند.

به گفته وی، انار و هندوانه سرشار از ویتامین C ، موادمعدنی مانند پتاسیم و منزیم و دیگر تركیبات مفید است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: نباید در مصرف میوه ها زیاده روی كرد و مصرف میوه در روز نباید بیشتر از یكصد گرم شود چراكه در آن صورت ، میزان انرژی دریافتی زیاد می شود؛ به ویژه باید در مصرف میوه هایی مانند خرما، كیوی، انبه و موز احتیاط كرد.

مظهری افزود: فیبرهای موجود در انار موجب رفع یبوست و خشكی مزاج می شود؛ فیبرهای غیرقابل حل در انار موسوم به 'پكتین' نیز نقش موثری در كاهش سرعت جذب چربی و قند خون دارد.

وی خاطرنشان كرد فیبرهایی كه از میوه ها دریافت می كنیم دستگاه گوارش را از سرطانی شدن دور می كند؛ سرطان كرون (انتهای روده بزرگ) براثر به هم پیوستن و تراكم مواد مصرفی ایجاد می شود كه فیبرهای میوه ها می تواند از آن پیشگیری كند.

مدیرگروه تغذیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران در ادامه به ارزش تغذیه ای آجیل و مغزها در شب یلدا اشاره كرد و گفت: دانه ها و مغزها نیز قند دارند؛ قند این مغزها، موجب افزایش سریع قند نمی شود بلكه به تدریج قند را افزایش می دهد.

مظهری افزود: آجیل ها یكی از منابع عالی انرژی، پروتئین ، اسیدهای چرب اشباع نشده، مواد معدنی، منزیم ، روی و پتاسیم به شمار می رود.

وی اظهار داشت: آجیل ها همچنین دارای فیبر نیز هست كه می تواند در تامین نیازهای بدن به ریزمغذی ، انرژی و پروتئین، نقش موثری داشته باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی به مردم توصیه كرد به جای تنقلاتی مثل چیپس ، پفك و لواشك از آجیل استفاده كنند.

مظهری با بیان اینكه میزان توصیه شده برای مصرف آجیل، 30 گرم در روز است از مردم خواست از دانه های تازه ، كپك نزده و رنگ نشده استفاده كنند تا به سلامتی آنان آسیب نرساند.

وی یادآور شد در زمان هایی خاص مانند شب یلدا، فرصت زیادی برای سودجویان فراهم می شود چراكه با رشد تقاضا و عرضه كم، آنان هم قیمت را افزایش می دهند و هم آجیل های فاسد خود كه در طول سال به فروش نرسیده است با رنگ كردن یا تفت دادن مجدد، مشتری پسند می كنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: اینگونه آجیل ها نه تنها برای بچه ها زیان بار است بلكه حتی برای سلامت بزرگسالان ضرر دارد .

اجتمام(5)**9185 ** 1569
۰ نفر