به گزارش ایرنا، ناهید جهازی روز چهارشنبه در نشست تخصصی بازنویسی و بازآفرینی متون كهن و افسانهها در بوشهر افزود: برای ارائه یك قصه خوب به مخاطب لازم است داستان براساس یك شیوه اصولی، خلق یا بازآفرینی شود.
وی اضافه كرد: در اولین گام باید گروه سنی مخاطب در نظر گرفته و بازآفرینی متناسب با آن انجام شود.
این محقق و نویسنده پژوهش 'فرهنگ ناموران' اظهار كرد: انتخاب موضوع گام دوم در خلق یك قصه است كه بازآفرینی باید به شیوهای صورت گیرد كه پیام داستان به بهترین شكل به مخاطب ارایه شود.
جهازی یادآور شد: پیروزی خیر بر شر و باطن بر ظاهر اصلیترین بن مایه اخلاقی در افسانههای كهن ایرانی است و هنرمند كسی است كه با خلاقیت، افسانههای جدیدی با مضمون پندآموز تولید كند تا كودكان و نوجوانان از شنیدن آن لذت ببرند.
این نویسنده، هیجان، رخدادهای جالب، كشمكش، گرهگشایی و استفاده از ادبیات مناسب را به عنوان عناصر ایجاد جذابیت در قصه نام برد.
وی بیان كرد: ساختار در باز نویسی و بازآفرینی افسانهها با یكدیگر متفاوت است زیرا در بازآفرینی، داستان فعل به فعل به اثر نمایشی تبدیل میشود اما در بازآفرینی، باید خلاقیت وجود داشته باشد تا قصه مخاطب را همراه خود نگه دارد.
نشت تخصصی بازنویسی و بازآفرینی افسانهها در حاشیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی قصهگویی منطقهای سه كشور با حضور 43قصهگو در بوشهر برگزار شد.
جشنواره قصهگویی منطقه سه كشور با شركت 43 قصه گو از هشت استان در سینما شهید آوینی بوشهر در حال برگزاری است و امروز با معرفی 10 قصه گوی برتر به كار خود پایان میدهد. ك/2
629/539
بوشهر- يك نويسنده و پژوهشگر بوشهري گفت: استفاده از خلاقيت براي ايجاد جذابيت بيشتر در قصه و داستان از مهمترين ويژگيهاي يك اثر بازآفريني شده است.