۱ اسفند ۱۳۹۱، ۷:۵۳
کد خبر: 80550418
T T
۰ نفر

لباس شناسنامه هويتي يك جامعه است

۱ اسفند ۱۳۹۱، ۷:۵۳
کد خبر: 80550418
لباس شناسنامه هويتي يك جامعه است

گرگان- استاد دانشكده مائده گرگان گفت: در گلستان اقوام مختلف شامل فارس، تركمن، سيستاني، بلوچ و قزاق حضور دارند كه با لباس هاي سنتي خود در جامعه حضور مي يابند و اين پوشش شناسنامه هويتي آنها است.

به گزارش ایرنا 'رسول احمدی' روز گذشته در حاشیه مسابقه نقاشی 'زن ایرانی ،پوشش ایرانی' كه در قالب برنامه های اولین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس گلستان در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، افزود: این اقوام با همین پوشش در جامعه شناخته می شوند.

وی اضافه كرد: محیط اداری به دلیل پوشش یكپارچه پذیرای پوشش سنتی نیست، اما از این نوع پوشش می توان در محیط های غیراداری استفاده كرد.

احمدی ادامه داد: حضور قومیت های مختلف در گلستان یكی از ویژگی های منحصر بفرد این استان است كه طراحان با استفاده از این مزیت ایده های خوبی را در زمینه پوشش می توانند، ارائه دهند.

عضو هیات علمی دانشكده فنی وحرفه ای مائده اظهار كرد: لباس های سنتی پایه و اساس طراحی مدل های جدید هستند.

احمدی با اشاره به نقش این دانشكده در برگزاری اولین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس گلستان گفت: دبیرخانه علمی این جشنواره و نمایشگاه در دانشكده مائده مستقر است و پذیرش مقالات بر عهده این واحد می باشد.

وی همچنین افزود: برای اولین بار در كشور دانشكده فنی وحرفه ای دختران گرگان 'مائده' با بهره گیری از اساتید مجرب در رشته طراحی و دوخت دانشجو پذیرفته و توانسته است جایگاه خاصی را در سطح استان و كشور برای خود كسب كند.

اولین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس گلستان از بیست و هشتم بهمن 1391 با حضور عفت شریعتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوولان، طراحان و تولیدكنندگان استانی آغاز بكار كرد و تا پنجم اسفند آماده بازدید علاقمندان است.

حدود 600 اثر هنری اعم از طراحی و دوخت به دبیرخانه دائمی این جشنواره و نمایشگاه در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ارسال شده است و 150 اثر از بین آنها دهم تا بیستم اسفند 1391 در نمایشگاه ملی به نمایش گذاشته می شود.

اساتید و دانشجویان رشته طراحی و دوخت دانشكده فنی و حرفه ای دختران گرگان 'مائده' نیز با برپاكردن غرفه ای از آثار و توانمندی ها در اولین جشنواره مد و لباس، طرح ها و مدهای مختلف را ارائه كرده اند.

این جشنواره به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و دانشكده فنی و حرفه ای دختران گرگان 'مائده' برگزار و مراكز فنی و حرفه ای و تولیدكنندگان استان و سراسر كشور محصولات خود را برای نمایش، فروش و سفارش تولید، ارائه كرده اند.

601