۲۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۵:۵۳
کد خبر: 80615065
T T
۰ نفر

هنرمند نقاش:جنس وجودي هنر انقلاب،كلام نور است

۲۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۵:۵۳
کد خبر: 80615065
هنرمند نقاش:جنس وجودي هنر انقلاب،كلام نور است

تهران-هنرمند پيشكسوت نقاشي گفت:جنس وجودي هنر انقلاب،برگرفته از ذات هنر غرب نيست ،بلكه كلام نور است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، همزمان با روز هنر انقلاب اسلامی و روز شهادت شهید 'سید مرتضی آوینی'،نشست هنرهای تجسمی و انقلاب اسلامی ویژه 'روز هنر انقلاب اسلامی' با حضور هنرمندان عرصه تجسمی 'محمد خزایی'، 'مرتضی حیدری'، 'عبدالحمید قدیریان'، 'مرتضی گودرزی دیباج' و جمعی از هنرمندان مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری، امروز دوشنبه - 26 فروردین ماه - برگزار شد.

'عبدالحمید قدیریان' از هنرمندان نقاش كشور در این نشست عنوان كرد: امام ترجمان جدیدی از اسلام مطرح كرد. اگر اسلام تعریف جهان بینی را پالایش روح و خوب بودن و رعایت مسایل شرعی می دانست، امام عنصر دیگری را به آن اضافه كرد و به این موضوع رفعت داد.

به گفته وی، امام اعلام كرد كه همه پیامبران برای ایجاد حكومت آمدند. وقتی با این منظر نگاه می كنیم هنر شكل دیگری می گیرد.

این هنرمند نقاش ادامه داد: باید در فضایی به هنر انقلاب نگاه كرد كه عده ای از جوانان سعی كردند با هنرخود در فضای انقلاب و جنگ همدلی كنند و به نوعی در صف مقدم ایستادند.

قدیریان افزود: تعدادی از جوانان هم در راستای فضای ظلم ستیزی كه امام ایجاد كرده بود توان نقاشی كشیدن و شعر گفتن و موسیقی را داشتند لذا به این وادی آمدند.

'مرتضی حیدری' نیز طی سخنانی در این نشست ، با بیان اینكه دوره صفویه یكی از باشكوه ترین دوره های هنری است،افزود:میراث فرهنگی به جا مانده از آن دوره در حوزه های فقه و ادب، هنر، معماری، نگارگری، خوشنویسی و ... نشانه ممتاز و برجسته این زمینه ها در آن دوره است.

وی افزود: وقتی به عقب تر از این دوره یعنی به مكتب هرات نگاهی می اندازیم می بینیم كه این مكتب زمینه ساز این حركت با شكوه است كه تجلی آن، در دوره صفویه نمود پیدا كرده است.

وی با بیان این مقدمه به فعالیت هنرمندان رشته های مختلف در محافل هنری كه پس از انقلاب شكل گرفت اشاره كرد و گفت: رسول ملاقلی پور در عبور از كنار نقاشان توانست تركیب بندی را بیاموزد تا بعد در سینما به كار برد. اما جای تاسف دارد كه این با هم بودن و حسن هم جواری را از دست داده ایم.

در ادامه این نشست 'محمد خزایی' با اشاره به آثاری كه در هنرهای تجسمی ارائه می شود، گفت: به طور معمول به سه طریق هنرمند به خلق اثر هنری می پردازد. اول اینكه یك اثر تجسمی به صورت طبیعت بازنمایی شود یا هنرمند به صورت تجریدی هر جایی را كه نیاز نباشد، حذف كند.برداشت سوم نیز ارائه اثر به صورت نمادین است.

وی ادامه داد: در هنرهای تجسمی ما در برخی از این سه طریق خوب كار شده است و برخی جاها كمرنگ تر است. تاریخ نویسان فرنگی یكی از دلایل نداشتن توفیق طبیعت گرایی در هنر ما را به اسلام نسبت داده اند كه هنرمندان ما این خلا را با تزیین و نقش های تجریدی و فرم های نمادین پر كرده اند.

وی با اشاره به اینكه وجه نمادین و تجریدی آثار هنری در اوایل انقلاب جایگاه خاصی دارد،عنوان كرد: با نگاه به آثار هنرمندانی چون گودرزی می بینیم كه در تابلوی وی رزمنده هایی در حال عبور هستند و گرد و غباری زمینی به یك گرد و غبار آسمانی و به گل های زیبایی تبدیل می شود كه روی سر رزمندگان در حال باریدن است.

خزایی در پایان بیان كرد: در پوستر دیگری از شریفی رزمنده ای را می بینیم كه در حال وضو گرفتن است و تصویری كه در آب افتاده، چهره خورشید و نه چهره خود شخص است كه این نمادین بودن آثار را می رساند.

'مرتضی گودرزی دیباج' و ' مرتضی شریفی ' از نقاشان گرافیك های دیواری و پوستری سازمان در قالب جوشش های مردم در زمینه انقلاب اسلامی و جنگ بوده اند.

فراهنگ**9173** 1418
۰ نفر