۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۷:۴۱
کد خبر: 80602922
T T
۰ نفر
رفع آلودگي زيست محيطي واحدهاي توليدكود ومرغداري ها ضروري است

آق قلا- گرگان - فرماندار شهرستان آق قلا در نامه اي به اداره كل محيط زيست استان گلستان رسيدگي فوري به مشكل زيست محيطي واحدهاي توليدي كود آلي و مرغداري هاي حاشيه شهر آق قلا را خواستار شد.

به گزارش ایرنا در نامه روز گذشته 'حاجی گلدی كر' آمده است: فعالیت كارخانه های تولید كود آلی و ادامه صدور مجوز به اینگونه واحدها و مرغداری ها در نزدیكی اماكن مسكونی و بخصوص منطقه بادخور شهرها باعث بروز اعتراضات مستمر مردمی شده است.

به گفته وی، اعتراضات به این دلیل است كه بوی نامطبوع و مشمئزكننده حاصل از فعالیت این واحدهای تولیدی در برخی روزها به شدت آزار دهنده بوده و شهروندان خواستار رسیدگی و چاره اندیشی عاجل و موثر برای رفع این معضل زیست محیطی شده اند.

در ادامه این نامه آمده است: جهت حل این معضل، بازدید های مكرری از واحدهای تولید كود آلی ازسوی فرمانداری و مسوولین قضایی شهرستان از جمله رییس دادگستری و دادستان انجام گرفته است.

فرماندار آق قلا افزوده است: در این راستا فرمانداری طی مكاتبه های متعدد با اداره كل محیط زیست استان و رییس جهاد كشاورزی گلستان پیشنهاد كرده واحدهای تولید كود آلی دام و طیور محدوده شهرستان در كمترین زمان به فناوری كاهنده بوهای مشمئز كننده تجهیز شوند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: براین اساس پس از تشكیل چندین جلسه كارشناسی در كارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان و تشكیل كمیته فرعی بررسی مشكلات زیست محیطی با مدیریت بخشدار مركزی، كارخانه كود آلی واقع در محدوده شهرستان به دستگاه های ضد آلاینده مجهز شده است.

به گفته وی، اما گزارش هایی مبنی بر ایجاد این مشكل از سوی واحد تولید كود آلی واقع در محدوده شهرستان گمیشان و هم مرز آق قلا بدلیل نصب نشدن دستگاه های ضد آلاینده به این فرمانداری رسیده است.

در ادامه نامه می خوانیم: این درحالی است كه با وجود بازدید كارشناسان محیط زیست استان و ابلاغ تذكر كتبی مبنی برمشهود بودن مشكلات زیست محیطی این واحد تولیدی از جمله خروجی بالای ذرات گردو غبار وایجاد آلودگی هوا ونصب نشدن سیستم های غبار سوز و فیتلرهای غبارگیر ،تاكنون هیچ گونه اقدام موثری جهت كنترل آلودگی ها انجام نداده است.

فرماندار شهرستان آق قلا در پایان این نامه پیشنهاد كرده است با توجه به اهمیت سلامت عمومی مردم دستگاه های اجرایی متولی اقدامات و چاره اندیشی اساسی و مؤثر جهت رفع منشاء بروز آلودگی (انتشار بوی نامطبوع و مشمئز كننده حاصل از فعالیت واحدهای تولیدی كود آلی) به عمل آورند.

وی افزوده است: همچنین ضمن بررسی مجدد كلیه پرونده ها و موافقت های اصولی صادره در خصوص فعالیت این گونه واحدهای تولیدی در سطح شهرستان آق قلا، اقدامات لازم جهت بازنگری در روند صدور مجوز آنها به عمل آورده و قبل ازهر گونه اتخاذ تصمیم و یا صدور مجوز ؛ از بخشداری، فرمانداری و یا مراجع ذیصلاح شهرستانی استعلام نمایند.

شهرستان آق قلا در 15كیلومتری شمال گرگان واقع شده و با دو بخش مركزی و وشمگیری افزون بر 109هزار نفر جمعیت دارد.

601