۱۷ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۴۲
کد خبر: 80487801
T T
۰ نفر
آبياري غيربهداشتي سبزيجات تهديدي جدي براي امنيت غذايي

همدان- آبياري سبزيجات و صيفي جات با استفاده از فاضلاب خام و تصفيه نشده مي تواند تهديدي جدي براي امنيت غذايي افراد است.

به گزارش ایرنا سبزی یكی از ركن های ثابت غذاهای سنتی ایرانی است، حتی برخی از غذاهای محلی كشورمان، سبزی‌های مخصوص دارد و این امر توجه بیشتری را نسبت به نحوه آبیاری سبزی ها می طلبد.

آبیاری سبزیجات با فاضلاب خام انواع آلودگی‌های شیمیایی، میكروبی و انگلی را در خود دارد و زمانی كه این فاضلاب‌‌ها وسیله‌ای برای آبیاری سبزی‌ها می‌شود، آلودگی‌‌ها را با خود به این محصولات منتقل می‌كند.

ظاهرا رایگان بودن استفاده از كانال فاضلاب، عدم نیاز به انرژی برق و داشتن ازت و فسفر،استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع سبزی را برای برخی كشاورزان از آب تصفیه شده سالم، آسان‌تر و به صرفه‌تر كرده است.

استان همدان نیز با توجه به داشتن زمین های كشاورزی و اشتغال بخش عمده ای از كشاورزان به كاشت سبزیجات از این خطرات در امان نیست .

تاكنون اطلاع رسانی های زیادی در خصوص مضرات آبیاری سبزیجات‌ با فاضلاب انجام شده است ودر سالجاری نیز بیشتر كارگروه های سلامت و امنیت غذایی برگزار شده در استان همدان نیز به بررسی این امرو ارائه راه های جلوگیری از این موضوع پرداخته است.

استاندار همدان در این رابطه دركارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان گفت:هم اكنون 414 هكتار از اراضی استان همدان زیر كشت سبزیجات و صیفی جات قرار دارد كه از این میزان 141 هكتار در شهرستان همدان قرار گرفته است.

'علی محمد آزاد' اظهار داشت:از 141 هكتار اراضی شهرستان همدان تنها 72 هكتار با استفاده از آب چاه ها آبیاری می شود و مابقی اراضی از طریق آب های سطحی و فاضلاب ها آبیاری می شوند.

وی با بیان اینكه نفوذ فاضلاب در آب برخی كانال های استان وجود دارد ادامه داد:جداسازی فاضلاب از آب ها میزان سلامت آب را ارتقا می بخشد كه این امر نیازمند همكاری بیشتر شركت آب و فاضلاب در لوله كشی و كانال گذاری در این مناطق است.

وی عنوان كرد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان باید با معرفی اسامی و محل كشت سبزیكارانی كه از فاضلاب غیر استاندارد برای آبیاری محصولات خود استفاده می كنند، از طریق جراید و رسانه های عمومی به كار این افراد پایان دهد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز در این خصوص گفت: مزارع سبزی و صیفی كاری باید با آب سالم و بهداشتی آبیاری شود تا از بروز بیماری های عفونی جلوگیری شود.

'علی اكبر فامیل كریمی' گفت:برخی از كشاورزان و صیفی كاران استان همدان برای آبیاری زمین های خود از آب های آلوده سطحی استفاده می كنند كه باید نظارت ها را برای از بین بردن این موارد تشدید كرد.

وی اظهار داشت:120 پرونده از این صیفی كاران در استان همدان هم اكنون در حال بررسی است كه با اثبات این موضوع ،مزارع زیر كشت آنها تعطیل می شود.

وی عنوان كرد:پس از شناسایی این مراكز باید تكلیف برخی منابع آبی آلوده استان كه به صورت سطحی جریان دارند نیز مشخص شود.

رییس دانشگاه علوم پزشكی همدان نیز در این خصوص گفت: نفوذ آب های سطحی ، كودهای شیمیایی و سموم در آب های مصرفی از مهمترین عوامل ایجاد بیماری در جامعه است.

دكتر'رضا صفی آریان' افزود:هم اكنون هیچ گونه آلودگی از نظر فلزات سنگین درآب های استان وجود ندارد و آزمایشگاه آب همدان هم اكنون به عنوان آزمایشگاه رفرانس در غرب كشورعمل می كند.

وی ادامه داد:سبزیجات استان همدان در بین استان های همجوار از سلامت بیشتری برخوردار است و كشاورزان استان با دریافت آموزش های لازم و وجود نظارت بیشتر می توانند بیشتر در حفظ این سلامت دخیل باشند.

وی اضافه كرد: كاهش ذخایر آبی استان زمینه را برای آلوده شدن آب ها افزایش می دهد كه برای جلوگیری از این موضوع باید كودهایی در كشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد كه میزان آلودگی محیطی كمتری داشته باشند.

7530/576