۷ فروردین ۱۳۹۲، ۲۰:۴۶
کد خبر: 80595247
T T
۰ نفر
سران گروه 'بريكس ' رسما با تشكيل بانك توسعه موافقت كردند

پرتوريا - رهبران اقتصادهاي در حال ظهور آفريقاي جنوبي، برزيل ، روسيه ، هند و چين عصر روز چهارشنبه در جريان نشست گروه 'بريكس' در بندر جنوبي دوربان ، رسما با تشكيل بانك جديد توسعه موافقت كردند.

بگزارش ایرنا، در بیانیه سران بریكس كه بدنبال نشست دو ساعته آنها منتشر شد، با اشاره به چالش كشورهای در حال توسعه برای پیشبرد طرح های زیربنایی شان با توجه به محدود بودن منابع مالی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی، عنوان شده است بهره گیری از منابع مالی جهانی می تواند نقش موثری در حل این چالش داشته باشد.

دراین بیانیه با برشمردن توافقات صورت گرفته در نشست روز سه شنبه گذشته وزیران دارایی كشور های عضو بریكس آمده است: پیرو گزارش وزیران دارایی مان ، ما نیز تاسیس بانك توسعه را اقدامی عملی و ماندگار بشمار می آوریم.

در ادامه این بیانیه عنوان شده است: ما موافقت خود را با تاسیس این بانك جدید توسعه اعلام می كنیم ضمن اینكه سرمایه اولیه این بانك برای تامین مالی طرح های زیربنایی، بایستی قابل توجه و كافی باشد.

در این بیانیه، سرمایه اولیه مطلوب برای تشكیل این بانك را یكصد میلیارد دلار اعلام و گفته شده است: وزیران دارایی و روسای بانك های مركزی كشورهای عضو بریكس برای تاسیس این بانك با یكدیگر همكاری خواهند كرد.

پیشتر اعلام شده بود كه بانك توسعه بریكس كه آفریقای جنوبی مایل به میزبانی آن می باشد، قرار است با سرمایه اولیه برابر با پنجاه میلیارد دلار یا به عبارت دیگر ده میلیارد دلار به ازای هر كشور تشكیل شود.

این بانك قرار است هزینه طرح های زیربنایی اعضای بریكس و نیز كشورهای در حال توسعه به ویژه در قاره آفریقا را فراهم كند.

در همین حال 'پراوین گوردهان ' وزیر دارایی آفریقای جنوبی عصر روز چهارشنبه گفت: گفت وگوهای بیشتری به منظور حل مسایل در پیش روی تاسیس این بانك از سوی اعضای بریكس صورت خواهد گرفت.

وی عنوان كرد: میزان پولی كه هر یك از كشورهای عضو بریكس بایستی برای تشكیل این بانك پردازند از جمله مواردی است كه اعضا بایستی درباره آن گفت وگو كنند.

ˈژاكوب زوما ˈ رییس جمهور آفریقای جنوبی نیزعصر روز چهارشنبه در نشست سران گروه بریكس گفت اعضای این گروه موافقت كرده اند كه به طور رسمی مذاكرات را درباره تاسیس بانك توسعه با هدف تامین مالی طرح های بزرگ زیربنایی در كشورهای عضو، شروع كنند.

وی افزود: این بانك با توجه به نیازهای مالی اعضای بریكس برای پیشبرد طرح های زیربنایی شان كه برای پنج سال آینده در حدود 4 تریلیون و 500 میلیون دلار برآورد می شود، تاسیس خواهد شد .

رییس جمهوری آفریقای جنوبی اضافه كرد: این بانك همچنین با دیگر بازارهای در حال ظهور و سایر كشورهای در حال توسعه همكاری خواهد داشت.

زوما گفت: رهبران عضو گروه بریكس همچنین درخصوص تاسیس صندوق مشترك ارزی برای عبور از بحران های پیش آمده در زمینه تراز پرداخت ها و مشكلات ارزی به توافق رسیده اند.

پنجمین نشست رسمی سران ˈبریكسˈ روز چهارشنبه با حضور رهبران پنج قدرت در حال ظهور اقتصادی جهان، آفریقای جنوبی، برزیل، روسیه ، هند و چین، رسما در بندر دوربان گشایش یافت.

در این نشست ˈژاكوب زوما ˈ ، ˈدیلما روسف ˈ ، ˈشی جین پینگ ˈ ، ˈمان موهان سینگ ˈ و ˈولادیمیر پوتینˈ ، رییسان جمهوری آفریقای جنوبی، برزیل، چین ، هند و روسیه حضور دارند.

خاورم .1552
۰ نفر