۲۹ دی ۱۳۹۱، ۱۶:۱۸
کد خبر: 80504476
T T
۰ نفر
هنرمندي كه به ساز' ويولن' هويت و شناسنامه اي ايراني بخشيد

تهران - استاد همايون خرم آهنگساز و نوازنده نامدار ويولن كشور كه آخرين بازمانده از نسل شاگران 'ابولحسن صبا' به شمار مي رفت،‌ شامگاه پنجشنبه (28 دي ماه) به دليل عارضه سرطان ديده در نقاب خاك كشيد.

این هنرمند فقید در سال 1309 در بوشهر دیده به جهان گشود و به دلیل شیفتگی مادرش به موسیقی اصیل و آوازی ایرانی نام یكی از دستگاه های موسیقی آوازی ایرانی 'همایون' را برای وی برگزید.

همایون خرم از 10 سالگی به شاگردی زنده یاد ابوالحسن صبا از نوازندگان و آهنگسازان چیره دست آن زمان درآمد و به آموزش ساز ویولن پرداخت،‌قدرت و استعداد خرم در آموزش این ساز تا جایی بود كه به سفارش صبا در حالی كه تنها 15 سال داشت در تست نوازندگان رادیو شركت كرد و با نمره بالایی قبول و به گروه آهنگسازان رادیو وارد شد و در فاصله زمانی كوتاهی به عنوان تك نواز ویولن در این رسانه مشغول به فعالیت شد.

شیفتگی همایون خرم به موسیقی اصیل ایرانی در كنار تحصیلات آكادمیك و علمی وی در این هنر و علاقه وی به كار مطالعاتی سبب شد تا این نوازنده چیره دست علاوه بر رسیدن به سبك خاص و منحصر به فرد خود در كوك بندی، ‌نحوه گرفتن آرشه و نوازندگی ساز ویولن به عنوان یك سازغربی،‌ تا جایی برسد كه به تایید تمامی اساتید بزرگ و نامدار موسیقی كشور نخستین فردی باشد كه هویت و شناسنامه ایرانی به این ساز ببخشد.

وی در كنار نام های بزرگی چون اسدالله ملك، علی تجویدی، حبیب الله بدیعی و پرویز یاحقی پنج نوازنده و آهنگساز برترویولن بودند كه جایگاه این ساز را در راس فعالیت های تك نوازی اركستری به اوج خود رساندند و جالب آنكه تمامی این پنج هنرمند از شاگردان ابولحسن صبا بودند.

همایون خرم آخرین بازمانده از نسل نوازندگان مكتب ابوالحسن صبا بود.

وی بعد از انقلاب اسلامی دوری 20 ساله ای را از اجراهای صحنه ای تجربه كرد و در این مدت به آهنگسازی و كار مطالعاتی و پژوهشی در زمینه موسیقی پرداخت و در طی 10 سال اخیر با بازگشت مجدد خود به عرصه اجرای موسیقی علاوه بر برگزاری كنسرت های متعدد كه آخرین آن در تابستان سال جاری در برج میلاد برگزار شد به كار آهنگسازی برای خوانندگان جوان كشور چون محمد اصفهانی (آلبوم تنها ماندم) و علیرضا قربانی (آلبوم رسوای زمانه) پرداخت.

این هنرمند فقید كه مدرك درجه یك هنری (معادل مدرك دكترا) را از شورای ارزشیابی هنرمندان كشور دریافت كرده بود ساعت 23 شامگاه پنجشنبه (28 دی ماه 1391) در بیمارستان دی بر اثر بیماری سرطان درگذشت.



** مهمترین ویژگی كار همایون خرم احساس لطیف آثارش برای مخاطبان بود

مصطفی كمال پورتراب آهنگساز و از اساتید تئوری موسیقی ایرانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن تسلیت به خانواده بزرگ فرهنگ و هنر كشور به دلیل ضایعه درگذشت همایون خرم با بیان آنكه این آهنگساز بزرگ با توجه به حضور عاشقانه و پیگیرانه اش درعرصه موسیقی تاثیر بسزایی در رشد آهنگسازی كشور داشت ،گفت: احترام و احساس او به موسیقی و تاكید بر نگاه جدی در كار آهنگسازی از مهمترین نكات بارز این هنرمند فقید بود.

وی ادامه داد: تحصیلات آكادمیك او در زمینه مهندسی بود اما روحیه عاشق و پراحساس این هنرمند در كار موسیقی تجلی پررنگ تری داشت.

این آهنگساز پیشكسوت خاطر نشان كرد: مخاطبان آثار وی همواره احساس لطیف و همیشه جاری كارهای همایون خرم را به عنوان مهمترین ویژگی كار آهنگسازی او می شناسند و همین قدرت بدیع در نوازندگی و روح سرشار آثار او باعث شد تا ساز ویولن در دستان این نوازنده رنگ و بوی ایرانی به خود بگیرد.

وی با تاكید بر روحیه بزرگ انسانی و مهربان این نوازنده فقید گفت: شهرت هیچگاه او را از ادامه دهندگی مسیر باز

نداشت و همواره با احترام و مهربانی با عموم مردم، شاگردان و دیگر آهنگسازان بزرگ كشور برخورد می كرد.



** جای خالی همایون خرم در موسیقی كشور حس خواهد شد

بهزاد بهادر از نوازندگان، آهنگسازان جوان و یكی از شاگردان زنده یاد همایون خرم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تاكید برتكنیك و ویژگی خاص نوازندگی این آهنگساز بزرگ كشور گفت: هنر برای جاودان شدن علاوه بر زیبایی باید از روح بزرگ خالق آن اثرهنری نیز سرچشمه بگیرد و اگر امروز اثار زنده یاد خرم در موسیقی ایرانی جاودانه شده اند به این دلیل است كه از روح بلند و معرفت شناسانه وی سرچشمه گرفته بودند.

وی ادامه داد: ساز برای زنده یاد همایون خرم وسیله ای برای بازتاب عشق،‌ حالات عرفانی و درونی وی بود و همواره به شاگردانش تاكید داشت زمانی به سراغ ساز بروید كه وجودتان از عشق لبریز باشد تا اثرتان بتواند در مخاطب تاثیر واقعی خود را داشته باشد.

این آهنگساز موسیقی مقامی با بیان اینكه فقدان و جای خالی این آهنگساز در عرصه موسیقی كشور قابل لمس است ، گفت: باید امیدوار بود تا شاگردان این استاد و سایر بزرگان موسیقی كشور كه به تربیت نوازندگان مختلف پرداخته اند بتوانند در آینده ادامه دهنده واقعی راه اساتیدی باشند كه برای موسیقی كشور از جان و دل مایه گذاشتند.

فراهنگ(5)**9266*1580
۰ نفر