۲۷ دی ۱۳۹۱، ۱۳:۱۵
کد خبر: 80501794
T T
۰ نفر
اجراي پروژه سيستم اطلاعات جغرافيايي فضاي سبز اصفهان آغاز شد

اصفهان- مدير عامل سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شهرداري اصفهان گفت: اجراي پروژه سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) فضاي سبز اين شهر آغاز شد.

سیستم اطلاعات جغرافیایي (Geographic Information Systems) یك سیستم رایانه ای براي مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات مكاني است كه امروزه براي تحقیق و بررسي هاي علمي، مدیریت منابع و ذخایر و برنامه ریزي هاي توسعه اي بكار گرفته مي شود.

'همایون یزدان پناه' روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این پروژه از همه فضاهای سبز شهر اصفهان تصاویر ماهواره های و نقشه های GIS تهیه می شود تا بتوان از طریق آن به مدیریت بهتر و علمی تر این فضاها و كاهش هزینه ها دست یافت.

وی با اشاره به اینكه شهر اصفهان حدود 40 میلیون متر مربع فضای سبز دارد اظهار كرد: نقشه برداری فضای سبز شهری با استفاده از تصاویر ماهواره ای به دلیل به روز بودن دارای دقت و سرعت بالا و هزینه كمتری در مقایسه با نقشه برداری زمینی است.

وی ادامه داد: تصاویر ماهواره ای تهیه شده بوسیله نرم افزارهای GIS پردازش شده و در امور مختلف از جمله مدیریت فضای سبز استفاده می شود.

یزدان پناه تاكید كرد: اجرای این پروژه به دلیل موقعیت كلان شهر اصفهان و جاذبه گردشگری و تاریخی آن اهمیت بسیار دارد.

مدیر عامل فاوا شهرداری اصفهان گفت: تا كنون در سه نوبت در سالهای 85 و 88 و سالجاری تصاویر ماهواره ای از شهر اصفهان تهیه و در پروژه های مختلف شهرداری استفاده شده است.

وی با اشاره به اینكه بیشتر این تصاویر توسط ماهواره ای خارجی تهیه می شود تصریح كرد: این كار هزینه بر و با دشواری های خاص خود همراه است اما به زودی امكان تهیه این تصاویر توسط ماهواره های ایرانی فراهم خواهد شد.

یزدان پناه درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه ˈمدیریت ناوبری اتوبوسهای اصفهانˈ گفت: این پروژه به دلیل افزایش قیمت قطعات مورد نیاز با توجه به نوسانات ارزی اخیر در چند ماه گذشته پیشرفت چندانی نداشت.

وی با اشاره به اینكه پروژه مدیریت ناوبری (AVL) با هدف منظم شدن برنامه زمانی حركت اتوبوسها از سال 89 آغاز شده است، تصریح كرد: این سیستم تاكنون بر روی 500 دستگاه اتوبوس نصب شده است.

وی بیان كرد: بخش نرم افزاری این سیستم در داخل كشور طراحی و اجرا شده اما بخش سخت افزاری آن نیاز به خریدن تجهیزات و قطعات از خارج از كشور دارد.

ت/7148/1011