۱۲ اسفند ۱۳۹۱، ۰:۵۸
کد خبر: 80565557
T T
۰ نفر
ديدگاه هاي بلگراد و پريشتينا در آستانه ششمين دور مذاكرات كوزوو

بلگراد - نمايندگان بلگراد در حالي در آستانه ششمين دور مذاكرات با پريشتينا بر حل و فصل مسأله كوزوو در چارچوب مرزهاي قانوني صربستان تلاش دارند كه دولتمردان پريشتينا تحت هيچ شرايطي حاضر به صرف نظر از اعلام يكجانبه استقلال كوزوو نيستند.

به گزارش جمعه شب ایرنا، 'ایویتسا داچیچ' نخست وزیر صربستان در ارتباط با دور جدید مذاكرات با 'هاشم تاچی' نخست وزیر كوزوو كه زمان آن برای روز دوشنبه 14 اسفند ماه در بروكسل اعلام شده است، روز جمعه با سفرای اسپانیا، یونان، قبرس، رومانی و اسلواكی در بلگراد دیدار و گفت وگو كرد.

داچیچ در این دیدار گفت: دولت صربستان برای رسیدن به یك راه حل پایدار حداكثر تلاش و كوشش خود را به خرج می دهد، اما تاكنون طرف مقابل از خود هیچ آمادگی برای رسیدن به یك راه حل پایدار نشان نداده است.

وی با اشاره به اینكه صربستان بر اساس قطعنامه تصویب شده در پارلمان، راهبرد مشخصی برای حل و فصل مسأله كوزوو دارد، افزود: خواهان این هستیم كه برای بقای صرب ها در كوزوو و همچنین تأمین صلح پایدار در منطقه به یك راه حل پایدار دست یابیم.

كشورهای یونان، اسپانیا، قبرس، رومانی، اسلواكی از اعضای اتحادیه اروپا هستند كه استقلال كوزوو را به رسمیت نشناخته اند.

بلگراد از حمایت این پنج كشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین روسیه و چین در حل و فصل مسأله كوزوو در چارچوب مرزهای صربستان برخوردار است.

نخست وزیر صربستان نیز در این راستا در 25 فوریه سال جاری میلادی (ششم اسفند ماه) در دیدار با سفرای كشورهای آمریكا، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا در بلگراد گفت كه دولت صربستان برای حل و فصل مسأله كوزوو خواهان یافتن راه حل عادلانه است.

وی نیز در این دیدار گفت كه تنها از طریق مصالحه بین بلگراد و پریشتینا می توان به راه حلی عادلانه برای حل مسأله كوزوو دست یافت.

'میركو جوریچ' مشاور ریاست جمهوری صربستان نیز در گفت وگو با تلویزیون خصوصی ب 92 صربستان چنین اظهار داشت كه مقامات بلند پایه حكومت بلگراد در نشست روز جمعه برای ادامه مذاكرات بلگراد و پریشتینا اتفاق نظر كامل دارند.

روزنامه آلبانی زبان 'كوخا دیتوره' چاپ پریشتینا در راستای مسأله كوزوو در گزارشی نوشت: 'هاشم تاچی' نخست وزیر كوزوو نیز در آستانه دور جدید مذاكرات با نمایندگان بلگراد در بروكسل با اشاره به اینكه مذاكره با صربستان سخت است، در عین حال تأكید كرد كه اجازه نخواهد داد سرنوشت جمهوری صربسكا در بوسنی و هرزگوین برای كوزوو تكرار شود.

بنابر توافقنامه دیتون در سال 1995 میلادی، بوسنی و هرزگوین به دو منطقه دست یافت؛ منطقه صرب نشین به نام جمهوری صربسكا و منطقه مسلمان و كروات نشین موسوم به فدراسیون بوسنی و هرزگوین.

بر پایه گزارش روزنامه 'كوخا دیتوره'، نخست وزیر كوزوو همچنین با اشاره به اینكه تصمیماتی مشكل در مذاكرات بروكسل در پیش رو است، گفت كه این تصمیمات به هیچ وجه در تضاد با قانون اساسی و قوانین كوزوو نخواهد بود.

وی نیز تأكید كرد كه اجازه نخواهد داد مناطق صرب نشین در كوزوو از حكومت اجرایی برخوردار شوند و یا اینكه كوزوو تقسیم شود.

به گزارش این روزنامه، هاشم تاجی بر این باور است كه با تصمیمات سختی كه در پیش رو دارد، راه را برای عضویت كوزوو در سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) هموار می سازد.

اعلام استقلال كوزوو توسط پارلمان این منطقه در فوریه سال 2008، تاكنون مورد تأیید 96 كشور از جمله آمریكا و 22 كشور عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

صربستان، كوزوو را استان جنوبی خود می‌داند و اعلام یكجانبه استقلال آن را قبول ندارد؛ از این رو خواهان باطل كردن سند استقلال از راه‌های صلح‌ آمیز و دیپلماتیك است.

از ژوئن سال 1999، كوزوو تحت قیمومیت هیأت غیرنظامی سازمان ملل متحد قرار دارد و نیروهای 'كی فور' نیز مسؤولیت تأمین امنیت آن را برعهده دارند.

صرب‌های كوزوو كه حكومت مركزی در پریشتینا را به رسمیت نمی‌شناسند، با هرگونه كنترل گمركی در مرز با صربستان مخالفند و كوزوو را قسمتی از صربستان می‌دانند و از حكومت بلگراد تبعیت می‌كنند.

مذاكرات پیشبرد حل و فصل مسأله كوزوو از نیمه دوم سال 2012 پس از مدتی توقف، در سطح بالای سیاسی بین نخست ‌وزیران صربستان و كوزوو ادامه یافت و تاكنون این مذاكرات در پنج نوبت در بروكسل با وساطت 'كاترین اشتون' مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شده است.

در كنار موضوع مربوبط به شمال كوزوو كه اكثریت ساكنان آن صرب هستند، مقررات مرزی، حفاظت از میراث فرهنگی صرب‌ها در كوزوو، افراد مفقود شده و انتصاب نماینده دفتر اتحادیه اروپا در بلگراد و پریشتینا نیز از دیگر موضوع‌های مورد بحث نخست ‌وزیران صربستان و كوزوو در مذاكرات بروكسل به شمار می‌رود.

نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریكا این نشست‌ها را گامی مثبت به سوی عادی ‌سازی روابط بلگراد و پریشتینا می‌دانند.

عادی ‌سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا یكی از شرایط مهم برای ادامه پیشبرد مراحل عضویت صربستان در اتحادیه اروپا عنوان شده است.

اروپام**2061**1500**1504