۱۲ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۳۹
کد خبر: 80598531
T T
۰ نفر
مقبره سيدصدرالدين يادگاري از جانفشاني هاي ايرانيان در جنگ تاريخي چالدران

چالدران، اروميه - مقبره تاريخي سيدصدرالدين در چالدران، يادگاري از شجاعت، غيرت و جانفشاني هاي ايرانيان در جنگ تاريخي ايران و عثماني است.

مقبره سید صدرالدین در چالدران یكی از مهم ترین بناهای تاریخی، ارزشمند و مذهبی در شمال آذربایجان غربی است.

این اثر تاریخی زیبا مربوط به دوره صفویه در پنج كیلومتری شرقی شهرستان چالدران مابین روستاهای گل آشاغی و سعدل واقع شده است.

این اثر ارزشمند به یادگار مانده از شجاعت و غیرت دلاورمردان ایران از جمله مقبره های منحصر به فرد اسلامی است كه به صورت بنای شش ضلعی احداث شده و در دشت وسیعی قرار گرفته است.

این دشت یادآور واقعه تاریخی جنگ چالدران و نبرد سهمگین ایران و عثمانی در دوم رجب سال 920 هجری قمری است.

این مقبره متعلق به سیدصدرالدین صفوی وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی است كه در جنگ چالدران با وجود رشادت های فراوان به همراهی 27 هزار نفر از سربازان رشید اسلام در این محل به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

مقبره سیدصدرالدین علاوه بر ارزش های تاریخی به علت تاثیرپذیری از معماری اصیل و غنی اسلامی ایرانی و كاربرد مصالح از جمله آجر قرمز رنگ و سنگ های سفید در بین آثار تاریخی آذربایجان غربی از اهمیت خاصی برخوردار است.

این بنای تاریخی و زیبای استان در چند سال گذشته به همت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ساماندهی شده و تندیس شاه اسماعیل صفوی در مقابل درب ورودی مقبره نصب شده است.

این اثر ارزشمند تاریخی به شماره 3256 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

همه ساله هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی با انتخاب شهرستان چالدران و بازدید از این مقبره تاریخی و مذهبی با رشادت ها و شهامت های ایرانیان در ادوار تاریخ آشنا می شوند.

7128/581