۲۰ فروردین ۱۳۹۲، ۱۹:۵۴
کد خبر: 80607522
T T
۰ نفر

اپراي 'ليلي و مجنون' به زبان آذري اجرا خواهد شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۲، ۱۹:۵۴
کد خبر: 80607522
اپراي 'ليلي و مجنون'   به زبان آذري اجرا خواهد شد

تهران بزرگ- اپراي 'ليلي و مجنون' به كارگرداني 'بهروز غريب پور' و نوشته آهنگساز نامدار آذربايجاني 'عزيز حاجي بيّف' به زبان آذري از تير ماه در تالار فردوسي اجرا مي‌شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از بنیاد رودكی، 'بهروز غریب‌پور' كارگردان اپرای 'لیلی و محنون ' درباره چگونگی تولید و اجرای این اپرا گفت:من از زمان تشكیل گروه تئاتر عروسكی آران به دفعات به فكر اجرای اپرای 'لیلی و مجنون' بودم.

غریب‌پور اظهار كرد: این اپرا اولین بار توسط 'عزیز حاجی بیّف' آهنگساز نامدار آذربایجانی در سال 1908 نوشته شده و چه در زمان حیات خودش و چه پس از آن بارها اجرا شده است اما وجود نقاط ضعفی در این اجراها باعث شده كه این اثر بی‌نظیر تاكنون بین‌المللی نشود.

وی افزود:من طی ماه‌های بهمن و اسفند 91 و همچنین از شروع سال جدید با همكاری 'امیر بهزاد 'آهنگساز در گروه تئاتر عروسكی آران موسیقی این اثر را برای اجرای صحنه‌ای آماده كرده‌ایم و مراحل طراحی لباس و ساخت عروسك‌ها را نیز تا حد زیادی پیش برده ایم كه انشاءالله تا تیر ماه نیز به مرحله اجرا در تالار فردوسی آماده كنیم.

غریب‌پور درباره زبان این اثر گفت:' لیلی ومجنون' به زبان آذری اجرا می‌شود و برای تمام فارسی‌زبانانی كه اثر بی‌نظیر نظامی گنجوی را خوانده‌اند و همچنین برای تمامی آذری زبانان ایرانی قابل فهم خواهد بود و توضیحاتی در بروشور برنامه نیز ارائه داده خواهد شد و بنابراین هیچ مخاطبی از نظر درك موضوع مشكلی نخواهد داشت.

وی بیان كرد:گروه تئاتر آران اپرای 'مكبث' را به زبان ایتالیایی كه یك زبان اروپایی بود اجرا كرد و از نظر انتقال موضوع مشكلی نداشت چه رسد به اینكه اپرایی به زبان آذری اجرا كنیم كه مملو از واژه‌های فارسی است و از نظر موسیقایی آنقدر برای همه قابل فهم و ضمنا لذت بخش است كه زبان حداقل مشكل ما خواهد بود.

وی افزود: من در اپرای لیلی و مجنون به دنبال رسیدن به بالاترین حد تصویری‌شدن نمایش هستم كه بی‌شك زبان تصویر و زبان موسیقی پدید آورنده یك فصل مشترك عمیق با مخاطب است كه باید به این ویژگی دست یابیم.

كارگردان اپرای ' لیلی و مجنون' گفت:تمامی اعضای گروه تئاتر عروسكی آران 'علی پاكدست' و 'مریم اقبالی'، به عنوان (طراح و ساخت عروسكها)، 'هنگامه سازش'، (دستیار)، 'ییلاق بیگی' (ساخت دكور) و 'مونا كیانی فر'(مسوول مراحل دوخت لباس در این اثر حضور و فعالیت دارند.

كارگردانی، طراحی و دراماتورژی اپرای لیلی و مجنون برعهده بهروز غریب‌پور است و تنظیم موسیقی برای اجرای صحنه‌ای هم توسط 'امیر بهزاد' انجام می‌شود.

از روز نخست اردیبهشت ماه اپرای 'مولوی' در 20 اجرا میهمان بنیاد رودكی است، سپس اپرای لیلی و مجنون تیرماه سال جاری در تالار فردوسی این مركز فرهنگی اجرا می‌شود.

پس از اجرای اپرای لیلی و مجنون،اپراهای 'رستم وسهراب'،'مكبث'،'حافظ' و 'عاشورا' به ترتیب زمان‌بندی اجرا خواهد شد.

تهرام/7245/ 1396