۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۷:۴۷
کد خبر: 80589017
T T
۰ نفر

آملي هاي مهمان نواز در انتظار مسافران نوروزي

۲۸ اسفند ۱۳۹۱، ۱۷:۴۷
کد خبر: 80589017
آملي هاي مهمان نواز در  انتظار مسافران نوروزي

ساري - شهرستان تاريخي و گردشگري آمل با سابقه چندين هزار ساله در آستانه سال نو با دارابودن صدها جاذبه تاريخي، گردشگري، طبيعي و زيارتي چشم انتظار مسافران نورزي است.

آمل به عنوان یكی از شهرهای مركزی مازندران در 180 كیلومتری تهران قراردارد و از شمال به محمود‌آباد از شرق به بابل، از غرب به نور و از جنوب به رشته كوه های البرز واستان تهران محدود می‌شود.

این شهرستان از دو قسمت كوهستانی و جلگه‌ای تشكیل شده كه كوهستان قسمت جنوب و بخشی جلگه‌ای شمال این شهرستان است.

بر اساس نوشته ای تاریخی آمل محل زندگی قوم ' آمارد' یا ' آماردان' كه قبل از تاپوریها ' تپوریها ' بوده كه به سرزمین تپورستان ' طبرستان ' مهاجرت كرده، در همین منطقه ' آمل 'كه مستعدتر و معروف تر از سایر نقاط طبرستان بوده سكونت گزیدند و نام آمل مخفّف همان ' آمارد ' است كه براثر كثرت بیان به شكل ' آمل ' درآمده است.

شهرستان آمل دارای جاذبه های تاریخی فروانی است كه می توان به امامزاده ابراهیم (ع ) در شهرآمل اشاره كرد.

این بنا با پلان مربع شكل و بدنه آجری و گنبد هرمی‌شكل در قرن نهم هجری در شهر آمل ساخته شده و در ابتدای بلوار طالب‌آملی قرار دارد.

بر روی در و صندوق چوبین روی مرقد كتبه‌های زیبائی به خط رقاع حك شده كه طبق مفاد آنها، مزار متعلق به ابو‌محمد ابراهیم از فرزندان امام موسی كاظم ‌(ع) می‌باشد.

پل دوازده چشمه یكی دیگر از آثاربا ارزش تاریخی در شهرآمل است كه در عصر سلطنت شاه عباس صفوی بر روی رود هراز در مركز شهر آمل بر روی رود هراز در ابتدای خیابان سبزه میدان احداث گردیده و در دوران قاجاریه به طور كامل مرمت و بازسازی شده و دو بخش شرقی و غربی شهر را بهم متصل می‌كند.

این پل به نیت دوازده معصوم (ع) دارای 12 طاق و دهنه است و 120 متر طول و عرض آن 40/6 متر است ومسافران در زمان بازدید این پل می‌توانن از امكانات موجود در پارك‌دهكده طلائی شامل شهربازی، دریاچه، امكانات ورزشهای فكری، فروشگاههای مختلف و كافی‌شاپ استفاده نمود.

' شكل شاه ' ازشاهكارهای تاریخی در شهرستان آمل است كه در دل كوه به طرز باشكوهی نقش بسته و در 60 كیلومتری جنوب شهر آمل در جانب غربی رود و جاده هراز و تونل بایجان در كنار محور ارتباطی تهران به آمل در زمان ناصر‌الدین‌شاه و بدستور وی نقش برجسته سنگی زیبایی بر سینه كوه و مشرف به رود هراز كنده شده كه در مازندران بی‌نظیر است.

آبشارشاهان دشت لاریجان با ارتفاع تقریبی 50 متر یكی از بزرگترین آبشارهای مازندران در 65 كیلومتری شهر آمل در جاده هراز و مسیر منتهی به شهر تهران در ارتفاعات مشرف به روستای زیبا و ییلاقی شاهاندشت در جانب جنوبی جاده و رودخانه هراز این آبشار پر‌آب، دائمی و عظیم باشكوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌كند.

' قله دماوند' بام ایران و سمبل مازندران وپیشخوان شهرستان آمل با شهرتی جهانی یكی از منحصر به فرد‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود كه در 75 كیلومتری جنوب غربی شهر آمل در البرز مركزی و بخش لاریجان قرار‌ دارد.

شهرستان آمل دارای جاذبه های تاریخی دیگری چون بقعه میر‌حیدر آملی ، بقعه شمس‌الرسول،آثاره راه‌باستانی هراز، حمام شاه‌عباس آبگرم لاریجان است.

از جاذبه طبیعی آمل می توان قلعه ملك‌بهمن شاهندشت، آبشار یخی، چشمه وحوضه گرمارود از بلیران تا لاله‌زاره،آبهای معدنی آب‌ اسك،آب‌ معدنی لاریجان پارك جنگلی میرزا كوچك‌خان و دهها مكانهای دیگر اشاره كرد.

شهرستان آمل دارای صنایع دستی متنوعی است و گردشگران می توانند به عنوان سوغات سفر معرق، منبت، سفال، گلیم، انواع ترشی، برنج و زیتون و مرباجات وشیرنجات محلی را خریداری كنند.

درهمین راستا فرماندارشهرستان آمل به آمادگی كامل اداره ونهادهای مرتبط با امر گردشگری شهرستان آمل اشاره كرد وگفت: هشت كمیته مختلف كه پشتیبانی، نظارت و خدمات ویژه به مسافران نوروزی دارند، از ماه گذشته مشخص وتعیین وظایف شدند.

'یداله اكبرزاده'، با اشاره به اینكه شهرستان آمل به عنوان نزدیكترین شهرستان از تهران به مازندران از مسیر جاده هراز است، افزود: براساس آمارهای اعلام شده سالهای گذشته حدود 30درصد مسافران ورودی به مازندران از مسیرجاده هراز وارد مازندران شدند.

وی با بیان اینكه به علت نزدیكی آمل به شهرهای ساحلی میزان اقامت در این شهرستان كم است و مسافران وگردشگری از این شهرستان تردد دارند، اضافه كرد: با ظرفیت سازی واضافه كردن مكان های اقامتی، امسال پیش بینی می شود، اقامت مسافران نوروزی در شهرستان آمل افزایش یابد.ك/4

ك/7327/402

گزارش: مهدی غلامی