۱۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۵۹
کد خبر: 80598006
T T
۰ نفر

ذخاير آب پشت سدهاي استان خوزستان افزايش يافت

۱۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۵۹
کد خبر: 80598006

اهواز-معاون حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از افزايش حدود سه ميليارد مترمكعبي حجم ذخاير آّب پشت سدهاي خوزستان در سال آبي جاري نسبت به سال آّبي قبل خبر داد.

'فتح الله دهكردی' روز یكشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اهواز بیان داشت: از ابتدای سال آبی (اول مهرماه 91) تا 9 فروردین ماه 1392 ذخایر آب پشت سدهای دز، شهیدعباسپور ، مسجدسلیمان ، كارون سه و چهار و كرخه به رقم 11میلیارد و 136میلیون متر مكعب رسید كه این رقم در مدت مشابه سال آّبی 91-90 حدود هشت میلیارد و 415میلیون متر مكعب بوده است.

به گفته وی آب پشت سد دز در شمال دزفول با بیشترین حجم افزایش آب به دو میلیارد و 316متر مكعب رسیده در حالی كه در مدت مشابه سال آبی قبل این رقم یك میلیارد و 111میلیون متر مكعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه به میزان بارش در حوضه های آبریز سدهای استان خوزستان اشاره كرد و گفت: در سال آبی جاری حوضه آبریز كارون ، میزان بارش بین 94 تا 119درصد سال های نرمال بوده است به بدین معنی كه در اهواز با 175میلی متر كمترین بارش و ایذه با 530 میلی متر بیشترین بارش را داشته اند.

دهكردی در ادامه میزان بارش در حوضه آبریز سد دز را بین 64تا 11درصد درصد میزان سال های نرمال عنوان كرد و گفت: در این حوضه كمترین بارش مربوط به هفت تپه با 236میلی متر و بیشترین بارش از سپیددشت با 586میلی متر بوده است.

وی در ادامه به وضعیت تقریبا مناسب آب پشت سد كرخه اشاره كرد و گفت: هم اكنون ذخیره آب پشت این سد به یك میلیارد و 841 میلیون متر مكعب رسیده در حالی كه این رقم تا آخر اسفند سال 1390حدود یك میلیارد و 20میلیون متر مكعب بوده است.

به گفته میزان بارش ها در خوزستان 28درصد بیش از میزان پیش بینی و 76درصد سال های نرمال بوده است.

وی به ضرورت صرفه جویی مصرف آب را با توجه به عدم تحقق بارش سال های نرمال اشاره كرد و گفت: هرچند وضعیت ذخایر و بارندگی ها در سال آّبی جاری بهتر از سال گذشته آّبی است ولی در عین حال باید مدیریت مصرف آب در بخش های كشاورزی و صنعتی و خانگی اعمال شود تا با مشكلات كمتری رو به رو شویم.

دهكردی افزود: درسال های اخیر به علت خشكسالی و كاهش ذخایر آّب سدهای خوزستان ، كشت تابستانه در استان با محدودیت های شدیدی رو به رو بود ولی در سال زراعی 92-91 این محدودیت ها به علت بهبود وضعیت ذخایر پشت سدها كمتر خواهد بود.

استان خوزستان با تولید سالانه 2/14میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی و شیلات حدود 13درصد تولیدات بخش كشاورزی و زیرمجموعه آن را در كشور به خود اختصاص داده است.ك/3 646