۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۶:۱۷
کد خبر: 80562997
T T
۰ نفر

يك پزشك : 30 درصد افراد جامعه در خواب خروپف مي كنند

۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۶:۱۷
کد خبر: 80562997
يك پزشك : 30 درصد افراد جامعه در خواب خروپف مي كنند

مشهد- مدير كلينيك خواب بيمارستان ابن سينا دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: حدود 30 درصد افراد جامعه در خواب خروپف مي كنند و اين عارضه در مردان شايع تر است.

دكتر هادی اسد پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: چاقی و افزایش وزن، سن بالا و بعضی از داروهای خواب آور، مصرف الكل، مواد مخدر و همچنین اندازه دور گردن بیش از 42 سانتی متر از عوامل مستعد كننده خروپف و وقفه های تنفسی در خواب هستند.

وی با بیان اینكه خروپف از عوامل اختلالات خواب به شمار می رود، افزود: معمولا فرد مبتلا از این مشكل بی اطلاع است و هم اتاقی یا همسر وی آنها را گزارش می كند.

وی گفت: افرادی كه در خواب خروپف می كنند ممكن است از علائمی مثل خواب آلودگی یا كاهش تمركز در طول روز شكایت كنند كه این اقدام بر روی رانندگی و سایر مهارت های آنان اثر منفی دارد.

این پزشك متخصص مغز و اعصاب گفت: وقفه های تنفسی، ابتلا به 'سندرم پای بیقرار' و استرس و اضطراب از دیگر علل اختلالات خواب به شمار می روند.

اسد پور افزود: وقفه های تنفسی بدنبال انسداد نسبی راههای هوایی رخ می دهد و می تواند باعث افت اكسیژن رسانی به بدن و اخلال در سیستم قلبی و عروقی شود.

وی سردرد صبحگاهی، كاهش اشتها هنگام بیدار شدن از خواب و كاهش تحرك، كسالت و خواب آلودگی در طول روز را از علائم وقفه های تنفسی عنوان كرد.

او تاكید كرد: وقفه های تنفسی در صورت درمان نشدن باعث افزایش فشار خون، نارسایی احتقانی قلب و آریتمی های قلبی شده و خطر بروز سكته های قلبی و مغزی در افراد سالمند را تشدید می كند.

به گفته وی، سه تا پنج درصد مرگ و میرها در خواب به علت قطع تنفس رخ می دهد.

وی با بیان اینكه وقفه های تنفسی در افراد بزرگسال شایع تر است، افزود: این عارضه در كودكان هم دیده می شود و با علائمی همچون اختلال رفتاری و اشكال در انجام تكالیف مدرسه همراه است.

مدیر كلینیك خواب دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: در این كلینیك كه به عنوان نخستین مركز تحقیقی، ‌تشخیصی و درمانی دانشگاهی اختلالات خواب در شرق كشور فعالیت می كند، اختلالات خواب، خواب منقطع شبانه و كیفیت خواب نامناسب درمان می شود.

7487/659