۱۴ دی ۱۳۹۱، ۱۴:۵۶
کد خبر: 80484979
T T
۰ نفر
ايران اسلامي در اربعين سالار شهيدان جهان به سوگ نشست

آيين هاي سوگواري اربعين سرور و سالار شهيدان جهان در تمامي مراكز استانها و شهرستانهاي كشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگاران ایرنا ، در این آیین ها، عزاداران حسینی شب گذشته و امروز به طور همزمان در سوگ چهلمین روز شهادت امام سوم شیعیان جهان ، اشك ماتم ریختند.



** تبریز

شهرها و بخش های آذربایجان شرقی امروز در اربعین حسینی سراسر سیاهپوش شده و غرق در ماتم و عزاست.

مردم عزادار این خطه از ایران اسلامی مانند دیگر نقاط كشور آیین های اربعین حسینی را با عظمت و گستردگی خاصی برگزار می كنند.

سردر خانه ها، كوچه و برزن ها و خیابان ها مزین به پرچم های سیاه و سبز یادآور حماسه سرخ حسینی و عزاداری سرور و سالار شهدای دشت نینواست.

مساجد، حسینیه ها و مصلاهای شهرها و روستاهای استان بوی مظلومیت حسین (ع) را می دهد و عزاداران حسینی در دسته های سینه زنی و زنجیرزنی ایثارگری ها و حماسه های اباعبدالله و ظلم هایی را كه به خاندان نبوت رفت را یادآوری كرده و گرامی می دارند.

بازار نذری و احسان در جای جای شهرها گرم است و هركس به رسم محلی و به نیتی خادمی دربار اباعبدالله حسین(ع) را با افتخار انجام می دهد.



** بندرعباس

مردم ولایت مدار هرمزگان روز پنجشنبه برای عرض تسلیت اربعین حسینی درصحن امام زاده سید مظفر(ع) از نوادگان امام موسی كاظم (ع)اجتماع كرده وبه عزاداری سنتی پرداختند.

مردم هرمزگان كه از راه های دور ونزدیك به این محل آمده بودند مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) در قالب دسته های سینه زنی و زنجیر زنی به عزاداری پرداخته و عشق و ارادت خود را به ائمه اطهار ابراز داشتند.

آیین های عزاداری اربعین حسینی از صبح امروز در نقاط مختلف استان با حضور پر شور ارادتمندان و دلدادگان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آغاز شده و همچنان ادامه دارد.



**دهدشت

آیین عزاداری اربعین حسینی با حضور گسترده و پرشور عزاداران و شیفتگان اباعبدالله الحسین (ع) در امامزاده ها، حسینیه ها، تكایا و مساجد شهرستان كهگیلویه برگزار شد.

دسته های عزاداری با شركت آحاد مردم در مساجد و حسینیه های شهرستان كهگیلویه به سینه زنی و زنجیرزنی پرداختند.

امام جمعه دهدشت در آیین عزاداری مردم شهر دهدشت، گفت: سوگواری برای امام حسین (ع) تمسك به اهل بیت (ع) بوده و بدان معناست كه امام حسین (ع) و یارانش در مسیر حق حركت كرده و به شهادت رسیده اند.

حجت الاسلام و المسلمین سید 'نصیر حسینی' افزود: حضور مردم در مجالس عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایش پاسخ دادن به ندای اسلام ناب محمدی (ص) است.



**آبادان

آیین های عزاداری و سوگواری اربعین حسینی از سوی شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) روز پنجشنبه در آبادان برگزار شد.

هیات های مذهبی آبادان، در خیابان های این شهر همراه با سنج و دمام در عزای حسین (ع) و یاران با وفایش زنجیر زنی ، سینه زنی كردند.

آیین ویژه عزاداری و روضه خوانی اربعین حسینی در حسینیه اصفهانی‌های آبادان چهارشنبه شب نیز با حضور عاشقان و دل شیفتگان اباعبدالله الحسین (ع) برگزار شد.

