۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۵۲
کد خبر: 80557821
T T
۰ نفر
جشنواره نوروزخواني با حضور گروه هاي برتر مازندران در بهشهر برگزار مي شود

ساري - رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بهشهر گفت: جشنواره نوروزخواني در آستانه سال نو با عنوان نويد بهار به مدت 3 روز و با حضور 16 گروه برتر نوروزخواني مازندران به ميزباني بهشهر برگزار مي شود .

'علی اصغر باباكوهی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مراسم از روز 22 اسفند ماه در مناطق مختلف شهری و روستایی بهشهر آغاز می شود و امیدواریم این حركت فرهنگی بتواند موجب زنده ماندن و احیای فرهنگ اصیل مازندران و آیین های سنتی شود .

وی بیان داشت: اشاعه و احیا فرهنگ بومی در میان نسل جوان، شناخت اشعار بومی، حفظ و شناساندن اصالت زبان و پوشش بومی، حفظ و صیانت از فرهنگ و هنر بومی، از اهداف برگزاری این جشنواره است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر افزود : در حاشیه این جشنواره همچنین نمایشگاه عكس پیشكسوتان نوروزخوانی ، سفره آرایی هفت سین و حاجی فیروزخوانی برگزار خواهد شد .

وی ادامه داد : در پایان این جشنواره پس از داوری گروه های مختلف توسط هیات داوران، به گروه های برگزیده جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.

باباكوهی گفت : صحیح خوانی ، نوع پوشش و اجرای آیین های سنتی و بومی ، از جمله معیارهای داوران برای رتبه بندی گروه های شركت كننده در این جشنواره سه روزه است .

وی اظهار كرد : سال گذشته این جشنواره با استقبال خوبی در شهرها و روستاها روبرو شد و امسال با برنامه ریزی دقیق و برطرف كردن نقاط ضعف دو سال گذشته ، این جشنواره را با كیفیتی بسیار بهتر برگزار خواهیم كرد .

باباكوهی ادامه داد: استفاده از گروه‌های سه نفره، بهره مندی از پوشش بومی و محلی و بكارگیری زبان و نواهای بومی محلی از شرایط اصلی شركت در دومین جشنواره نوروزخوانی بهشهر است.

نوروز خوانی یا بهار خوانی گونه‌ای از آواز خوانی است كه در گذشته در ایران رواج داشته است اما در حال حاضر این گونه آواز خوانی به صورت محدود بیشتر در استانهای مازندران و گیلان دیده می شود.

در نوروز خوانی افرادی كه به آنها نوروز خوان گفته می‌شد پیش از آغاز فصل بهار به صورت دوره‌گردی به شهرها و روستاهای مختلف می‌رفتند و اشعاری در مدح بهار یا با ذكر مفاهیم مذهبی به صورت بداهه یا از روی حافظه می‌خواندند.

این اشعار به زبان فارسی و یا زبان‌های محلی بود و پس از اسلام اغلب پس از ستایش خدا در مدح امامان شیعه گفته می‌شده است.

پیشینه این گونه آواز مربوط به دوران قبل از اسلام است كه در توصیف طبیعت و زیبایی فصل بهار و ستایش شاهان و امیران اجرا می شد . بعد از ورود اسلام و مذهب شیعه این گونه آواز با مفاهیم مذهبی و روایات اسلامی آمیخته شدند و مورد توجه مردم نیز قرار گرفت . ك/3

7331/503