۳ بهمن ۱۳۹۱، ۱۴:۴۲
کد خبر: 80510197
T T
۰ نفر
استفاده از فناوري نانو بهترين روش براي بسته بندي ميوه است

كرج - عضو هيات علمي پرديس كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران مستقر در كرج گفت : استفاده از فناوري نانو بهترين روش براي بسته بندي و كاهش ضايعات ميوه است.

روابط عمومی پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران روز سه شنبه به نقل از دكتر ' یونس مستوفی' گزارش داد: در روش فناوری نانو از ذرات رس و تیتانیوم برای بسته بندی میوه استفاده می شود.

وی گفت : اكنون بخش قابل توجهی از میوه های تولیدی در كشور به علت بسته بندی غیر اصولی به ضایعات تبدیل می شود كه با استفاده از روش نانو می توان ضایعات را به حداقل رساند.

مستوفی اظهار كرد: تحقیقات مناسبی در باره روش نانو توسط پژوهشگران بخش كشاورزی انجام شده كه به كارگیری این روش سلامت محصول و امنیت غذایی را به دنبال دارد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی علوم باغبانی و فضای سبز دانشكده علوم و مهندسی كشاورزی ادامه داد: پژوهشگران این مركز آموزش عالی در پژوهش های خود با بهره گیری از فیزیولوژی طبیعی میوه و با استفاده از فناوری‌های علمی و صنعتی موفق به كنترل فرایندهای متابولیكی كه منجر به فساد محصولات كشاورزی می‌ شود، شده اند.

مستوفی بیان كرد: این موفقیت با همكاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و با شیوه تحقیقات بین رشته ای به دست آمده است.

پژوهشگر این طرح گفت: طبق آمار فائو، میزان ضایعات محصولات كشاورزی پس از برداشت، 17 تا 25 درصد می باشد و در ایران میزان ضایعات بالاتر از متوسط جهانی است.

دكتر ' حجت الله بداقی' افزود: اكنون برای بسته بندی میوه در كشور بطور معمول از پوشش پلی اتیلن استفاده می‌ شود كه به علت نفوذپذیری و عدم مقاومت حرارتی، مناسب نیست.

وی افزود: استفاده از نانو ذرات رس و اكسید تیتانیوم در بسته بندی میوه سبب كند شدن وقایع فیزیكو شیمیایی و غیرفعال شدن میكروارگانیسم‌های عامل فساد و كاهش شدت تنفس محصول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.ك/1

790/ 691
۰ نفر