آیین های عزاداری و سخنرانی هیات رزمندگان اسلام به مناسبت دهه آخر ماه صفر بویژه اربعین حسینی از شب گذشته 13 دی آغاز و به مدت 10 شب ادامه خواهد داشت.



**رشت

همزمان با اربعین حسینی ، اجتماع بزرگ سوگواران سید و سالار شهیدان حضرت سیدالشهدا (ع) در میدان شهدای ذهاب (شهرداری) رشت برگزار شد.

مردم عزادار شهر رشت از صبح با حضور در میدان شهدای ذهاب و برپا كردن بیرق‌های عزا ، در سوگ شهادت سالار شهیدان و یارانش اشك ماتم ریختند.

مردم مؤمن و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت، بار دیگر پرچم‌های 'لبیك یا حسین مظلوم' را به دست گرفته و با بر تن كردن جامه عزا، در قالب دستجات سینه و زنجیرزنی در خیابان‌ها حضور یافتند و عزاداری كردند.



**ارومیه

امروز از نخستین ساعات بامداد، یكبار دیگر فریاد های ' یا حسین ، یا شهید ' در جای جای آذربایجان غربی طنین انداز شد، هزاران دسته سینه زنی و سینه زنی در خیابان ها، معابر و بازار در حال عزداری و سوگواری هستند.

هزاران هزار زن و مرد، پیر و جوان در دو سوی خیابان ها، صحن مساحدو حسینیه ها، همصدا با دستجات عزاداری، برای مظلومیت امام و مقتدای خود سوگواری می كنند.

آیین اربعین حسینی در شهر ارومیه نیز مانند هر سال در خیابان امام (ره) از نخستین ساعات بامداد آغاز شده و صد ها دسته سینه زنی و زنجیر زنی با نظم و ترتیب در مسیر خیابان امام (ره) عزداری كرده و سپس جای خود را به دستجای دیگر می دهند.

بر اساس رسم دیرین عزاداران اربعین حسینی در ساعات بعد از ظهر بر سر مزار شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس حضور یافته و ضمن انجام آیین های عزاداری و سوگواری با شهداء و امام شهداء تجدید پیمان می كنند.



** كرج

مردم استان البرزدرشب گذشته و امروز پنجشنبه با برگزاری آیین های سوگواری بار دیگر در عزای امام حسین (ع) و یاران با وفایش اشك ماتم ریختند.

پخت و توزیع غذاهای نذری بین مردم توسط ارادتمندان حسین بن علی (ع) در محله ها و هر كوی و برزن این استان به چشم می خورد.



**خمین

مردم مومن و خداجوی خمین در اربعین حسین (ع) با بازماندگان شهدای دشت كربلا همنوا شدند و اشك ماتم ریختند.

عاشقان حسین (ع) در خمین با به راه انداختن دسته جات سینه زن و زنجیر زن پیوند خود را با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مستحكم كردند.



** قزوین

آیین های عزاداری اربعین حسینی با حضور انبوه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیها السلام در استان قزوین در حال برگزاری است.

در اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، مراسم سوگواری بیاد شهدا و اسرای دشت نینوا در مناطق مختلف شهری و روستایی این استان برگزار شد.

حرم مطهر امامزاده حسین(ع) فرزند بلافصل علی ابن موسی الرضا(ع) از صبح امروز مملو از سوگوارانی است كه در قالب هیاتها و دسته های زنجیر زنی و سینه زنی به عزاداری می پردازند.

همچنین خیل دیگری از عزاداران در قالب هیات‌ها و دستجات عزاداری، سینه‌زنی و زنجیر زنی نیز با حضور در حرم مطهر امامزاده سلطان سیدمحمد (ع)، در غم مظلومیت سیدالشهدا و یاران آن امام همام بر سر و سینه می‌زنند.

