۳۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۹:۰۷
کد خبر: 80590459
T T
۰ نفر

دل افروزي با چراغ نوروزي در شهركرد

۳۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۹:۰۷
کد خبر: 80590459
دل افروزي با چراغ نوروزي در شهركرد

شهركرد-همين كه از كوي يار نسيم باد نوروزي وزيدن گرفت، مردم شهركرد چراغ دل برافروختند و گره از زلف زمستان باز كردند و بهاري شدند.

شهركردی ها چراغ دل افزوختند یعنی كه خداوند جهان را در نوروز با نور خویش آفرید، آنچنان كه بهار را آفرینش كرد.

به گزارش ایرنا،مردم شهركرد براساس یك سنت دیرین هنگام تحویل سال چراغ خانه را روشن می كنند و روشنایی آن را از اماكن مذهبی و متبركه می گیرند.

مردم شهركرد براساس یك سنت دیرین كه از گذشتگان خویش به یادگار دارند،در هنگام لحظه تحویل سال و نوروز ، آیین سنتی ˈچراغ بران ˈ را برگزار كردند.

در این آیین مردم شهركرد با اعتقاد بر این كه نوروز، روز برافروختن چراغ حاجت و طلب انسان هاست آیین سنتی چراغ بران را از غروب آفتاب تا لحظه تحویل سال نو برگزار می كنند.

براساس این سنت،در ابتدای این آیین سنتی، پیران خانواده و ریش سفیدان قوم و طایفه با چراغی در دست وارد امامزاده دو خاتون حلمیه و حكمیه شهركرد می شدند و پس از ادای احترام و زیارت بارگاه این دو بزرگوار،چراغ خانه خویش را به دست سیدی از سادات شهركرد روشن می كرده اند و سپس تازه دامادهای و نوعروسان و بعد از آن نیز دیگر اعضا خانواده برای روشن كردن چراغ به امامزاده می رفته اند.

شهركردی ها معتقدند این رسم دیرین و دیرگاه بیش از 200سال قدمت دارد و پیش از این در دوران گذشته طایفه های شهركردی (دهكردی) كه در سه محله مسجد جامع ، مسجد خرابه ، محله چاه آب (فلكه آب)، محله ارباب میرزا و محله های دیگر از جمله محله یخچال سكونت داشتند،در غروب آفتاب شب نوروز اقدام به روشن كردن چراغ های خانه خود می كردند.

برخی از پیران شهركرد در رابطه با این سنت دیرین نیز عقیده دارند كه در گذشته مردم ابتدا در مسجد جامع نماز می خواندند و سپس چراغ خانه خود را در امامزادگان توسط حاج آقا میرزا یا حاج آقا مصطفی دهكردی روشن می كردند.

این آیین سنتی برای آنان به منزله بردنˈروشنایی به خانه ˈ است تا در طول سال همواره چراغ مهر و محبت این خانه روشن باشد.

آنان پس از روشن شدن چراغ به عنوان عیدانه به سید روشن كننده چراغ هدیتی از محصول كشاورزی خویش می دادند و سپس به مسجد باز می گشتند و نماز شب می گذاشتند و چراغ را با آیین و احترام به خانه می بردند.

در گذشته باب بوده كه مردم شب نوروز با حضور در امامزادگان شهركرد چراغ خانه های خود را برمی افروخته اند و سپس در فردای نوروز به دیدار یكدیگر می رفتند و دید و بازدید نوروز نیز تا زمانی كه چراغ روشن بوده انجام می شده است.

به گزارش ایرنا،در لحظه تحویل سال نوروز 92 نیز مانند گذشته برخی از خانوادههای چهارمحال وبختیاری در امامزادگان شهركرد اقدام به برافروختن چراغ خانه خویش كردند.

گزارش از محمود رییسی

7359