به گزارش ایرنا ، 'محمدعلی زلفیگل' روزپنجشنبه در آیین اختتامیه هفته پژوهش در دانشگاه بوعلی سینای همدان افزود:پیشرفت ها در هر كشوری باید درون زا باشد تا از این طریق هر كشور تولیدات علمی خود در اختیار همگان قرار دهد.
وی اظهار داشت:مساحت جغرافیایی هر كشور تعیین كننده میزان پیشرفت آن نیست زیرا در نقشه تولید علمی جهان برخی از كشورهایی كه مساحت كوچك دارند سهم بسزایی از این تولیدات را به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینكه امروزه باید از ثروتمندان و سرمایه گذاران نیز در بخش تولید علم استفاده كرد گفت:برخی از مردم نسبت به این افراد دیدگاه خوبی ندارند در صورتی كه ثروتمندان نیز با سرمایه گذاری در كنار نخبگان و دانشمندان جامعه می توانند در افزایش تولید علم موثر باشند.
وی عنوان كرد:در یك جامعه كامل باید نخبگان و دانشمندان تولید كننده و مردم نیز بهر ه برداران این تولیدات باشند.
وی با تشریح فرصتها ، تهدیدها و افقهای آینده علمی ایران افزود: نسبت تولیدات علمی كشور تركیه به ایران در سال 1997، 6.03 بوده است و این رقم در سال 2011 به 1.11 رسیده است.
وی با اشاره به وضعیت علمی كشور بر اساس اسناد علمی در سطح بینالمللی در پایگاه اطلاعات Scopus ادامه داد: بر اساس آمار موجود در این پایگاه نسبت تولیدات علمی ایران به تركیه در سال 2011 به 1.1 رسیده است.
وی با تشریح روند پیشرفت علم شیمی ایران گفت: در مقایسه وضعیت علمی در رشته شیمی، گرایشهای شیمی، شیمی فیزیك، شیمی آلی، شیمی معدنی، شیمی تجزیه، شیمی كاربردی، كریستالوگرافی، الكتروشیمی و شیمی بین رشتهای كشورهای ایران و تركیه با توجه به كل اسناد علمی نمایه شده این گرایشها در بعد بینالمللی و بر اساس دادههای پایگاه اطلاعات علمی Scopus تا تاریخ سوم مارچ 2012 تعداد اسناد علمی ایران در رشته شیمی پنج هزار و 143 مورد بوده است و این رقم برای كشور تركیه دو هزار و 841 مورد بوده است.
زلفیگل عنوان كرد:معیارهای توسعهیافتگی منابع انسانی بستگی به تعداد، سطح سواد و مقطع، میزان اثربخشی، مرتبه علمی اعضای هیئت علمی، رویدادهای پژوهشی شامل مقاله، كتاب، اختراع، اكتشاف، تعداد ارجاعات، پژوهشگران برتر كشوری، استادان نمونه كشوری، دانشمندان OIC، مقالات ISI، جشنوارههای رازی، خوارزمی، فارابی، و نشان های پژوهشی دارد.
وی با اشاره به جدول تعداد نویسندگانی كه در مقالات نمایه شده در ISI مشاركت داشتهاند گفت: سال 1997 تعداد 35 نویسنده در مقالات نمایه شده در ISI مشاركت داشتهاند كه این رقم در سال 2012 به 12 هزار و 350 مورد رسید.
وی بیان كرد: در صورتی كه تلاشهای علمی بدون وجود چشمانداز،برنامه، هدایت و حمایت صحیح و در نهایت ارزیابی حدسی پیش برود نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.
وی با انتقاد از روند دستیابی برخی مدیران به مقام مدیریتی افزود:یك مدیر واقعی كسی است كه پس از طی مراحل پایین تر و آشنایی با قوانین ومقررات اجرایی به این مرحله رسیده باشد.
وی عنوان كرد:دهه اول پیروزی انقلاب دهه ترویج علم و كسب دانش،دهه دوم تولید دهه تولید علم و كشف دانش،دهه سوم استاندارد سازی و كیفیت بخشی آموزش و پژوهش و دهه چهارم نیز دهه تولید ثروت از دانش خواهد بود.
زلفی گل تصریح كرد:ایجاد اشتغال،تولید ثروت از دانش و بیمه پژوهش و نوآوری از مهمترین پروژه های ملی هستند كه می توان با رفع آنها بر بسیاری از مشكلات غلبه كرد.
7530/575
همدان-رييس دانشگاه بوعلي سينا همدان گفت:در دولت هاي پيشين به الگوي توسعه فرهنگي،اقتصادي و سياسي كشورپرداخته شده و در دولت نهم و دهم نيز الگوهاي توسعه اجتماعي ارتقا پيدا كرده است.