گزارشهای رسیده از شهرستانهای البرز، تاكستان، بویین زهرا، آوج و آبیك نیز حاكی از برگزاری آیین های سوگواری اربعین حسینی است.



**لرستان

مردم مومن و ولایتمدار استان لرستان در گرامیداشت اربعین حسینی(ع)، با شركت در هیات های مذهبی مناطق شهری و روستایی، در شهادت امام حسین (ع) و یارانش بر سر و سینه زده و به سوگ نشسته اند.

دوستداران و پیروان امام حسین (ع) به ویژه جوانان و نوجوانان با شور و اشتیاق خاصی در مجالس مرثیه سرایی و روضه خوانی مساجد و تكایای این استان شركت كرده و در غم شهادت سید و سالار شهیدان جهان، به سینه زنی و سوگواری پرداختند.

مردم شهرستان خرم آباد نیز طی شب گذشته و صبح امروز، با اجتماع در مكانهای مذهبی و حسینیه ها و همچنین شركت در آیین های سوگواری حوزه علمیه كمالیه در غم شهادت سالارشهیدان و 72 تن از یاران با وفایش به سوگ نشستند.



** اراك

كاروان عزاداران حسینی در اربعین سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش از جای جای اراك به سمت میادین اصلی این شهر به راه افتاد.

عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در شب اربعین حسینی با تجمع در مساجد و تكایا در عزای چهلمین روز سید و سالار شهیدان اشك ماتم ریختند.

به همین مناسبت كاروان غم در اربعین حسینی از میدان شهدا به سمت مصلای بیت‌المقدس اراك با حضور قشرهای مختلف مردم به حركت در‌آمده است.



** یاسوج

آیین های اربعین سرور و سالار شهیدان جهان در یاسوج مركز استان كهگیلویه و بویر احمد برگزار شد.

مدرس حوزه و دانشگاه در این مراسم گفت: اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش از مقاطع مهم، حساس و سرنوشت ساز تاریخ اسلام است و در فرهنگ اسلامی جایگاه ارزنده ای دارد.

حجت الاسلام و المسلمین 'شكرالله دانش' افزود: در مورد اهمیت چشمگیر اربعین حسینی همین بس كه تداوم دهنده نهضت عاشورا است و در آیات و روایات متعدد نیز به اهمیت عدد 40 اشاره شده و مورد تاكید قرار دارد.



**چابهار

آیین اربعین حسینی در محل قتلگاه 40 شهید تاسوعای حسینی سه سال پیش چابهار با حضور اقشار مختلف مردم و مسوولان این شهرستان برگزار شد.

این مراسم مذهبی و معنوی با حضور پرشور مردم در هیات های مذهبی و سینه زنی از خیابان امام خمینی آغاز و با عبور از مقتل شهدای تاسوعای چابهار به سمت مسجد امام حسین (ع) ادامه یافت.

در مراسم تاسوعای حسینی سه سال پیش چابهار و در اقدامی تروریستی ده ها عزادار حسینی اعم از مرد و زن و پیر، جوان و كودك شهید و زخمی شدند.



**زاهدان

مردم ولایتمدار سیستان و بلوچستان از صبح امروز پنجشنبه با شركت در آیین های سوگواری اربعین سرور و سالار شهیدان و 72 شهید مظلوم كربلا به نوحه خوانی و سینه زنی پرداختند.

مردم سوگوار زاهدان به مناسبت عزاداری اربعین حسینی (ع) شب گذشته در مساجد، تكایا و حسینیه ها به عزاداری پرداختند و صبح امروز نیز در دسته های سینه زنی از مسجد جامع با نوحه خوانی و سینه زنی به سمت مصلای قدس حركت كردند.

همچنین آیین عزاداری اربعین حسینی در مساجد و حسینیه های زابل، زهك، هیرمند، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، سرباز، نیكشهر، كنارك و چابهار برگزار شد.
۰ نفر