۲۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۲۲
کد خبر: 80616259
T T
۰ نفر
قرنيه چشم با استفاده از سلول هاي بنيادي در ايران پيوند زده مي شود

تهران - رييس بيمارستان فارابي گفت: قرنيه چشم با استفاده از سلول هاي بنيادي براي افرادي كه دچار سوختگي هاي دو طرفه (هر دو چشم) شد هاند در ايران با موفقيت پيوند زده مي شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا ، ' محمود جبار وند بهروز ' روز سه شنبه در نشستی به مناسبت برگزاری نوزدهمین سمینار سالیانه فارابی اظهارداشت: افرادی كه دچار آسیب هایی مانند سوختگی ها می شوند بر اثر هجوم عروق ، بافت های قرنیه آنها كدر و پرخون می شود و در نتیجه دچار كاهش بینایی می شوند. برای این دسته از افراد پیوند قرنیه با استفاده از سلول های بنیادی انجام می شود.

وی خاطرنشان كرد : این روش از سه سال گذشته در ایران انجام می شود. برای این دسته از بیماران پس از اینكه پیوند قرنیه انجام شد سلول های بنیادی كه از بستگان نزدیك آنها گرفته شده است روی لایه های جنین كشت داده و سپس به قرنیه آنها پیوند زده می شود . این روش باعث می شود سلول های قرنیه حالت طبیعی خود را پیدا كند و چشم قرنیه پیوند زده شده را پس نزند.

جباروند گفت: برای افرادی كه یك چشم آنها سالم است بهتر است پیوند سلول های بنیادی از چشم سالم فرد انجام شود چرا كه در این صورت احتمال پس زدن قرنیه وجود نخواهد داشت.

وی توضیح داد: در صورتی كه پیوند از فرد دیگر باشد بیمار مجبور است برای جلوگیری از پس زدن قرنیه سالها دارویی مصرف كند كه هم هزینه بر است و هم برای بدن ضررهایی به دنبال خواهد داشت.برای رفع این مشكل نیز از روشی با عنوان پیوند قرنیه مصنوعی استفاده می شود كه احتمال پس زدن در آن بسیار كمتر است.

جباروند یادآور شد : روش پیوند قرنیه مصنوعی نیز در ایران به خوبی اجرا می شود. قرنیه مصنوعی از یك ماده سنتتیك ساخته می شود كه با بافت انسانی سازگار است و دارای شكل و قدرت طبیعی قرنیه انسانی است .

رییس بیمارستان فارابی در بخش دیگری از سخنان خود به ساخت مركز آكادمیك قطب چشم پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران در كنار این بیمارستان اشاره كرد و گفت: كلنگ ساخت این مركز از مهرماه امسال زده می شود. اعتبار ساخت این مركز 400 میلیارد ریال برآورد شده است كه تا كنون 100 میلیارد ریال آن از دولت گرفته شده و همچنین قول مساعد برای پرداخت مابقی آن داده شده است.

وی با بیان اینكه این یك پروژه سه ساله است، گفت: این مركز در مساحتی بیش از 30 هزار متر مربع در 6 طبقه ساخته می شود.

جباروند افزود: بیمارستان فارابی یك مركز مجهز قابل قیاس با مراكز مجهز چشم پزشكی دنیاست كه از نظر مواد مصرفی و تجهیزات پزشكی حتی تا چند سال آینده مشكلی نخواهد داشت. این بیمارستان با بودجه خود تجهیز شده است وهم اكنون 30 هزار لنز كه برای درمان آب مروارید استفاده می شود با ارز مرجع خریداری شده و در اختیار بیماران قرار داده می شود.

وی گفت: این بیمارستان 140 میلیارد ریال از بیمه ها طلب دارد كه در صورت پرداخت این بدهی می تواند در زمینه های بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد.

همچنین در ادامه ' محمد ریاضی اصفهانی ' دبیر علمی نوزدهمین سمینار سالیانه فارابی اظهارداشت: این سمینار به همراه ششمین گردهمایی گروه فوق تخصصی ' ویتره ' و ' رتین ' انجمن چشم پزشكی ایران از چهارم تا ششم اردیبهشت ماه در هتل المپیك برگزار می شود.

وی گفت: در قالب این سمینار هشت سمپوزیوم با موضوعاتی همچون سلول های بنیادی در چشم پزشكی ، تصویر برداری و درمان بیماری های لكه زرد شبكیه ، پیوند قرنیه ، قوز قرنیه ، حدقه چشم ، آب سیاه ، عفونت یا التهاب لایه های داخلی چشم برگزار می شود. همچنین 10 كارگاه برای چشم پزشكان و پرستاران شركت كننده دراین سمینار برپا خواهد شد.

در ادامه این نشست ' فرهاد رضوان ' دبیر اجرایی این سمینار از برگزاری برنامه های ورزشی شامل مسابقات در رشته های فوتبال ،شنا ، تیراندازی و دیگر زمینه ها و یك برنامه هنری با عنوان ' شب فارابی ' در بخش جنبی نوزدهمین سمینار سالیانه فارابی خبر داد .

علمی ( 3 ) ** 1834**1581
۰ نفر