۲۴ دی ۱۳۹۱، ۲:۱۷
کد خبر: 80496101
T T
۰ نفر
سنگال، بورگينافاسو و نيجر 1500 نيرو به مالي اعزام مي كنند

پرتوريا – كشورهاي سنگال ، بورگينافاسو و نيجر روز شنبه اعلام كردند يكهزار و 500 نيروي نظامي در چارچوب تصميم 'جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا ( اكوواس ) به كشور بحران زده مالي اعزام خواهند كرد.

بگزارش ایرنا ، تصمیم دولت های یاد شده بدنبال فرمان اعزام نیرو از سوی 'جامعه اقتصادی كشورهای غرب آفریقا (اكوواس ) به كشور مالی صورت می گیرد.

رییس جمهوری ساحل عاج و رییس فعلی جامعه اقتصادی كشورهای غرب آفریقا (اكوواس) روز شنبه در بیانیه ای فرمان اعزام نیروهای نظامی بین المللی به كشور مالی صادر كرد.

در این بیانیه كه به امضای ˈحسن واتارا ˈ رییس جمهوری ساحل عاج رسیده عنوان شده است: رییس (اكوواس) بعد از مشورت با اعضای این جامعه و با توجه به قطعنامه 2085 شورای امنیت تصمیم گرفت كه فرمان اعزام بلادرنگ نیروهای نظامی به منظور كمك به ارتش مالی برای دفاع از تمامیت ارضی این كشور صادر كند.

رهبران 15 كشور عضو جامعه اقتصادی كشورهای غرب آفریقا در نشستی اضطراری در شهر ˈابوجاˈ پایتخت نیجریه در اواخر آبان ماه گذشته با اعزام سه هزار و 300 نیروی آفریقایی به مالی به منظور مبارزه با شورشیان شمال این كشور، موافقت كرده بودند.

این نیروها قرار است از كشورهای نیجریه ، سنگال ، نیجر، بورگینافاسو ، غنا و توگو و احتمالا برخی از كشورهای خارج از منطقه غرب آفریقا تامین شوند.

'مانكور اندای ' وزیر خارجه سنگال روز شنبه اعلام كرد كه 'ماكی سال ' رییس جمهوراین كشور تصمیم گرفته است كه 500 نیروی نظامی به كشور مالی اعزام كند.

'مانكور اندای' در گفت وگو با شبكه تلویزیونی فرانس 24اعلام كرد: نظامیان ما هنوز وارد میدان نبرد نشده اند، اما همین امروز و فردا وارد عمل می شوند.

وی گفت: رئیس جمهور سنگال، تصمیم گرفته است یك گردان متشكل از پانصد سرباز به مالی اعزام كند تا آنان در كنار دیگر سربازان آفریقایی با تروریسم و سازمان های تروریستی مبارزه كنند. این نیروها در كنار نیروهای نظامی فرانسه و جامعه بین الملل به ارتش مالی كمك خواهند كرد. این نیروها تلاش خواهند كرد تا كشور دوست و برادرمان مالی هرچه سریعتر تمامیت ارضی اش را مجددا بدست آورد.

'محمد بازوم' وزیر امور خارجه نیجر نیز روز شنبه گفت كه كشورش 500 نیروی نظامی برای پیوستن به نیروهای جامعه اقتصادی غرب آفریقا، به كشور مالی اعزام خواهد كرد.

وزیر امور خارجه نیجر درهمین حال دقیقا نگفته است كه چه زمانی این نیروها به كشور مالی اعزام خواهند شد.

دولت بورگینا فاسو نیز روز شنبه اعلام كرد كه به منظور مبارزه با شبه نظامیان اسلام گرا در مالی ، 500 نیروی نظامی به این كشور اعزام خواهد كرد.

'بلز گومپائور' رییس جمهور بورگینافاسو، میانجی گر ارشد 'جامعه اقتصادی كشورهای غرب آفریقا' برای بحران كشور مالی است.

كشورهای آفریقایی یاد شده در حالی تصمیم به اعزام نیرو به مالی گرفته اند كه ارتش این كشور اعلام كرد روز جمعه گذشته با حمایت جنگنده های فرانسوی توانسته است شهر كونا را از شورشیان باز پس گیرد.

گفته می شود كه در جریان بازپس گیری این شهر كلیدی دهها نفر از شورشیان كشته شده اند.

بدنبال تسخیر شهر كونا توسط گروههای شورشی در روز پنجشنبه گذشته دولت مالی از فرانسه درخواست كمك نظامی كرد.

اتحادیه آفریقا نیز روز جمعه در واكنش به تحركات نظامی گروههای شورشی در شمال مالی، ضمن درخواست از 54 عضو این اتحادیه، برای حمایت از دولت درگیر بحران مالی، حملات جدید این گروهها را شدیدا محكوم كرد.

دلامینی زوما ˈ رییس كمیسیون اتحادیه آفریقا در بیانیه ای از اعضای این اتحادیه خواست كه ˈهرگونه حمایت لازم لجستیكی، مالی برای حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی دولت مالی به عمل آورند.

وی گفت : اتحادیه آفریقا بدنبال آن است كه راهی برای تسریع در استقرار نیروهای آفریقایی در شمال مالی كه شورای امنیت سازمان ملل متحد فرمان آن را صادر كرده است ، بیابد.

پس از كودتای نظامیان در كشور مالی در 21 مارس گذشته ، ˈجنبش ملی آزادیبخش ازوادˈ كه بزرگترین گروه مسلح تشكیل دهنده شورشیان قبایل طوارق كشور مالی است و گروه انصارالدین ، با سوء استفاده از خلاء قدرت ایجاد شده ، بخش وسیعی از شمال این كشور را به تصرف خود در آورده اند.

براساس آمارهای منتشر از سوی سازمان ملل ، درگیری ها میان گروههای شورشی و قوای دولتی تاكنون باعث آواره شدن بیش از 400 هزار نفر از مردم مناطق شمالی مالی شده است.

كشور مالی با یك میلیون و 240هزار و 192 كیلومترمربع در غرب آفریقا ودر جنوب صحرای بزرگ آفریقا قرار گرفته و بخش هایی از آن در این صحرا واقع شده است.

پایتخت مالی شهر ˈباماكوˈ است كه در جنوب غربی این كشور قرار گرفته است.

كشور مالی به عنوان یكی از فقیرترین كشورهای جهان، بیش از 15 میلیون نفر جمعیت دارد.

خاورم .1552