۲۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۱:۰۶
کد خبر: 80584014
T T
۰ نفر
سرو مهريز يا دومين موجود زنده استان يزد چشم انتظار مسافران نوروزي

يزد - سرو كهنسال شهرستان مهريز به عنوان دومين موجود زنده استان يزد بعد از سرو ابركوه در بهار پذيراي خيل مسافران و ميهمانان نوروزي است كه از اقصي نقاط كشور به اين ديار سفر مي كنند.

به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار ایرنا ، سرو كهنسال و زیبای محله منگاباد شهرستان مهریز از مهمترین آثار طبیعی و دومین موجود زنده استان یزد محسوب می گردد كه چشم انتظار قدوم مسافران نوروزی است .

این سرو كهنسال با قدمتی حدود دو هزار سال به عنوان دومین سرو كهنسال استان یزد و نهمین اثر طبیعی ثبت شده كشور در محله منگاباد در حوزه شهری مهریز قرار دارد .

این مسن ترین موجود زنده شهرستان مهریز به عنوان باغ شهر تاریخی و فرهنگی استان ، علیرغم گذشت زمان ،چون كوه استوار و مقاوم سر بر آسمان ساییده است .

سرو كهنسال منگاباد شهرستان مهریز دارای ارتفاعی بیش از 30 متر و قطر هفت متر است كه به گفته اهالی محل به علت طوفان شدید بخش زیادی از آن شكسته است .

این سرو در میانه محله تاریخی منگاباد در بافت قدیم و در جوار جاده ترانزیت تهران ، بندرعباس قرار گرفته كه در طول سال از خیل مسافران و میهمان داخلی و خارجی پذیرایی می كند.

مردم محله منگاباد اعتقاد دارند ،این سرو زیبا و تاریخی را فردی به نام 'منگ' در كنار قنات اصلی محله غرس كرده و طی این سال های طولانی همچنان با نشاط به حیات خود ادامه می دهد.

به گفته مردم منگاباد ،در سال 1340خورشیدی ،وزش طوفان شدید و نبود حصار در كنار این درخت ،موجب شكسته شدن 10متر از ارتفاع آن شده است.

پیرامون سرو كهنسال منگاباد مهریز طی سال های اخیر به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر ، پارك و فضایی مناسب برای استراحت ساخته شده است .

گفته می شود سرو شهرستان مهریز پس از سرو ابركوه از لحاظ قدمت و زیبایی دومین موجود زنده استان به شمار می رود.

سرو كهنسال منگاباد شهرستان مهریز به عنوان یك اثر طبیعی هم در فهرست آثار كشور به ثبت رسیده است .

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: از مجموع آثار و ابنیه تاریخی ،فرهنگی و طبیعی زیادی كه در سطح این شهرستان وجود دارد ،قطعا سرو كهنسال منگاباد یكی از زیباترین آثار طبیعی آن به شمار می رود .

'محمدرضا صمدیانی' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر منحصر به فرد طبیعی در طول سال و ایام نوروز ،پذیرای خیل مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است .

وی با اشاره به اینكه برای رفاه حال مردم و مسافران ،با همت شهرداری و شورای اسلامی شهر ،پارك مناسبی هم در جوار سرو ساخته شده است ،ادامه داد :تماشای سرو كهنسال منگاباد مهریز با عنایت به قدمت و زیبایی و نشاط آن به همه مسافران و میهمانان نوروزی سفارش می شود .

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز تصریح كرد: علاوه بر سرو منگاباد ، چنار كهنسال در تنگچنار در بخش مركزی مهریز و درخت زبان گنجشك بهادران هم از دیگر موجودات زنده این شهرستان به شمار می رود كه دیدن آنها به مسافران و گردشگران سفارش می شود .

شهرستان مهریز به عنوان باغشهر تاریخی و فرهنگی استان یزد با یك هزار اثر تاریخی و طبیعی در 25 كیلوتری جنوب شهر یزد و در كنار جاده ترانزیت تهران - بندرعباس واقع شده است .

بنای مهریز را با نام های تاریخی مهرگرد و مهریجرد ، به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می دهند .

از دیگر تفرجگاه های طبیعی مهریز می توان به كوه ریگ ، غربال بیز ، مناطق دیدنی در دهستان های میانكوه ، ارنان و خورمیزات هم اشاره كرد.ك4

7541/1968