۱۷ اسفند ۱۳۹۱، ۲۲:۰۵
کد خبر: 80575260
T T
۰ نفر
همايش بزرگداشت استاد محمود روح الاميني در كوهبنان برگزار شد

همايش بزرگداشت زنده ياد دكتر 'محمود روح الاميني' پدر علم مردم شناسي ايران روز پنجشنبه همزمان با دومين سالگرد درگذشت اين چهره ماندگار در كوهبنان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، ‌معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار‌ كرمان در این همایش گفت‌: فرا گرفتن احترام به مفاخر و پژوهشگران برتر، گام برداشتن به سمت گسترش این فرهنگ در آینده است و در واقع احترام به شخصیت های علمی یكی از شاخص های شناسایی‌ توسعه‌ فرهنگ هر كشور محسوب می شود.

'كریم مهرشاد' افزود: با توسعه دانشگاه ‌ها‌ و‌ مراكز علمی‌ در نظام ‌جمهوری اسلامی و اهمیت دادن به موضوع علم، امروز توجه ‌به ارزش انسان بخشی از هویت ماست كه نباید فراموش كنیم.

وی با اشاره به اینكه كوهبنان شهری ریشه ‌دار، با عظمت و دارای ‌مفاخر بسیاری است، ادامه داد: باید قدردان تلاش ها و زحمات كسانی باشیم كه مایه افتخار ما شده اند.

نماینده مردم ‌زرند و كوهبنان در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت‌: نخبگان سرمایه‌های علمی، دینی، اقتصادی و اخلاقی هر كشور و ذخیره ‌هایی برای آیندگان هستند.

'حسین امیری' افزود: توجه ویژه مرحوم روح الامینی به زادگاهش كوهبنان موجب شد تا وی خانه‌ پدری خود را به عنوان خانه فرهنگ اختصاص دهد و برای راه‌ اندازی موزه مردم ‌شناسی در كرمان نیز اقدام كند.

وی ادامه داد: كسب رتبه‌ های برتر توسط فرزندان این مرز و بوم در رشته ‌های مختلف دانشگاهی نشان از جایگاه ویژه شهرستان كوهبنان در علم دارد.

دكتر محمود روح الامینی، پنجم مهرماه 1307 در كوهبنان استان كرمان چشم به جهان گشود.

وی از سال 1346 به عنوان پژوهشگر در مركز تحقیقات علمی فرانسه مشغول به كار شد كه این همكاری تا سال 1347 ادامه یافت و در این سال به ایران بازگشت و به تدریس در دانشگاه تهران مشغول شد.

استاد مردم شناسی، سال های 1351 تا 1355 مدیریت گروه مردم شناسی دانشگاه تهران را بر عهده داشت كه علاوه بر تدریس، فعالیت های بسیاری را در گسترش دانش انسان شناسی در ایران به انجام رسانید و از جمله این فعالیت ها می توان به راه اندازی و تنظیم موزه مردم شناسی در كاخ گلستان به سال 1351، راه اندازی موزه حمام گنجعلیخان كرمان و اقدام برای نگهداری باغ نگارستان اشاره كرد.

وی از سال 1355 تا 1358 استاد میهمان دانشگاه Aix فرانسه بود و سال 1379 از دانشگاه تهران بازنشسته شد.

دكتر روح الامینی در دومین همایش چهره های ماندگار به عنوان چهره ماندگار در رشته مردم شناسی معرفی شد و در 17 اسفند 1389 بر اثر سكته مغزی در تهران به دیار باقی شتافت.ك/2

7443/8154/2624