۲۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۳:۵۰
کد خبر: 80548134
T T
۰ نفر
بخش مستند، مخاطب را با تاريخ موسيقي آشنا مي كند

تهران - مسوول بخش بين المللل بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فجر گفت: علت انتخاب بخش فيلم هاي مستند موسيقي، آشنا كردن مخاطب با مستند هاي ساخته شده در رابطه با موسيقي است.

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از جشنواره فجر، رامین صدیقی با بیان این مطلب،‌ درباره علت تغییر بخش پژوهشی جشنواره موسیقی فجر به پخش فیلم های مستند موسیقی گفت:‌ با توجه به اینكه بخش پژوهشی در سال های گذشته با حمایت كمتری روبه رو شده بود، تصمیم گرفتیم حمایت از این بخش را به عهده كانون پژوهشگران خانه موسیقی بگذاریم و بخش دیگری را جایگزین این بخش كنیم.

مسوول بخش بین الملل بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فجر در ادامه گفت:‌ ‌ علت انتخاب پخش فیلم های مستند، مطرح كردن این فیلم ها و آشنا كردن مخاطب با مستند ها به خصوص مستند های ساخته شده در رابطه با موسیقی است.

وی در ادامه تصریح كرد: فیلم های مستند در واقع تلفیقی از دو هنر فیلم سازی و موسیقی است. هنرمندان بسیاری در كشور و یا خارج از كشور هنر مستند سازی را دنبال می كنند، اما به علت ناشناخته بودن مخاطب كمی دارند، در صورتیكه آشنایی با این اثرات ، تاثیر مثبت و مستقیمی بر مخاطب و درك بیشتر آنها از هنر فیلم و موسیقی و تلفیق این دو هنر دارد . در واقع این بخش جنس جدیدی از هنر را عرضه می كند.

صدیقی بیان داشت: در این بخش سعی شده هم از فیلم‌های ایرانی و هم فیلم‌های بین المللی بهره ببریم ،‌ این فیلم ها در حوزه موسیقبی بسیار حائز اهمیت هستند، بسیاری از این فیلم‌ها در سطح بین المللی نمایش داده شده و تحسین شده اند .

مسوول بخش بین الملل بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فجر افزود: مثلا فیلم «صدا و سكوت» به كارگردانی پیتر گویر و نوربرت ویدمر در جشنواره فیلم سوئیس و جشنواره های دیگر جایزه های بسیاری دریافت كرده و یا «موسیقی مذهبی آروو پرت» به كارگردانی سایمون براتون كه ساخته شده توسط یك كارگردان انگلیسی است جذابیت های موسیقی كلاسیك را برای علاقه مندان به تصویر می كشد .

وی گفت: در بخش فیلم های ایرانی هم می توانیم به فیلم «اهمیت عارف بودن» به كارگردانی مهدی باقری اشاره كنیم كه تحلیلی است بر زندگی عارف قزوینی و یا فیمل «مرغ سحر» كه همیشه و در هر نسلی برای مردم ما جذابیت دارد و درباره ملك الشعرای بهار صحبت می كند.

پخش فیلم‌های مستند موسیقی برای اولین بار در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر برگزار می‌شود. در این دوره خانه هنرمندان میزبان 4 فیلم از مستند های بین الملل و 6 فیلم ایرانی در ساعت 10:30 است.



فراهنگ (1) 9252 ** 1418
۰ نفر